زمان مطالعه مطلب: 5 دقیقه

حضور در صفحه اول نتایج گوگل پارامترهای تاثیرگذار مختلفی دارد، اما به دلیل اهمیت بالای محتوا در میان این پارامترها، این مقاله را با تمرکز بر روی استخراج کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار که در جهت رفع نیاز کاربر باشد نوشتیم تا محتوایی که تولید می‌کنید سریع‌تر مورد استقبال کاربرانتان قرار گیرد.

در هر یک از آپدیت‌های جدید الگوریتم گوگل، بر اهمیت کیفیت محتوا افزوده می‌شود. به طوری که بر اساس تجربیات خودمان، با نوشتن مقالات با کیفیت و رعایت سئو داخلی، بدون بک لینک و سئو خارجی، رتبه 1 تا 8 گوگل را در آن کلید واژه‌ها به دست می‌آوریم.

البته یک محتوای خوب نیز چندین ویژگی مختلف دارد که باید در نظر گرفته شود و صرفا قراردادن چند کلید واژه خوب در متن، کاری از پیش نمی‌برد. زیرا در چند سال اخیر، گوگل تمرکز ویژه‌ای بر روی درک مفاهیم دارد. هدف ما برای یافتن بهترین کلمات کلیدی، باید تمرکز بر مفهوم کلیدی به جای کلمه کلیدی باشد.

یعنی به جای تکرار یک کلمه در یک صفحه یا محتوای سایت، از تکرار مفهوم استفاده کنیم. این به ما کمک می‌کند که وقتی برای جایگاه خوب برای آن کلمه کلیدی در گوگل تلاش می‌کنیم، در چندین عبارت مرتبط نیز در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شویم.

اما به هر جهت یکی از بنیادی‌ترین قدم‌ها برای تولید یک محتوای خوب یافتن کلیدواژه‌های مناسب برای کسب‌وکارتان است تا هنگام تولید محتوا، اولویت را با این کلمات و مفاهیم مربوط به آن قرار دهید.

 

پرسش از مشتریان و سرنخ‌های فعلی

 زمانی که با مشتریان بالقوه یا بالفعل و یا با سرنخ‌های اولیه خود صحبت می‌کنید، با متوجه شدن نیازشان و چیزی که دنبالش هستند، بهترین کلیدواژه‌ها را از صحبت‌هایشان می‌توانید استخراج کنید. و یا اگر در ابتدای کار هستید و هیچ مشتری اولیه ندارید، مراجعه به انجمن‌های تخصصی مرتبط با کسب و کار و مطالعه سوالاتی که کاربران می‌پرسند، یکی از راه‌های خوب برای یافتن کلیدواژه‌های مناسب است.

زمانی که تمرکزمان بر روی نیاز مشتری باشد، حتی اگر تعداد آن کلمات کلیدی کم باشد، اما نرخ تبدیل بسیار بالایی خواهند داشت و شانس ایجاد جریان درآمدی را افزایش می‌دهند.

 

سوال از خودمان

زمانی که وارد یک کسب و کار می‌شویم به احتمال بسیار قوی، خودمان از متخصصان آن حوزه هستیم و یا اگر متخصص هم نباشیم، اطلاعات اولیه را که داریم! بنابراین یکی از گزینه‌ها برای حدس کلیدواژه‌های مرتبط با کسب و کار، خودمان می‌توانیم باشیم. مثلا می‌توانیم 20 کلیدواژه را در یک فایل اکسل لیست کنیم و سپس با ابزارهای سنجش مانند گوگل ترند (جلوتر معرفی خواهد شد) هر کدام از آن‌ها را اولویت‌بندی کنیم.

البته پرسش از خودتان نباید توهم دانایی کامل ایجاد کند و سراغ روش‌های دیگر نروید. این تنها یکی از روش‌هایی است که گفته شد.

 

استفاده از ابزار گوگل ترندز یا Google Trends

به کمک Google Trends می‌توانیم از میزان علاقه کاربران نسبت به آن کلیدواژه باخبر شویم. البته توجه داشته باشید که گوگل ترندز میزان دقیق جستجو را به ما نمی‌دهد، بلکه میزان علاقه کاربران را به ما نمایش می‌دهد.  مثلا اگر ترند کلیدواژه مدنظرمان سیر نزولی دارد، بهتر است که دیگر روی آن سرمایه گذاری نکنیم.

