اشتباهات رایج در سیستم‌سازی

به عنوان یک مدیر موفق، کسب و کار شما به تدریج توسعه خواهد یافت و تا جایی رشد می کند که دیگر شما نمی توانید به طور مستقیم در تمام فعالیت های روازنه آن مشارکت کنید. الان زمانی است که شما نیاز به سیستم سازی کسب و کار دارید تا خود را از فعالیت‌های عملیاتی روزانه رها کنید و روی شد، توسعه و بهبود کسب و کارتان متمرکز شوید.

بنابراین، اگر می‌خواهید موفق باشید، کسب و کارتان را تثبیت کرده و رشد و توسعه پایدار داشته باشید؛ سازماندهی و ایجاد سازوکارهای نظم دهی و کنترل در کسب و کار بسیار حساس و مهم است.

اما برای سیستم سازی برخی اشتباهات وجود دارد که کسانی که برای اولین بار سیستم‌های کسب و کار را ایجاد می کنند، ممکن است مرتکب آنها شوند. این اشتباهات ممکن است منجر به تحمیل هزینه هایی به کسب و کار شما شود.

در ادامه با برخی از اشتباهات عمده در سیستم‌سازی آشنا خواهیم شد.

  1. خودتان سیستم ها را طراحی نکنید.

به عنوان مدیر یا صاحب کسب و کار کوچک یا متوسط و حتی بزرگ شما ممکن است چند ایده و طرح‌ درباره “سیستم‌سازی کسب و کار” داشته باشید و شروع به طراحی سیستم‌های مورد نیاز خود کنید اما توجه کنید که ممکن است این سیستم‌هایی که شما طراحی کرده اید، در محیط‌های بزرگتر در تعامل با چندین فرایند خودکار شده، به درستی کار نکنند. از همه مهمتر شما ممکن است تخصص IT را برای شناسایی رویه‌ها با هدف سیستم‌سازی مبتنی بر نرم افزار نداشته باشید. وقتی کسب و کارها بزرگتر می‌شوند نیازشان به سیستم‌های نرم‌افزاری بیشتر می‌شود.

از سوی دیگر این کار را فقط به یک فرد یا مشاور فناوری اطلاعات ندهید؛ این کار شامل چندین مرحله است و شما حداقل به دو تخصص تحلیلگر فرایندهای کسب و کار و IT نیاز دارید. در قدم اول توسط تحلیلگر فرایندهای کسب و کار باید فرآیند خود را درک کنید و خودتان آنرا شناخته باشید. بنابراین کار شما از دو بخش تشکیل شده است. تحلیل و طراحی فرایندها و رویه‌ها، سپس سیستم‌سازی که بسته به اندازه کسب و کارتان ممکن است تولید نرم‌افزار را هم شامل شود.

  1. برنامه‌ریزی ‌نکردن.

در کسب و کار، شاید بیش از هر جای دیگری ادعای قدیمی درست باشد: برنامه ریزی نکردن، برنامه ریزی برای شکست است. هنگامی که شروع به سیستم سازی کسب و کار می کنید، چند روز برای برنامه ریزی کنار بگذارید.

این برنامه شامل موارد زیر خواهد بود: