واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي در محل کار
واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي یک روند تدریجی برای مدیریت و کارمندان است. مدیر و کارمند هر دو نیاز به زمان دارند تا یکدیگر را فهمیده و در این مسیر راحت باشند. مهارت واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي به راحتی توسط مدیر یا کارمند به دست نمیآید.
مدیر باید تشخیص دهد که چگونه کارکنان در حال حاضر در تصمیمگیری دخالت دارند. به عبارت دیگر، باید به نقطه شروع برود. سپس، باید به تیمش نگاه کند و اعتمادش را به آنها برای واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي ارزیابی نماید. تنها مهارت های پیش نیاز کارکنان مورد نظر نیست، بلکه یک مدیر باید به ویژگیهای شخصیتی کارکنان خود نیز توجه داشته باشد.
تصمیم گیری در سلسله مراتب سازمان در سطوح مختلف انجام می شود:
- تصمیمات استراتژیک در درازمدت تاثیرگذار خواهند بود. آنها بر کل کسب و کار تاثیر گذاشته و به مسیر آن شکل میدهند. تصمیمات استراتژیک معمولا توسط مدیران ارشد گرفته میشوند و قابل واگذاری نیستند. بطور مثال پیشبینیهای طولانی مدت در مورد مبادلات تجاری با توجه به شرایط بازار از جمله این نوع تصمیمات هستند. فرضا در مورد یک کافه، تصمیم استراتژیک مدیر این است که آیا در این شغل بماند یا خیر.
- تصمیمات تاکتیکی به پیاده سازی تصمیمات استراتژیک کمک میکنند. تصمیمات تاکتیکی معمولا توسط مدیریت متوسط گرفته میشوند. بطور مثال برای یک کافه، تصمیم گیری تاکتیکی این است که برای جذب مشتری جدید آیا صبحها زودتر کافه باز شود و یا اینکه در روز تعطیل هم باز باشد. مدیران نیاز به داده های تحقیقاتی در مورد تعداد مشتریان احتمالی دارند تا به تصمیم گیری در مورد ساعتهای باز ماندن کافه کمک کند.
- تصمیمات عملیاتی مربوط به اجرای روزمره کسب و کار است. آنها عمدتا روتین هستند و ممکن است توسط مديران متوسط یا نوپا گرفته شوند. این دسته از تصمیمات معمولا توسط مدیران به کارکنان جانشین آنها محول میشود. برای مثال، یک تصمیم عملیاتی ساده برای کافه، این است که آیا قهوه بیشتری برای هفته آینده سفارش دهند یا خیر. داده های مربوط به میزان موجودی و میزان فروش نشان میدهد که آیا نیاز به سفارش بیشتری از منابع دارید یا خیر.
با توجه به این توضیحات، باید گفت تصمیماتی که مدیر میتواند به طور کامل به کارکنان خود واگذار کند تصمیمات دسته سوم یعنی تصمیمات عملیاتی هستند. اما واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي چگونه باید انجام گیرد و تاثیرات آن چه میتواند باشد؟
نقاط تمرکز:
- مدیری که میخواهد واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي را به طور موثری انجام دهد باید به تدریج گام بردارد.
مدیری که خودش تمام یا بیشتر تصمیمات را در بخش خود میگیرد، زمان نیاز دارد تا نه تنها عادتهای خود را تغییر دهد بلکه مهارتهای مناسب در کارکنانش را نیز توسعه دهد.
وقتی مدیر و کارکنان بصورت اشتراکی در تصمیمگیری شرکت کنند، مدیر به اعطای کامل تصمیمگیری نزدیک میشود. در مشارکت مشترک، از کارکنان خواسته میشود که نظر خود را بگویند، حتی خواسته میشود که ایده های خود را به رئیس نشان دهند. رئیس میشنود و نظر خود را بیان میکند و سپس پیشنهاد میدهد که راه را ادامه دهند. در این حالت به کارمند اختیار بیشتری داده میشود که خوب است و باعث میشود که اعضای تیم احساس ارزش بیشتری کنند، اما جهتگیری نهایی تحت تصمیم رئیس است.
وقتی واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي به طور کامل انجام میشود، مدیر، پروژه یا مشکل را به کارمندانش محول میکند تا خودشان راه حل آن را پیدا کنند. او به منظور تصمیمگیری خوب به آنها مسئولیت اکتشاف میدهد. مدیر ممکن است مشورت کند، اما نهایتا اجازه میدهد که آنها راه خود را دنبال کنند. برای بسیاری از مردم اعطای کامل تصمیمگیری به دیگران، دشوار است. به ویژه برای یک مدیر شرکت که همچنان مسئولیت کار افراد خود را بر عهده خواهد داشت.
- مدیری که مسئولیت تصمیمگیری را به کارکنان خود اعطا میکند باید خودش را بشناسد و درک کند.
اگر یک مدیر متعهد به واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي باشد، باید بتواند نگاهی صادقانه به خود داشته و درک خوبی از نیازهای اساسی خود داشته باشد. همراهی یک مدیر دیگر با او برای کشف سبک مدیریت، عادت ها و اعتقادات شخصی، یک شروع مناسب است. دانستن اینکه چرا ترجیح میدهید دستور بدهید، گوش دهید و تصمیمگیری نهایی را برای خود حفظ کنید، مهم است.
یک مدیر باید گروه خود را با تمرینهای کوچک به سمت افزایش مهارتها، اعتماد به نفس و تمرین اعتماد هدایت کند. شما به عنوان یک مدیر، باید کارمندان خود را در سطح شخصی تر بشناسید و اجازه دهید تا آنها با تصمیمگیریهای کم اهمیتتر شروع کرده و از مشاهده شکستها یاد بگیرند. اجازه دهید تیم شما بداند که گاهی اوقات خطر ممکن است باعث شکست شود. بهترین راه برقراری ارتباط با آنها این است که بدانند شکست بخشی از روند است و شما این را درک میکنید.
هیچ کس وجود ندارد که با هیچ کمبودی دست و پنجه نرم نکند. با مطالعه داستان زندگی هر شخص معروف یا مهم متوجه خواهید شد که در طول مسیر خود حداقل یکبار با شکست مواجه شده است. اگر کارکنان شما بدانند که شما شکست را نیز بخشی از مسیر میدانید، فرآیند واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي موفقیت آمیزتر انجام خواهد شد. یک مدیر خوب باید بتواند بدترین لحظات خود را به اشتراک بگذارد، و برای تیم خود واقعی باشد. هنگامیکه یک مدیر مایل به مقابله با نقصهای خودش است، آسان تر است که آنها را در دیگران نیز بپذیرید.
- مدیری که مسئولیت تصمیمگیری را به کارکنان خود واگذار میکند، باید آنها را در سطح شخصی شناخته و درک کند.
افرادی که روزها و روزها برای شما کار میکنند چه کسانی هستند؟ این سوالی است که باید به آن پاسخ دهید. دانستن این پاسخ به شما کمک میکند تا با اعتمادی که به آنها دارید در آنها هم اعتماد به نفس لازم را ایجاد کنید.
شناخت کارکنان به شما این امکان را میدهد تا مسیرهای تفکر، کار و اعتقادات آنها را بیابید. دانستن اینکه کارکنان شما به چه چیزی اهمیت میدهند، بینشی در مورد اینکه چه کسانی هستند ایجاد میکند. دیدن محل کار با چشم خودتان، و تجربه محل کار با آنها زمینه خوبی برای واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي مهیا میکند. هنگامیکه این اتفاق میافتد، تیم شما نه تنها توانمند خواهد شد، بلکه به واسطه آن انگیزه، ارتباطات و تولید افزایش خواهد یافت.
به این ترتیب با واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي در سطح عملیاتی، وقت شما آزاد خواهد شد و میتوانید کارهای دیگری انجام دهید. اگر بتوانید وقت خود را برای آموزش، نظارت و ایجاد مهارتهای سطح مدیریتی به کارکنان خود صرف کنید، یکپارچگی و اعطای تصمیمگیری به بهترین شکل انجام خواهد شد.
- مدیرانی که در جهت واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي تلاش میکنند، در نهایت باعث میشوند کارکنانشان مسئولتر، با انگیزهتر و کارآمدتر کار کنند.
کیفیت و کمیت تولید در بخشی از یک شرکت که در آن مدیریت میتواند به کارکنان اعتماد کرده و آنها را در تصمیمگیری شرکت دهد به خوبی پاسخ میدهد. چنین تیمی اخلاق کاری و احساس مسئولیت بیشتری برای موفقیت نشان خواهد داد، زیرا کاری که انجام میدهند واقعا کار آنهاست و تصمیمات خود را دنبال میکنند. به جای کار با عروسک ها، رشته ها را قطع کنید و کارکنان خود را تبدیل به انسانهایی هوشمند نمایید.
افراد در شرکتهایی که در آنها واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي صورت میگیرد، محرمانه، باانگیزه، مسئولانه و موثر کار خواهند بود. مديريت نیز در همان شركت، رضايت بيشتري را به دست خواهد آورد، چرا که قادر خواهد بود كارآمدتر باشد و در واقع وقت بيشتري را صرف مديريت افراد کند و نه صرف كنترل آنها، و کاهش فشار و استرس را به خوبی احساس کند.
مزایای واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي پس از آن که تبدیل به یک عمل ثابت شد، به مراتب بسیار بیشتر از جنبههای منفی آن است.
https://www.universalclass.com/articles/business/delegating-decision-making-in-the-workplace.htm