سبد خرید0

سبد خرید شما خالی است.

بلوک‌های ذهنی

شما در مورد بلوک نویسندگی و یا در مورد بلوک خلاقیت و یا بلوک‌های ذهنی چیزی شنیده‌اید؟ این اصطلاحاتی است که معمولاً وقتی کسی قادر به ادامه کاری که شروع کرده نیست، در مورد آن گفته می‌شود. چه در حال نوشتن باشید و چه در حال خلق چیزی، حتی اگر یک هنرمند نباشید، بلوک‌های ذهنی‌ای را تجربه خواهید کرد که مانع از پایان کار آغاز شده شما می‌شود.

به زمانی فکر کنید که علی رغم داشتن همه چیز از جمله زمان ، انرژی و دقت، نمی‌توانید کاری که خودتان شروع کرده‌اید تمام کنید. این یک بلوک ذهنی است.

بلوک های ذهنی مانع از بهره‌وری شما می‌شوند. ممکن است یک بار در یک ماه اتفاق بیفتد یا روزانه اتفاق بیفتد. این منجر به شکست و احساس ناامیدی در شما می‌شود زیرا شما گیر کرده‌اید. بلوک های ذهنی می‌تواند بسیار طاقت فرسا باشد، به خصوص هنگامی که شما نمی‌دانید چه اتفاقی برای شما می‌افتد و نمی‌دانید چگونه از آن خلاص شوید.

هنگامی که افراد در مورد بهره‌وری صحبت می‌کنند، اغلب بر روی سیستم ها، ابزارها، گردش کار، برنامه‌ها و عادات متمرکز می‌شوند. توجه زیادی به عوامل ذهنی مانند بلوک‌های ذهنی نمی‌شود.

بلوک ذهنی چیست؟

ساده ترین تعریفی که وجود دارد “عدم توانایی یادآوری برخی موارد خاص یا انجام برخی اقدامات ذهنی” است.

در حقیقت ، حداقل هفت نوع بلوک ذهنی وجود دارد:

  1. اعتماد به نفس

این مسئله اغلب به عدم اعتماد به نفس مرتبط است اما چیزی فراتر از اعتماد به نفس یا فقدان آن است. این حتی برای ماهرترین افراد وجود دارد. آن‌ها احساس می‌کنند که فاقد صلاحیت هستند. رئیس یا مربی شما می‌تواند به شما بگوید که در زمینه کاری خود بهترین هستید اما ذهن شما ایرادهایی پیدا می‌کند که باعث می‌شود فکر کنید حرفشان درست نیست.

2.تردید

شما در هر تصمیمی که می‌گیرید بیش از حد ارزش قائل می‌شوید. شما بیش از حد تحقیق می‌کنید و نمی‌توانید به خود اعتماد کنید تا موارد مهم را تشخیص دهید. در نهایت نمی‌توانید تمرکز کنید.

  1. ذهنیت ثابت

شما در گذشته گیر کرده‌اید و رشد شما را متوقف می‌کند. به عنوان مثال، یک سال پیش شما برای ارتقا سطح تقاضا کردید اما آن را دریافت نکردید و به همین دلیل دیگر نمی‌خواهید ارتقا پیدا کنید زیرا فکر می‌کنید که آن را نخواهید گرفت.

  1. مقایسه

موفقیت افراد اطراف شما تهدیدی برای شما محسوب می‌شود. شما فکر می‌کنید چون آن‌ها اول موفق شدند، دیگر نمی‌توانید موفق باشید. شما از جانب آن‌ها احساس خطر می‌کنید تا در آخر به جای خودتان روی دیگران تمرکز کنید.

  1. عدم قطعیت

این را با تردید اشتباه نگیرید. در عدم قطعیت، شما قبلاً تصمیمی گرفته‌اید اما قادر به اجرای آن نیستید.

  1. بدون محدودیت

بله گفتن به همه موارد از جمله ایده‌ها یا پروژه‌هایی که برای خود می‌خواهید. در همان زمان چیزهای زیادی در جریان است که نمی‌توانید چیزی را به پایان برسانید.

