سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

Rate this post

واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي در محل کار

 

واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي‎ یک روند تدریجی برای مدیریت و کارمندان است. مدیر و کارمند هر دو نیاز به زمان دارند تا یکدیگر را فهمیده و در این مسیر راحت باشند. مهارت واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي ‎ به راحتی توسط مدیر یا کارمند به دست نمی‎آید.

مدیر باید تشخیص دهد که چگونه کارکنان در حال حاضر در تصمیم‎گیری‎ دخالت دارند. به عبارت دیگر، باید به نقطه شروع برود. سپس، باید به تیمش نگاه کند و اعتمادش را به آنها برای واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي ‎ ارزیابی نماید. تنها مهارت های پیش نیاز کارکنان مورد نظر نیست، بلکه یک مدیر باید به ویژگیهای شخصیتی کارکنان خود نیز توجه داشته باشد.

تصمیم گیری در سلسله مراتب سازمان در سطوح مختلف انجام می شود:

واگذاری تصمیمات‎ براي سيستم سازي

  • تصمیمات استراتژیک در درازمدت تاثیرگذار خواهند بود. آنها بر کل کسب و کار تاثیر گذاشته و به مسیر آن شکل می‎دهند. تصمیمات استراتژیک معمولا توسط مدیران ارشد گرفته می‎شوند و قابل واگذاری نیستند. بطور مثال پیش‎بینی‎های طولانی مدت در مورد مبادلات تجاری با توجه به شرایط بازار از جمله این نوع تصمیمات هستند. فرضا در مورد یک کافه، تصمیم استراتژیک مدیر این است که آیا در این شغل بماند یا خیر.
  • تصمیمات تاکتیکی به پیاده سازی تصمیمات استراتژیک کمک می‎کنند. تصمیمات تاکتیکی معمولا توسط مدیریت متوسط ​​گرفته می‎شوند. بطور مثال برای یک کافه، تصمیم گیری تاکتیکی این است که برای جذب مشتری جدید آیا صبحها زودتر کافه باز شود و یا اینکه در روز تعطیل هم باز باشد. مدیران نیاز به داده های تحقیقاتی در مورد تعداد مشتریان احتمالی دارند تا به تصمیم گیری در مورد ساعتهای باز ماندن کافه کمک کند.
  • تصمیمات عملیاتی مربوط به اجرای روزمره کسب و کار است. آنها عمدتا روتین هستند و ممکن است توسط مديران متوسط ​​یا نوپا گرفته شوند. این دسته از تصمیمات معمولا توسط مدیران به کارکنان جانشین آنها محول می‎شود. برای مثال، یک تصمیم عملیاتی ساده برای کافه، این است که آیا قهوه بیشتری برای هفته آینده سفارش دهند یا خیر. داده های مربوط به میزان موجودی و میزان فروش نشان می‎دهد که آیا نیاز به سفارش بیشتری از منابع دارید یا خیر.

با توجه به این توضیحات، باید گفت تصمیماتی که مدیر می‎تواند به طور کامل به کارکنان خود واگذار کند تصمیمات دسته سوم یعنی تصمیمات عملیاتی هستند. اما واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي چگونه باید انجام گیرد و تاثیرات آن چه می‎تواند باشد؟

نقاط تمرکز:

  1. مدیری که می‎خواهد واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي را به طور موثری انجام دهد باید به تدریج گام بردارد.

مدیری که خودش تمام یا بیشتر تصمیمات را در بخش خود می‎گیرد، زمان نیاز دارد تا نه تنها عادتهای خود را تغییر دهد بلکه مهارتهای مناسب در کارکنانش را نیز توسعه دهد.

وقتی مدیر و کارکنان بصورت اشتراکی در تصمیم‎گیری‎ شرکت کنند، مدیر به اعطای کامل تصمیم‎گیری نزدیک می‎شود. در مشارکت مشترک، از کارکنان خواسته می‎شود که نظر خود را بگویند، حتی خواسته می‎شود که ایده های خود را به رئیس نشان دهند. رئیس می‎شنود و نظر خود را بیان می‎کند و سپس پیشنهاد می‎دهد که راه را ادامه دهند. در این حالت به کارمند اختیار بیشتری داده می‎شود که خوب است و باعث می‎شود که اعضای تیم احساس ارزش بیشتری کنند، اما جهتگیری نهایی تحت تصمیم رئیس است.

وقتی واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي به طور کامل انجام می‎شود، مدیر، پروژه یا مشکل را به کارمندانش محول می‎کند تا خودشان راه حل آن را پیدا کنند. او به منظور تصمیم‎گیری‎ خوب به آنها مسئولیت اکتشاف می‎دهد. مدیر ممکن است مشورت کند، اما نهایتا اجازه می‎دهد که آنها راه خود را دنبال کنند. برای بسیاری از مردم اعطای کامل تصمیم‎گیری به دیگران، دشوار است. به ویژه برای یک مدیر شرکت که همچنان مسئولیت کار افراد خود را بر عهده خواهد داشت.

واگذاری تصمیمات‎ براي سيستم سازي
واگذاری تصمیمات‎ براي سيستم سازي
  1. مدیری که مسئولیت تصمیمگیری را به کارکنان خود اعطا میکند باید خودش را بشناسد و درک کند.

اگر یک مدیر متعهد به واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي ‎ باشد، باید بتواند نگاهی صادقانه به خود داشته و درک خوبی از نیازهای اساسی خود داشته باشد. همراهی یک مدیر دیگر با او برای کشف سبک مدیریت، عادت ها و اعتقادات شخصی، یک شروع مناسب است. دانستن اینکه چرا ترجیح می‎دهید دستور بدهید، گوش دهید و تصمیم‎گیری‎ نهایی را برای خود حفظ کنید، مهم است.

یک مدیر باید گروه خود را با تمرینهای کوچک به سمت افزایش مهارتها، اعتماد به نفس و تمرین اعتماد هدایت کند. شما به عنوان یک مدیر، باید کارمندان خود را در سطح شخصی تر بشناسید و اجازه دهید تا آنها با تصمیم‎گیری‎های کم اهمیتتر شروع کرده و از مشاهده شکستها یاد بگیرند. اجازه دهید تیم شما بداند که گاهی اوقات خطر ممکن است باعث شکست شود. بهترین راه برقراری ارتباط با آنها این است که بدانند شکست بخشی از روند است و شما این را درک می‎کنید.

هیچ کس وجود ندارد که با هیچ کمبودی دست و پنجه نرم نکند. با مطالعه داستان زندگی هر شخص معروف یا مهم متوجه خواهید شد که در طول مسیر خود حداقل یکبار با شکست مواجه شده است. اگر کارکنان شما بدانند که شما شکست را نیز بخشی از مسیر می‎دانید، فرآیند واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي موفقیت آمیزتر انجام خواهد شد. یک مدیر خوب باید بتواند بدترین لحظات خود را به اشتراک بگذارد، و برای تیم خود واقعی باشد. هنگامی‎که یک مدیر مایل به مقابله با نقصهای خودش است، آسان تر است که آنها را در دیگران نیز بپذیرید.

واگذاری تصمیمات‎ براي سيستم سازي
واگذاری تصمیمات‎ براي سيستم سازي
  1. مدیری که مسئولیت تصمیمگیری را به کارکنان خود واگذار میکند، باید آنها را در سطح شخصی شناخته و درک کند.

افرادی که روزها و روزها برای شما کار می‎کنند چه کسانی هستند؟ این سوالی است که باید به آن پاسخ دهید. دانستن این پاسخ به شما کمک می‎کند تا با اعتمادی که به آنها دارید در آنها هم اعتماد به نفس لازم را ایجاد کنید.

شناخت کارکنان به شما این امکان را می‎دهد تا مسیرهای تفکر، کار و اعتقادات آنها را بیابید. دانستن اینکه کارکنان شما به چه چیزی اهمیت می‎دهند، بینشی در مورد اینکه چه کسانی هستند ایجاد می‎کند. دیدن محل کار با چشم خودتان، و تجربه محل کار با آنها زمینه خوبی برای واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي مهیا می‎کند. هنگامی‎که این اتفاق می‎افتد، تیم شما نه تنها توانمند خواهد شد، بلکه به واسطه آن انگیزه، ارتباطات و تولید افزایش خواهد یافت.

به این ترتیب با واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي در سطح عملیاتی، وقت شما آزاد خواهد شد و می‎توانید کارهای دیگری انجام دهید. اگر بتوانید وقت خود را برای آموزش، نظارت و ایجاد مهارتهای سطح مدیریتی به کارکنان خود صرف کنید، یکپارچگی و اعطای تصمیم‎گیری به بهترین شکل انجام خواهد شد.

واگذاری تصمیمات‎ براي سيستم سازي

  1. مدیرانی که در جهت واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي تلاش میکنند، در نهایت باعث می‎شوند کارکنانشان مسئولتر، با انگیزه‌تر و کارآمدتر کار کنند.

کیفیت و کمیت تولید در بخشی از یک شرکت که در آن مدیریت می‎تواند به کارکنان اعتماد کرده و  آنها را در تصمیم‎گیری‎ شرکت ‎دهد به خوبی پاسخ می‎دهد. چنین تیمی اخلاق کاری و احساس مسئولیت بیشتری برای موفقیت نشان خواهد داد، زیرا کاری که انجام می‎دهند واقعا کار آنهاست و تصمیمات خود را دنبال می‎کنند. به جای کار با عروسک ها، رشته ها را قطع کنید و کارکنان خود را تبدیل به انسانهایی هوشمند نمایید.

واگذاری تصمیمات‎ براي سيستم سازي

افراد در شرکتهایی که در آنها واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي صورت می‎گیرد، محرمانه، باانگیزه‎، مسئولانه و موثر کار خواهند بود. مديريت نیز در همان شركت، رضايت بيشتري را به دست خواهد آورد، چرا که قادر خواهد بود كارآمدتر باشد و در واقع وقت بيشتري را صرف مديريت افراد کند و نه صرف كنترل آنها، و کاهش فشار و استرس را به خوبی احساس کند.

مزایای واگذاری تصمیمات براي سيستم سازي پس از آن که تبدیل به یک عمل ثابت شد، به مراتب بسیار بیشتر از جنبه‎های منفی آن است.

 

 

https://www.universalclass.com/articles/business/delegating-decision-making-in-the-workplace.htm

http://businesscasestudies.co.uk/cima/improving-strategic-decision-making/levels-of-decision-making.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره پیام دهید.