کسب و کارهای کوچک
زمان مطالعه مطلب: 7 دقیقه

کسب و کارهای کوچک از بسیاری جهات متفاوت از کسب و کارهای بزرگ هستند، از جمله مواردی که باید برای رسیدن به موفقیت در پیش گیرند.

کسب و کار کوچک شما سرمایه‎ای در حد سازمان‎های بزرگ ندارد که در هر مسیری که مورد نظر شماست قرار گیرد. اما مشکلی نیست! کافی است کمی ‎متفاوت عمل کنید تا عایدی بیشتری از وقت و منابع مصرف شده بدست آورید. در این مطلب به چند مورد از استراتژی‎های موفق اشاره شده است که به هدایت کسب و کارهای کوچک کمک می‎کنند.

 

  • یک تیم کوچک اما کارآمد استخدام کنید.

یک کسب وکار کوچک به طور نرمال استطاعت استخدام یک تیم بزرگ را ندارد. همچنین امکان استخدام افرادی که نگران کسب و کار نیستند و بهترین خود را ارائه نمی‎دهند، را نخواهد داشت. بنابراین لازم است از افراد مناسب در جاهای درست استفاده نمایید. اما چگونه چنین افرادی را برای تیم خود پیدا کرده و حفظ می‎کنید؟

 

  • حق الزحمه بدون پول: برای بدست آوردن افراد خوب همیشه نیازی به پول خرج کردن نیست، اما افراد در کسب و کارهای کوچک باید احساس ارزشمندی کنند.این قضیه می‎تواند انواع مختلفی داشته باشد، مانند: خودمختاری برای انجام کار خود، گوش دادن و امتحان ایده‎های آنها و آرامش خاطر در مورد مرخصی برای مواردی مانند تعطیلات، مراجعه به پزشک، و رویدادهای بزرگ. در برخی موارد، این موارد نامشهود می‎توانند به اندازه حقوق و مزایا، موثر باشند.همچنین لازم نیست افرادی با تجربه زیاد (که هزینه زیادی دارد) استخدام کنید. کارمندان با استعداد و کم تجربه، اغلب می‎توانند نتایج مشابهی را ارائه دهند.

 

  • ایجاد وفاداری: یک کارمند باید به کسب و کارهای کوچک شما وفادار باشد تا بیشترین تلاش خود را انجام دهد و برای مدت طولانی در کنار شما بماند. اما چگونه؟ این وظیفه شماست که در ذهن و قلب کارکنان خود القا کنید که آنها بخشی از کسب و کار هستند و به اندازه هر کس دیگری در موفقیت و شکست شرکت سهیم خواهند بود. از طرفی باید در ازای تلاشهایشان پاداش داده و در مورد نقاط ضعف، آنها را راهنمایی کنید.

 

  • از رقبای خود بیاموزید.

مهم نیست که کسب و کارهای کوچک چند ساله یا در کدام صنعت هستند. همیشه شرکت‎های موفق دیگری هستند که می‎توانید از آنها بیاموزید. به همین دلیل برنامه ریزی استراتژیک و اصلاح مداوم آن بسیار مهم است. پس از ایجاد برنامه استراتژیک، باید مرتباً چند سوال را بپرسید: این طرح چگونه انجام می‎شود؟ آیا ما به اهداف خود می‎رسیم؟ آیا همان کاری را انجام می‎دهیم که در نظر گرفته ایم؟ رقبای ما چه می‎کنند؟ چه چیزی می‎توانیم از آنها یاد بگیریم؟ آیا کاری انجام می‎دهند که بهتر است آن را کپی کنیم؟ تمایز رقابتی ما چیست؟ آیا در صنعت ما چیزی تغییر کرده است که اکنون باید آن را تعدیل کنیم؟ پاسخ بسیاری از این سوالات با مرور وبسایت‎های رقبا، خواندن بیانیه‎های مطبوعاتی یا نام تجاری آنها و استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل رقبا بدست می‎آید.

 

  • وقت و پول خود را صرف منابع همیشگی و بادوام نمایید.

این مورد به ویژه برای کسب و کارهای کوچک که همیشه نمی‎توانند در بازار هزینه کنند بسیار عالی است. اما چگونه منابع بادوام ایجاد می‎کنید؟ کار چندان سختی نیست. احتمالاً از قبل با گزینه‎های خوب بسیاری آشنا هستید. غالباً، رهبران کسب و کارهای کوچک فقط باید طرز تفکر خود را درباره این استراتژی‎ها تغییر دهند. به عنوان مثال، بهینه سازی موتور جستجو یک منبع بادوام است. چاه بی انتهایی از افراد وجود دارند که به دنبال چیزهای آنلاین هستند. اگر بتوانید وبسایت یا برند خود را در معرض دید آنها قرار دهید، سود طولانی مدتی نصیبتان خواهد شد. رعایت اصول SEO برای دستیابی به این منظور بسیار موثر است.

مورد دیگر بازاریابی محتوا است. تولید محتوا شامل فیلم‎ها، اینفوگرافی‎ها و هر چیز دیگری است که می‎توانید با کمی ‎سرمایه گذاری ایجاد و منتشر نمایید.

بازاریابی کسب و کارهای کوچک غالباً شامل پرداخت هزینه‎های یکباره رویدادها و تبلیغات می‎شود. این موارد ممکن است به شما کمک کنند فروش بیشتری داشته باشید، اما بلافاصله پس از توقف پرداخت، جریان فروش متوقف می‎شود. در حالیکه می‎توانید با یک دهم هزینه‎ای که به عنوان اسپانسر یک رویداد پرداخت می‎کنید را برای ایجاد یک ویدیوی توصیفی صرف کنید که می‎تواند سالها به نمایش درآید و ده‎ها حساب جدید به آن وارد شود.

 

  • فقط مشتریان ایده آل خود را هدف قرار دهید.

مشاغل بزرگ معمولاً شبکه گسترده‎ای برای جذب مشتریان ایجاد می‎کنند، زیرا توانایی مالی این کار را دارند و این باعث می‎شود مجبور نباشند بیش از حد به دنبال مشتریان خاص باشند. اما کسب و کارهای کوچک باید بیشتر آگاه باشند و بدانند که مشتریان ایده آل کیستند و چه عواملی باعث توجه آنها می‎شود. اگر پول زیادی برای آزمایش بخش‎های مختلف بازار ندارید تنها کافیست به افراد مناسب توجه کنید.

ابتدا به این فکر کنید که مشتری ایده آل شما کیست و چرا می‎خواهد با شما کار کند؟ حال چند سوال از خود بپرسید: این دلیل دقیقاً به معنی انجام چه کاری است؟ چگونه می‎توانید این مورد را به شیوه‎ای بهتر یا لذت بخشتر از سایر شرکت‎ها به آنها ارائه نمایید؟ آنها چگونه می‎خواهند با شرکتها تعامل انجام می‎دهند (بصورت آنلاین، از طریق متن و غیره)؟ آنها وقت خود را کجا می‎گذرانند (در ماشین، در فیس بوک و غیره)؟

پاسخ دادن و عمل به این سوالات به شما کمک می‎کند تا از هر ریالی که خرج می‎کنید بیشترین بهره را ببرید. وقتی دقیقاً می‎دانید چه کسی، چه چیزی و کجا را باید هدف قرار دهید، واقعاً در جذب مشتری مهارت خواهید داشت.

 

  • از استراتژی‎های بازاریابی کم هزینه اما موثر استفاده کنید.