  1. دید تونلی

شما گزینه‌های دیگری را در نظر نمی‌گیرید و به نحوه انجام کارها گیر می‌دهید. شما فراتر از آن‌چه می‌دانید نمی روید و بنابراین عینیت خود را از دست می دهید.

این هفت نوع بلوک ذهنی است. آیا موردی از موارد بالا برای شما اتفاق افتاده است؟ شما می‌توانید یک، دو یا همه موارد را داشته باشید. اگر فکر می‌کنید که این مشکلات را دارید، راهی آسان برای فهمیدن این‌که کدام بلوک ذهنی را دارید وجود دارد.

شما باید به خود گوش فرا دهید و آن‌چه را انجام می‌دهید و انجام نمی‌دهید را بخاطر آورید. به عنوان مثال، وقتی شروع به سستی و خستگی یا بی خیالی به کارتان می‌کنید ، به ندای درونی خود گوش دهید.

بر اساس آنچه با خود ارتباط برقرار می‌کنید، به زودی خواهید فهمید که چه بلوک های ذهنی دارید.

اکنون که دانستید بلوک های ذهنی شما چیست، وقت آن است که بر آن‌ها غلبه کنید.

چگونه می‌توان از بلوک های ذهنی عبور کرد.

ما 4 استراتژی داریم که می‌توانید همین حالا برای غلبه بر بلوک های ذهنی از آن‌ها استفاده کنید.

  1. علل بلوک ذهنی را کشف کنید.

“چرا من اینطور فکر می کنم؟” سوالی است که می‌توانید از خود بپرسید. از خود بصورت مداوم بپرسید زیرا ممکن است یک بار کافی نباشد. شما ممکن است دریابید که زمانی که کودک بودید اتفاق افتاده است، این غیرممکن نیست.

  1. بلوک ها را بردارید.

اکنون که از بلوک‌های ذهنی خود و چرایی این مشکلات آگاه شدید، می‌توانید روی از بین بردن این بلوک‌ها کار کنید. یکی از راه های انجام این کار این است که به مونولوگ داخلی خود گوش دهید. وقتی شروع کردید به خود بگویید که نمیتوانید این کار را انجام دهید (شک به خود)، به خود بگویید “این درست نیست”. هنگامی که شروع به ایجاد سناریو در ذهن خود می کنید، به خود بگویید “مشکلی نخواهد بود”. این مونولوگ‌های داخلی می‌تواند به شما کمک کند تا بلوک‌های ذهنی را از بین ببرید.

  1. قدرت بلوک‌های ذهنی را کاهش دهید.

بیشتر بلوک‌های ذهنی ناشی از ترس است. آن‌چه شما می‌توانید وقتی این ترس شروع به بزرگ‌شدن می‌کند انجام دهید این است که به نتیجه آن فکر کنید. با بازگشت به مثال اعتماد به نفس، بگذارید بگوییم شما نمی‌خواهید در طول جلسه صحبت کنید زیرا می‌ترسید که رئیس شما به ایده شما گوش ندهد. بنابراین اگر رئیس شما به ایده شما گوش ندهد، بدترین چیزی که می تواند رخ دهد چیست؟ اخراج می شوی؟ نه، شما اخراج نخواهید شد با این کار، شما قدرت بلوک ذهنی را کاهش می‌دهید زیرا اکنون با این واقعیت روبرو شده‌اید که ترس‌هایی که تصور می‌کنید اتفاق نخواهد افتاد.

  1. بلوک های ذهنی را متحول کنید.

می‌توانید یک بلوک ذهنی را تبدیل به چیزی کنید تا برای شما مفید باشد. شما می‌توانید انرژی منفی را به یک انرژی مثبت تبدیل کنید. من از بلوک ذهنی خود شک و تردید عبور می‌کنم و این را تبدیل به این می‌کنم که خودم را بهتر بررسی کنم دیگر اجازه نمی‌دهم مرا عقب نگه دارد.

وقت آن است که به خود گوش فرا دهید و دریابید که بلوک‌های ذهنی شما چیست. هنگامی که دانستید بلوک های ذهنی شما چیست، حداقل یکی از استراتژی های ذکر شده در بالا را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره پیام دهید.