نگاه تحلیل کسب و کار در سیستم سازی
یکی از مهم ترین نگاه ها و پیش نیازهای سیستم سازی، داشتن نگاه تحلیل کسب و کار است. بر اساس گزارش موسسه بینالمللی مدیریت پروژه نداشتن نگاه صحیح تحلیل کسب و کار (عدم استخراج و شناسایی صحیح نیازمندیها)، به عنوان دومین علت شکست پروژهها (در صنایع مختلف در سراسر جهان) معرفی شده است و کسب و کارهایی که در موضوع تحلیل کسبوکار فاقد دانش و بلوغ کافی بودهاند، در عملکرد مالی، اجرای استراتژیهای سازمان و سایر حوزههای عملکردی سازمانی با شکست یا اثربخشی بسیار پایینی مواجه شدهاند.
همانطورکه در تصویر بالا می بینید، استخراج نادرست الزامات که موضوع اصلی تحلیل کسب و کار دومین دلیل عدم موفقیت پروژه ها است!
همچنین در گزارش دیگری نیز وضعیت کسب وکارهای با بلوغ بالای تحلیل کسب و کار با سازمان های با بلوغ پایین تحلیل کسب و کار با هم مقایسه شده اند. نتایج خیره کننده است. در این تحقیق همانطورکه در تصویر پایین مشخص است، کسب و کارها به دو دسته از نظر بلوغ تحلیل کسب و کار طبقه بندی شده اند.
۵% از سازمانها در زمره سازمانهایی هستند که در تجزیه و تحلیل کسب و کار بهبود مستمر و بهینه دارند. همچنین ۱۳% از سازمانها در تجزیه تحلیل کسب و کار به تثبیت رسیده اند. هر دو این سازمان ها در دسته سازمانهایی هستند که به سطح بالایی از بلوغ رسیده اند. ۳۷% از آنها جزو سازمانهایی هستند که تجزیه و تحلیل کسب و کار در آنها ساختار یافته و بهبود یافته هستند. ۲۵% از سازمان ها در مرحله شروع تجزیه و تحیل کسب و کار و ۲۱% از سازمانها تجزیه و تحلیل کسب و کار را جزو راهحل های موقت میدانند. این دو دسته جزو سازمانها با سطح بلوغ پایین هستند.
در ادامه به نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل کسب و کار که بر میزان موفقیت سازمانها تاثیر میگذارد توجه کنید.
نتایج نشان میدهند که سازمانهای دارای بلوغ بالا در تجزیه و تحلیل کسب و کار عملکرد بالاتر از حد متوسط در تمام شاخصهای کلیدی موفقیت سازمانداشته اند.
- عملکرد مالی – ۶۹٪ در برابر ۴۵٪
- پیادهسازی استراتژی -۶۶٪ در مقابل ۲۱٪
- چابکی سازمانی – ۴۰٪ در برابر ۱۴٪
- موفقیت در مدیریت پروژهها -۶۲٪ در مقابل ۲۹٪
چرا این همه تفاوت بین کسب و کارهای با بلوغ بالای تحلیل کسب و کار و کسب و کارهای با بلوغ پایین تحلیل کسب و کار وجود دارد؟
چرا کسب و کارهای با بلوغ بالای تحلیل کسب و کار در اجرای پروژه های خود بسیار موفق تر نسبت به کسب و کارهای با بلوغ پایین تحلیل کسب و کار عمل می کنند؟
در ادامه به ذکر یکی از مهم ترین دلایل این موضوع خواهیم پرداخت.
به تصویر پایین دقت کنید. این نحوه مواجه کسب و کارهای با بلوغ پایین تحلیل کسب و کار با مسائل، مشکلات و فرصت ها است. یعنی به محض بروز یک مشکل یا مشاهده یک فرصت در محیط بلافاصله اقدام به ارائه راهکار می نمایند. این موضوع بعضاً باعث میشود که راهکار ارائه شده به اندازه کافی پاسخگوی نیاز کسب و کار نباشد و علیرغم هزینه های سنگینی که بابت راهکار میشود، راهکار از اثربخشی لازم برخوردار نباشد.
به عنوان مثال بسیار مشاهده شده است که وجود برخی از مشکلات باعث شده است کسب و کارها برای رفع آنها، اقدام به خرید و استقرار نرم افزار نمایند. نرم افزارهای بعضاً گران قیمت که به فاصله کمی پس از استقرار، به دلایل مختلف مورد استفاده قرار نگرفته و هزینه هنگفتی را بر دوش کسب و کار قرار دهند.
این تنها یک مثال است و کسب و کارها در زمینه های مختلف اقدام به تهیه و خرید راهکارهای مختلفی می کنند از جمله:
- راهکارهای نرم افزار
- راهکارهای سخت افزاری
- و…
پس راه حل چیست؟
نگاه تحلیل کسب و کار داشتن باعث میشود، بجای اینکه بلافاصله به راهکار فکر کنید و فوراً آن راهکار را انتخاب و بابت آن کلی هزینه نمایید، مشکل یا فرصت را مورد بررسی دقیق تر قرار داده و ذینفعان مربوط به آن مشکل را فرصت را شناسایی و نیازمندی هر یک از ذینفعان را استخراج و بر اساس نیازمندی های دقیق استخراج شده، چندین راهکار شناسایی و از بین راهکارها، بهترین را انتخاب و پیاده سازی کنید.