البته به بازه زمانی انتخابی هم توجه داشته باشید. زیرا برخی کلمات کلیدی ممکن است تقاضای فصلی داشته باشند و وقتی شما بازه زمانی را سه ماهه یا 6ماهه انتخاب می‌کنید تحلیلتان اشتباه می‌شود و فرصت پیش رو را از دست می‌دهید.

 

استفاده از  Google Ads برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط

Google Ads یا همان تبلیغات کلیکی گوگل یکی دیگر از روش‌های پیدا کردن کلمات کلید مناسب و مرتبط با کسب و کارمان است. زمانی که تبلیغات خود را در گوگل ادوردز آغاز می‌کنید، پس از گذشت مدتی لیست دقیقی از کلماتی که کاربران واقعا آن‌ها را جستجو می‌کنند به دست می‌آورید.

 

Google Keyword Planner

google keyword planner یکی از بهترین ابزارهای گوگل برای یافتن کلیدواژه‌های مناسب برای سئو و تبلیغات در گوگل ادوردز است.

البته باید توجه داشت که این ابزار نیز مانند سایر ابزارها برای تخمین میزان دقیق جستجو نیست، اما برای داشتن دید کلی و ایده برای استخراج کلیدواژه‌های مرتبط با سایت، بسیار مناسب است.

در وبینار مسیر بازاریابی دیجیتال کسب و کارهای کوچک در این خصوص بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

کنسول گوگل

در گوگل سرچ کنسول، در بخش Performance، گزارش خوبی از وضعیت کلیدواژه‌های فعلی سایت می‌توانید داشته باشید تا ببینید مخاطبین فعلی شما بیشتر با کدام کلیدواژه‌ها سایت شما را پیدا می‌کنند تا آن‌ها تقویت کنید.

 

پیش بینی کلمات گوگل

یکی از بهترین روش‌ها برای پیدا کردن عبارات کلیدی بلند یا Long Tails Keywords، کمک گرفتن از لیست پیشنهادی گوگل هنگام تایپ کردن عبارات است. استفاده از این عبارات در تولید محتوا، نرخ تبدیل بالایی خواهند داشت.

 

استفاده از پیشنهادهای مرتبط گوگل با کلیدواژه سرچ شده

در این روش لیستی از عباراتی که با کلمه کلیدی سرچ شده ارتباط معنایی آشکار و حتی پنهان داشته باشند نمایش داده می‌شوند.

 

الکسا

زمانی که وبسایت خود را در سایت Alexa آنالیز می‌کنید، تحلیلی از وضعیت کلمات کلیدی در وضعیت فعلی و پیشنهادی برای شما نمایش داده می‌شود.

Keyword Gaps، Easy-to-Rank Keywords، Optimization Opportunities و

Buyer Keywords کادرهای هستند که می‌توانند به شما در انتخاب کلمه کلیدی مناسب کمک کنند. البته آنچنان دقیق و کامل نیست و همچنین برای استفاده از امکانات کامل باید هزینه پرداخت شود.

 

SEMRush

سایت SEMRUSH در بخش Keyword Research با 4ابزار Keyword Overview، Keyword Magic Tool، KeywordManager و Organic Traffic Insights امکانات بسیار خوبی برای تحقیق و تحلیل کلمات کلیدی در اختیارتان قرار می‌دهد. استفاده از امکانات کامل این ابزار نیز پولی است.

 

Keywordtool.io

یکی از سایت‌های خوب و مورد علاقه ما که با امکانات رایگان آن نیز می‌توانید تا حد خوبی کلمات کلیدی مرتبط را استخراج کنید، سایت Keywordtool.io است. خوبی آن این است که برای نمایش کلمات کلیدی مرتبط محدودیتی نذاشته و فقط برای نمایش دیتاهای اضافه تر در خصوص هر کلید واژه پلن پولی فعال کرده است.

KWFinder

این سایت در یافتن کلمات کلیدی مناسب، فهم Keyword Difficulty و همچنین در شناخت ده رقیب اصلی شما در آن کلید واژه به شما یاری می‌رساند.

اگر به مباحث دیجیتال مارکتینگ علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم که با شرکت در وبینار مسیر بازاریابی دیجیتال کسب‌وکارهای کوچک، از فضای مه‌آلودگی که در جلوی خود میبینید رهایی یابید و با آگاهی بیشتر وارد این دنیا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره پیام دهید.