طراحی ساختار کسب و کار یک جنبه حیاتی برای شروع و راه اندازی و حتی بقای یک کسب و کار است.
چارت سازمانی، نقشه بصری از ساختار یک کسب و کار است که روابط بین بخشها، واحدها و افراد را نشان میدهد. این چارت، سلسله مراتب سازمانی، خطوط گزارشدهی و ارتباطات بین بخشهای مختلف را مشخص میکند. از سوی دیگر شرح شغل، سند جامعی است که وظایف، مسئولیتها، اختیارات و شرایط احراز هر پست سازمانی را به طور دقیق بیان میکند.
داشتن یک چارت سازمانی دقیق و شرح شغل روشن، ارزش بسیار بالایی برای کسبوکار ایجاد میکند. این دو ابزار، شفافیت و هماهنگی را در سازمان افزایش داده، به بهبود ارتباطات، افزایش بهرهوری، کاهش ابهامات و تسهیل در فرآیندهای تصمیمگیری کمک میکنند. همچنین این ساختار کسب و کارها کمک میکند تا نیروی انسانی خود را به درستی جذب، آموزش و ارزیابی کنند و در نتیجه، عملکرد کلی سازمان را بهبود بخشند.
ساختارکسب و کار مانند یک نقشه راه برای شما عمل میکند و به همه افراد کسب و کار کمک میکند تا بدانند وظیفه آنها چیست و چگونه میتوانند به بهترین شکل به اهداف سازمان کمک کنند.
این دوره بهطور ویژه به معرفی کاربردهای متنوع و ابزارهای برتر هوش مصنوعی در سیستمسازی کسبوکار اختصاص دارد؛ ابزارهایی که میتوانند در زمینههایی مانند پاسخگویی به مشتریان، تحلیل دادهها، خودکارسازی وظایف تکراری، و بهینهسازی فرآیندهای کسب و کار و … تحولآفرین باشند. در این دوره تلاش میشود با ارائه مثالهای واقعی، تمرینهای عملی و معرفی ابزارهای قابلدسترس، استفاده از هوش مصنوعی را برای شرکتکنندگان به حداکثر برسانیم و آنها را قادر سازیم تا با کمترین دانش فنی، بیشترین بهرهوری را از این فناوری به دست آورند.
چارت سازمانی به وضوح نشان میدهد که هر فرد در چه جایگاهی قرار دارد و به چه کسی گزارش میدهد.
شرح شغل به طور دقیق وظایف و مسئولیتهای هر فرد را مشخص کرده و از تداخل وظایف جلوگیری میکند، همچنین به مدیران کمک میکند وظایف را به طور مؤثر برای بهینهسازی بهرهوری محول کنند.
با وجود چارت سازمانی و شرح وظایف، کارکنان به خوبی میدانند که چه انتظاری از آنها میرود و این امر به کاهش ابهام و افزایش رضایت شغلی منجر میشود.
چارت سازمانی مشخص میکند که افراد باید با چه کسانی ارتباط برقرار کنند و از چه کانالهایی برای ارتباط استفاده کنند،
با مشخص شدن کانالهای ارتباطی، احتمال بروز خطاهای ارتباطی کاهش مییابد.
با وجود چارت سازمانی، منابع انسانی و مالی به طور موثر تخصیص داده میشوند.
هر فرد مسئولیت وظایف خود را میپذیرد و پاسخگوی عملکرد خود خواهد بود.
با داشتن ساختار کسب و کار دقیق، کسب و کار میتواند افرادی را جذب کند که مهارتها و تجربههای لازم برای هر نقش را دارند، همچنین درک روشنی از مسیرها و فرصت های شغلی در سازمان ارائه می دهد.
کارکنانی که به خوبی میدانند که چه انتظاری از آنها میرود و چه نقشی در سازمان دارند، از رضایت شغلی بالاتری برخوردار هستند.
ساختار کسب و کار با تعیین بخش ها یا تیم های جدید بالقوه، پایه ای را برای رشد و گسترش آینده فراهم می کند. همچنین به سازگاری و سهولت ساختارهای سازمانی برای ادغام شدن در کسب و کارهای دیگر در شرایطی که لازم به ادغام یا توسعه باشد کمک می کند.
استاندارد جهانی و حرفهای
در آکادمی سیستم سازی سعی می کنیم براساس الگوی مدل سازی سازمانی (Organizational Modeling) که برگرفته از معماری کسب و کار است به سازمان های ایرانی کمک نماییم که بهترین چارت سازمانی را انتخاب نمایند.
همچنین کلیه خدمات مربوط به چینش کلی شراکت سازمان ها را برای سودآوری بیشتر براساس قوانین و آیین نامه های تجاری در سازمان ها فراهم می کنیم.
متناسب سازی با وضعیت کسب و کار
در آکادمی سیستم سازی سعی می کنیم مناسب با نوع سازمان، از انواع مختلف چارت های سازمانی پویا یا ماتریسی که می تواند به سازمان ها کمک نماید، خدمات متمایزی ارائه دهیم.
در این نوع خدمات، سازمان ها را بررسی می کنیم که چه چارتی مناسب آنها هستند. برای این کار از نرم افزارهای مدل سازی چارت سازمانی بهره می بریم.
استخراج شرح وظایف از فرایندها
یکی از مشکلاتی که در طراحی ساختار کسب و کارها پیش می آید، عدم هماهنگی و همسویی بین ساختار سازمانی و فرایندهای کسب و کار است. آکادمی سیستم سازی با بکارگیری ابزارهای نوین و تجربه بالا در این زمینه، شرح وظایف واحدها را بر اساس فرایندها و همسو با آنها استخراج خواهد نمود.
تجریه بالای تیم ما در طراحی ساختار کسب و کار
تیم ما در طراحی چارت سازمانی به شرکت ها و کسب و کار های کوچک، تجربیات موفقی داشته است و تا کنون توانسته است به بیش از 40 کسب و کار گوناگون، خدمات طراحی و تدوین چارت سازمانی و همچنین مشاوره طراحی نوع شراکت کسب و کار ارائه دهد.