خوشبختانه، فناوریهایی که در دسترس همه قرار دارند، همگام شدن با بیشتر راهکارهای بازاریابی را آسان می‎نمایند. در ادامه می‎خواهیم برخی استراتژی‎های بازاریابی کارآمد برای کسب و کارهای کوچک را لیست نماییم. اغلب سه تا شش ماه طول می‎کشد تا نتایج پدیدار شوند. اما با استفاده از این استراتژی‎ها یک چرخ خود گردان ایجاد خواهید کرد که به طور مداوم مشتریان جدید و استعدادهای عالی را به ارمغان می‎آورد:

  • ایجاد لیست تجاری Google و ایجاد SEO محلی
  • به دست آوردن لینک در سایت‎های با کیفیت بالا
  • تبلیغات در فیس بوک
  • ایجاد آموزش‎های ویدئویی و سایر مطالب ویدئویی
  • شروع یک پادکست
  • استفاده از رسانه‎های اجتماعی برای هدایت بازدید به وبسایتتان
  • خبرنامه‎های ایمیلی و سایر پیام‎های بازاریابی
  • پست‎های عالی وبلاگی که بازدیدکننده داشته باشد

گزینه‎های سنتی بازاریابی مانند پست مستقیم، بیلبوردها و تبلیغات رادیویی وجود دارد که قیمت مناسبی دارند. اینکه کدامیک از استراتژی‎ها برای کسب و کارهای کوچک شما بهترین است، بستگی به این دارد که چه کسی را هدف قرار داده اید و چه منابعی در دسترس دارید .

 

  • نفوذ در بازار

نفوذ در بازار به معنی افزایش سهم بازار برای یک محصول موجود یا تبلیغ موفقیت آمیز یک محصول جدید است. استراتژیهای مفید شامل تبلیغات، بسته بندی محصولات در بسته‎های جذاب و قابل فروش، ارائه تخفیف برای سفارشات بزرگتر و کاهش قیمت‎ها برای غلبه بر رقبا است. کاهش قیمت می‎تواند یک استراتژی توسعه کوتاه مدت برای کسب و کارهای کوچک جهت رقابت با رقبا باشد. به عنوان مثال، کسب و کارهایی با محصولات نسبتاً عمومی‎(مانند مشاغل ارائه دهنده سرویس‎های نظافتی یا لوازم التحریر) می‎توانند با اتخاذ این استراتژی از نفوذ بیشتری در بازار بهره مند شوند. اگر نمی‎توانید دامنه محصولات خود را افزایش یا بهبود دهید، ممکن است لازم باشد محصولات را با ارائه محصولات مکمل در یک بسته بندی، جذابتر کنید.

 

  • توسعه بازار

استراتژی توسعه بازار به معنی تبلیغ محصولات یا خدمات موجود برای مشتریان جدید یا راه اندازی آنها در یک منطقه جغرافیایی جدید است. ممکن است بازار محلی شما اشباع شده باشد یا در تلاش برای جذب مشتریان جدید در منطقه خود باشید.

اگر کسب و کارها بازارهای جدیدی برای محصولات خود پیدا نکنند فروش و سود لطمه خواهد دید. نمونه ای از این امر در مقیاس بزرگتر می‎تواند شرکت‎های عمده تولید کفش نایک، آدیداس و ریباک باشد که با تلاش‎های جذاب بازاریابی با موفقیت به بازارهای بین المللی راه یافتند. بودجه کسب و کارهای کوچک ممکن است قابل مقایسه نباشد، اما مطمئناً می‎توان موارد جدیدی را برای محصولات فعلی یافت و یا در بازارهای مشابه منشعب کرد.

  • گسترش محصول

کسب و کارهای کوچک می‎توانند از گسترش خطوط تولید و یا افزودن ویژگی‎های جدید به محصولات خود برای جذب بازارهای موجود بهره‎مند شوند. شما ممکن است در فروش یا سود ناشی از فناوری قدیمی‎ یا محصولات قدیمی ساکن مانده باشید. در این صورت، زمان آن فرا رسیده است که خط تولید خود را گسترش دهید. شرکت غول پیکر کوکاکولا مثال خوبی است: آنها برای برتری یافتن نسبت به رقبا، Cherry Coke را در سال 1985 راه اندازی کردند. این کار به عنوان اولین تغییر در نوشیدنی اصلی، توانست علاقه مشتریان قبلی را مجددا برانگیزد و مورد توجه بسیاری دیگر قرار گیرد.

