تحلیل و بهبود فرایند
تحلیل و بهبود فرایند چیست؟

بهینه‌سازی و بهبود فرآیندها به معنای بررسی دقیق و سیستماتیک تمامی فعالیت‌ها و رویه‌های یک کسب‌وکار و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن‌ها است. هدف از این کار، ساده‌سازی، سرعت بخشیدن و بهبود کیفیت کلی فرآیندها است.

بهینه‌سازی فرآیندها در واقع یک سرمایه‌گذاری است که بازدهی بسیار بالایی دارد. با شناسایی و رفع گلوگاه‌ها، اتلاف منابع و فعالیت‌های غیرضروری، کسب‌وکارها می‌توانند به چابکی و انعطاف‌پذیری بیشتری دست یابند و در بازار رقابتی امروز، موقعیت بهتری کسب کنند. همچنین، بهینه‌سازی فرآیندها به ایجاد یک فرهنگ بهبود مستمر در کسب و کار کمک می‌کند و باعث می‌شود کارکنان به طور فعال در بهبود عملکرد سازمان مشارکت داشته باشند.

با استفاده از ابزارها و روش‌های مختلفی مانند شبیه سازی فرایندها، تحلیل ارزش افزوده و نرم‌افزارهای مدیریت فرایند، می‌توان فرآیندهای کسب‌وکار را به طور دقیق مدل‌سازی و تحلیل کرد. سپس با شناسایی نقاط بهبود، می‌توان تغییرات لازم را در فرآیندها ایجاد کرد و اثربخشی آن‌ها را اندازه‌گیری نمود.

بر اساس الگوریتم سیستم سازی، مرحله تحلیل و بهبود فرایندها درگام هفتم الگوریتم و بعد از مدلسازی فرایندها (فرایند نویسی) قرار دارد. بهبود فرایندها بدان معنی نیست که همه فرایندهای کسب و کار نیاز به بهبود دارند و ممکن است وضعیت فعلی­شان قابل قبول باشد. البته بهبود یک چیز نسبی است و انتها ندارد ولی باید بتوانیم بین وضعیت همه فرایندها از نظر بهبود تعادل ایجاد کنیم.

برخی از شرایطی که تحت آنها بهتر است فرایندها را تحلیل کنیم عبارتند از:

  • وقتی مسائل ناشناخته بروز می‎کنند، مانند تاخیرهای مداوم یا افزایش شکایات مشتریان
  • افراد درک واضحی از نحوه انجام فرآیند ندارند
  • قبل از مکانیزاسیون فرایندها و برای اطمینان از اینکه فرآیندها بهینه‌­سازی شده‌‎اند
  • وقتی یک تیم می‎خواهد فرآیندی را با یک نسخه جدید جایگزین کند
چرا تحلیل و بهبود فرایند؟

افزایش بهره‌وری

با شناسایی و حذف فعالیت‌های زائد و بهبود جریان کار، بهره‌وری کسب و کار به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

کاهش زمان انجام کارها

با حذف مراحل غیرضروری و ساده‌سازی فرآیندها، زمان انجام کارها به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. ​

بهبود استفاده از منابع

با تخصیص بهینه منابع، از هدررفت آن‌ها جلوگیری شده و بهره‌وری افزایش و در نتیجه سودآوری افزایش می‌یابد.

کاهش خطاها

با استانداردسازی فرآیندها، خطاهای انسانی کاهش یافته و کیفیت کار بهبود می‌یابد.

کاهش هزینه‌های عملیاتی

با بهینه‌سازی فرآیندها، هزینه‌های مربوط به مواد، انرژی، نیروی کار و سایر منابع کاهش می‌یابد.

کاهش هزینه‌های دوباره کاری

با کاهش خطاها و بهبود کیفیت، هزینه‌های مربوط به دوباره کاری و اصلاحات کاهش می‌یابد.

کاهش ضایعات و هدر رفت منابع

با کاهش خطاها و بهبود فرایندها، از منابع هوشمندانه تر استفاده شده و میزان ضایعات کاهش می‌یابد.

تمایزهای آکادمی سیستم سازی در ارایه این خدمت

استفاده از ابزارهای بهبود تخصصی و حرفه ای

ابزارها و روش هایی که فرایندها با استفاده از آنها تحلیل می شوند ضامن کیفیت بهبودهایی است که درفرایندها اعمال می شود. چرا که شناسایی دقیق و صحیح مشکل پنجاه درصد راهکار است. در آکادمی سیستم سازی از تکنیک ها و ابزارهای تخصصی تحلیل فرایند مانند تحلیل ارزش افزوده، نمودارهای پراکندگی، هیستوگرام‌ها، دیاگرام‎های علت و معلول، تجزیه و تحلیل پارتو و … بهره برده می شود تا گلوگاه های فرایند به درستی شناسایی و بهترین راهکار ارائه شود.

 

استفاده از مشارکت سهامداران، کارکنان و ذینفعان

همه سهامداران کسب و کار باید درگیر پروژه بهبود شوند. ایجاد جو همراه با همکاری همه اعضا، این اطمینان را به وجود می‎آورد که تمامی کارمندان و مدیران تحت تاثیر تغییرات حاصل از بهبود خواهند بود. یک سیستم و فرایند جدید اغلب باعث ایجاد عدم اطمینان در کارکنانی می‌شود که با سیستم فعلی کار می‎کنند، زیرا چنین تصور می‎کنند که توطئه‎ای برای جایگزینی آنها وجود دارد. اگر آنها را بخشی از تیم بهبود ببینید، قادر خواهید بود به­طور موثری، مزایای حاصل از بهبود سیستم را دریافت نمایید.

مراحل اجرایی پروژه

جمع آوری داده ها و شناسایی گلوگاه ها

تحلیل فرایند ها و استخراج لیست نقاط بهبود

تعیین اهداف بهبود و ارائه لیست بهبودهای پیشنهادی

مدلسازی فرایندها بر اساس لیست ارائه شده

پیاده سازی بهبودها و آموزش ذینفعان

دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر