ایمیل مارکتینگ
زمان مطالعه مطلب: 3 دقیقه

چگونه یک لیست ایمیلی با کیفیت داشته باشیم که بتونیم ایمیل مارکتینگ انجام بدیم؟

در همین ابتدای کار تکلیف را روشن کنیم که منظورمان از ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی، ارسال انبوه و بمباران ایمیلی نیست. در تبلیغات ایمیلی با خرید یک بانک ایمیل که افراد حاضر درآن حتی یکبار هم نام شما را نشنیده یا ندیده‌اند شروع به ارسال پیام تبلیغاتی خود می‌کنید.

به عقیده ما اینکار به نوعی تجاوز به حریم شخصی تلقی می‌‌شود. همانطور که دوست نداریم شماره تماسمان را افراد غریبه داشته باشند، برای ایمیل و بهتره بگوییم ایمیل مارکتینگ هم این عقیده صادق است. (البته این بمباران ایمیلی بیشتر در دهه 90میلادی رواج داشت، امروز که دیگر این‌کار انجام نمی‌شود، درست است؟!)

اما زمانی که شما با یک استراتژی محتوایی درست، مخاطبین را مجاب می‌کنید که ادرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهند، با اینکار شما در ابتدا اجازه آن را گرفته‌اید که برای ارتباط‌های آتی یکی از راه‌های ارتباطی ایمیل باشد و این ارتباط وقتی موثرتر است که دو سویه و تعاملی باشد.

البته معمولاً ایمیل‌هایی که ارسال می‌کنیم در دو دسته هستند:

  • ایمیل‌های مارکتینگ
  • ایمیل‌های تراکنش یا معاملاتی

مثلا ایمیل‌هایی که برای پرورش دادن مشتری برای رسیدن به مرحله فروش انجام می‌دهیم در دسته‌بندی اول قرار می‌گیرند. مانند ارسال ویدیوهای آموزشی رایگان و مقالات مرتبط که ارزش برای مخاطب هدف ایجاد می‌کنند و باعث اعتماد بیشتر در این رابطه دو سویه می‌گردد. این یعنی ایمیل مارکتینگ!

ایمیل‌های نوع دوم هم مانند ایمیل‌های یادآوری رمز عبور، فاکتور خرید، جواب پشتیبانی به تیکت و … از نوع ایمیل‌های تراکنشی یا معاملاتی حساب می‌شوند. این گروه ایمیل‌ها معمولاً به صورت خودکار ارسال می‌گردند.

متخصصان دیجیتال مارکتینگ، هر زمان می‌خواهند استراتژی محتوا را برای یک کسب و کار تدوین کنند، باید به این سوال پاسخ بدهند که می‌خواهند چه جایگاهی برای ایمیل مارکتینگ در نظر بگیرند.

برخلاف تبلیغات ایمیلی که اصولا یک پیام تبلیغاتی ثابت برای همه افراد با هر سلیقه و علاقه ارسال می‌شود، در بازاریابی ایمیلی به دنبال ارتباط بلندمدت و دوسویه با مشتریان بالقوه و بالفعل هستیم. این ارتباط، ابتدا با اجازه مشتری آغاز شده و با رضایت او ادامه می‌یابد. پیام‌هایی هم که ارسال می‌شوند چیزی فراتر از پیام‌های تبلیغاتی هستند و در نقش یک مشاور و راهنما و دوست کنارشان خواهیم بود.

چگونه ایمیل مخاطبین هدف خود را جمع‌آوری کنیم؟

تا اینجای مقاله متوجه شده‌ایم که خرید بانک ایمیل‌های آماده بد است چون هیچ درک و فهمی از افراد حاضر در آن لیست نداریم و نمی‌دانیم چه درد و علاقه‌ای دارند، پس باید مخاطبین بازار هدف خود را داشته باشیم و ایمیل‌ها کاملا مرتبط با نیاز مخاطب ارسال شوند. حال تهیه یک لیست ایمیل از مخاطبین بازار هدفمان به طور حتم پیچیدگی‌ها و استراتژی‌های خاص خودش را دارد، اما نتیجه ماجرا حتما ارزش و صرف وقت را دارد و در هزینه‌های شما نیز صرفه‌جویی می‌کند.

صرفه‌جویی می‌شود، زیرا در ابتدای کار که تعداد ایمیل‌های مخاطبین هدف شما زیاد نیست، با سرویس‌های ایمیلی مانند Sender.net که کیفیت بالایی هم در ارائه خدمات ایمیلی دارند، می‌توانید به رایگان با مخاطبین خود در ارتباط باشید و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. (تا 2500کاربر و ارسال 15هزار ایمیل در ماه رایگان است)

(ما در وبینار مسیر بازاریابی دیجیتال کسب‌وکارهای کوچک نحوه استفاده از این ابزار بسیار کاربردی را آموزش می‌دهیم.)

بنابراین از کوچک شدن لیستی ایمیلی خود نترسید. 300آدرس ایمیلی که پیام‌های شما را مشتاقانه باز کند، هم صرفه‌جویی در هزینه‌های شما است، هم این ارتباط سود بیشتری برای شما خواهد داشت و هم به برند شما آسیب نمی‌زند.

حال مروری داشته باشیم به تعدادی از راه‌هایی که می‌توانیم آدرس ایمیل مشتریان بالقوه را دریافت کنیم:

  • مشاهده محتوای کامل

احتمالا برایتان پیش آمده است که هنگام مطالعه مقاله‌ای از شما درخواست شده است که برای خواندن ادامه مطلب ایمیل خود را وارد نمایید و یا عضو سایت شوید.

  • دریافت فرمت دیگری از محتوا

مثلا بخش متنی باز باشد و برای دریافت فرمت ویدیویی آن آموزش کاربر ملزم به وارد کردن ایمیل خود شود.

  • دریافت مقالات مرتبط

کاربر از مقاله شما رضایت داشته، در انتهای مطلب 3مقاله رایگان دیگر با محتوای مشابه، به ازای وارد کردن ایمیل، به آن کاربر پیشنهاد می‌دهید.

  • ارسال کاتالوگ و لیست قیمت

این روش بیشتر برای کسب و کارهای B2B پیشنهاد می‌گردد که کاتالوگ کامل محصولات و لیست قیمت‌ها ارزشی برای مشتری ایجاد می‌کند.

  • پیشنهادات ویژه

ارائه پیشنهاد به کاربر که با وارد کردن آدرس ایمیل خود از تخفیفات فصلی و جشنواره‌های ما باخبر شوند.

  • برگزاری رویدادهای حضوری یا آنلاین

زمانی که کاربر در یک رویداد با شما آشنا می‌شود، نام شرکت شما در ذهنش ثبت شده و اعتماد می‌کند. این اعتماد منجر به افزایش open rate ایمیل و افزایش نرخ مشارکت می‌گردد.

  • برگزاری مسابقه

می‌توانید با برگزاری مسابقه در سایت یا شبکه‌های اجتماعی، برای ارسال کد تخفیف یا اعلام نتیجه آدرس ایمیل کاربر را دریافت کنید. ایمیل

اگر به مباحث دیجیتال مارکتینگ علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم که با شرکت در وبینار مسیر بازاریابی دیجیتال کسب‌وکارهای کوچک، از فضای مه‌آلودگی که در جلوی خود میبینید رهایی یابید و با آگاهی بیشتر وارد این دنیا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره پیام دهید.