وقتی فروش محصول شما شروع به کاهش می‎کند، وقت آن است که محصولات ضعیفتر را کنار گذاشته و نسخه‎های جدیدتری را به عنوان نقطه شروع به مشتریان وفادار خود معرفی کنید. اما بخاطر داشته باشید که برای جلوگیری از شکست تحقیقات پیش از توسعه، کلید اصلی است.

  • تقسیم بازار

یکی دیگر از استراتژی‎های رشد کسب و کارهای کوچک تقسیم بازار است. این به معنای تقسیم بازار به بخش‎های مختلف با توجه به ترجیحات، علایق و مکان‎ مشتری و سایر مشخصات است. این بخشها به شما امکان می‎دهند با توجه به متغیرهای خاص کمپین‎های هدفمندی را ایجاد نموده و فرصت موفقیت بیشتری را به این کمپین‎ها ‎دهید. برخی قسمت بندی‎های بازار عبارتند از: جغرافیایی، جمعیت  شناختی، رفتار شناسی، روانشناسی.

تقسیم بندی، استراتژی‎ای است که معمولاً در مشاغلی مانند تأمین کنندگان لوازم آرایشی، بانکها، تولید کنندگان پوشاک و رسانه‎ها به کار می‎رود. اگر دامنه محصول یا خدمات شما از هر لحاظ متنوع است، مطمئناً می‎توانید از استراتژی تقسیم بازار بهره‏مند شوید. دریافت جزئیات از طریق نظرسنجی‎های ایمیلی، سابقه خرید و تجزیه و تحلیل سایت شروع خوبی است.

با این حال تفسیر راه حل‎های تقسیم بازار مبتنی بر داده‎ها ممکن است پیچیده باشد. در این صورت، یک روش بسیار مناسب برای تقسیم بازار شما استفاده از یک ابزار قدرتمند مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است که می‎تواند باعث صرفه جویی در وقت و انرژی گرانبهای شما گردد.

  • مشارکت

 بعضی اوقات پیوستن به مشاغل دیگر عملی ترین روش رشد کسب و کارهای کوچک است. ممکن است ترجیح دهید این کار را از طریق ادغام یا شراکت با مشاغل دیگر انجام دهید. به شرطی که این توافق مزایای قابل توجهی برای همه طرفها به همراه داشته باشد، می‎تواند یک موقعیت واقعی برد-برد باشد و منابع را به طرز چشمگیری افزایش دهد. حتی ممکن است بار کاری یا ریسک‎های کسب و کار کاهش یابد. مشارکت‎ها متناسب با معامله گرانی است که می‎توانند مشتری‎های خود را به اشتراک بگذارند و برای تکمیل پروژه‎های پیچیده همکاری کنند. اگر این مسیر را انتخاب نمودید، مراقب باشید که قراردادهای حقوقی جامعی منعقد کنید تا در صورت بروز مسائل پیش بینی نشده از کسب و کار خود محافظت نمایید.

با ایجاد یک استراتژی جامع توسعه کسب و کار می‎توان زندگی جدیدی به کسب و کارهای کوچک تزریق کرد. فقط بخاطر داشته باشید که هیچ استراتژی کسب و کاری یکسان نیست. مهم این است که بفهمید چه کاری برای کسب و کار خاص شما مفید است و آن را با توجه به منابعی که در اختیار دارید، تنظیم نمایید.

منابع

https://www.textrequest.com/blog/successful-strategies-lead-small-business/

https://www.act.com/blog/gb/business-growth-strategies/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره پیام دهید.