تمرکز

من در یک روز حدود 1000 عکس را مرتب کردم. این شگفت‌انگیز است.

وقتی من بر روی آن کار می‌کردم زمان می‌گذشت. تصور می‌کردم که این کار را در زمان کوتاهی انجام داده‌ام اما وقتی به بیرون نگاه ‌کردم متوجه شدم که وقت زیادی است که هوا تاریک شده است. این‌که من چقدر بر روی این‌کار تمرکز داشتم برایم دیوانه کننده بود و جالب اینجاست که کسی یا چیزی نمی‌توانست حواس من را پرت کند. حتی حیوان خانگی مورد علاقه من هم نمی‌توانست حواس من را پرت کند.

آیا شما تجربه‌ای مانند این را داشته‌اید؟

این همان چیزی است که اکثر مردم “تمرکز کافی داشتن” یا “درون ریز” می نامند. در ابتدا تعریف سخت است اما اکثر ما، این را تجربه کرده ایم. تصور کنید هر روز می توانید در آن حالت باشید. چقدر بهره‌وری بیشتری خواهید داشت؟ اگر می‌توانستید این کار را انجام دهید، چه نتیجه‌ای در انتظار شما بود؟

در این‌جا پنج روش را برای ا‌ین‌که همیشه پرانرژی باشید و از انجام شدن کارهایتان در مدت زمان کوتاهی لذت ببرید آورده ایم. با ما همراه باشید.

عبارت Flow State چیست؟!

قبل از این‌که راز رسیدن به Flow State را بگویم اول می‌خواهیم در مورد این صحبت کنیم که Flow State اساسا چیست؟

این اصطلاح توسط روانشناس ‘Mihály Csíkszentmihályi’ ابداع شد. او تحقیقاتی در مورد عملکرد انسان و آن‌چه که افراد برای رسیدن به کارایی بالا لازم دارند انجام داد.

وی با تحقیقات خود اصطلاحی را برای غوطه ور شدن کامل در یک کار با “تمرکز انرژی و درگیری کامل” ایجاد کرد. این همان چیزی است که او “Flow State” نامید. وی در کتاب روانشناسی خود به این نتیجه رسید که خوشبختی یک حالت وجودی درونی است و یک حالت خارجی نیست. وی نتیجه گرفت که مردم وقتی در وضعیت Flow State قرار دارند خلاق ترین، مولدترین و شادترین افراد هستند.

وقتی شما در حالت Flow State هستید، همه‌ی چیزهای دیگری که در اطرافتان قرار دارند محو می‌شوند یا بسیار برای شما کمرنگ خواهند شد. شما غالباً خود و دنیای اطراف خود را فراموش خواهید کرد. حتی بعضی از افراد غذا خوردن را نیز فراموش می کنند!

این اتفاق برای افرادی امثال من و شما، هنرمندان و حتی ورزشکاران می افتد! بیانسه هنرمند مشهور از وعده های غذایی خود صرف نظر می‌کرد، زیرا تمرکز زیادی روی یک پروژه سینمایی داشت. Flow State دقیقاً مانند آن است که همه چیز در اطراف شما با حرکت آهسته پیش برود زیرا شما در تمرکز کامل هستید.

وقتی کاملاً در وظایف خود غوطه ور می‌شوید، احساس خوشبختی، خلاقیت و سازنده بودن می‌کنید. دیگر به این فکر نمی‌کنید که یک کار خاص چقدر کسل کننده است یا چقدر مایل نیستید که کاری را انجام دهید زیرا وقتی در Flow Stateهستید احساس خوشحالی می‌کنید از انجام آن لذت می‌برید.

این در من صدق می‌کند زمانی که می‌نویسم، زمانی که گزارش می‌نویسم، بر روی متنی کار می‌کنم، لوازم دستساز درست می کنم و وقتی که یک دوره آنلاین را می گذرانم.

 

5 راه برای ماندن در وضعیت Flow State

1-یک آیین برای Flow State ایجاد کنید

برای رسیدن به Flow State باید ذهن و جسم خود را برای آن آماده کنید. این کار را با ایجاد یک آیین انجام دهید که شما را طی چند مرحله به منظور هماهنگی ذهن و بدن خود آماده کند تا متمرکز شوید.

این درست مانند گرم کردن شما قبل از شروع تمرینات ورزشی است. شما باید قبل از این‌‌که استرس زیادی را تحمل کنید بدن خود را گرم کنید.

در مورد کار متمرکز نیز همین مسئله وجود دارد. شما برای آماده سازی ذهن و بدن خود برای انجام کارها در سطح عملکردی بالا، به یک برنامه گرم کننده نیاز دارید.

منظور از آیین این است که شما یکسری از فعالیت‌ها را برای آماده شدن بدن و ذهن خود انجام دهید. حال چگونه می‌توان این آیین را ایجاد کرد.

ایجاد این آیین برای هر کسی می‌تواند متفاوت باشد اما نمونه‌هایی از آن می‌تواند به صورت زیر باشد.

می‌توانید مدیتیشن کنید، کمی قدم بزنید و نوشیدنی مورد علاقه خود را درست کنید.

بروکس برای این کار یک مراسم 4 مرحله‌ای را انجام می‌دهد. پرکردن لیوان آب، خواندن روزنامه، گوش کردن به لیست موزیک‌هایی که به متمرکز شدن او کمک می‌کنند، و سپس صفحه اصلی برنامه‌ای که می‌خواهد کار کند را باز می‌کند و به انجام دادن کارها می‌پردازد.

از طرف دیگر Thanh یک آیین 3 مرحله ای دارد: مرور لیست کارها، مرور تقویم و سپس نوشیدن چای سبز.

من یک مراسم 5 مرحله ای دارم: آبی به دست و صورت زدن، تهیه قهوه، پر کردن بطری آب، قرار دادن هدفون و سپس پخش موسیقی‌هایی که به ایجاد تمرکز در من کمک می‌کند.

زمانی که دانستید چه کارهایی را باید قبل از شروع کار برای ایجاد نشاط و تمرکز انجام دهید، مهم است که هر بار آن را دنبال کنید. شما می‌خواهید عادت خود را ایجاد کنید و فکر کنید که مغز شما فکر می‌کند بعد از اتمام این مراحل، اکنون آماده اید تا با وظیفه ای که قرار است آن روز انجام دهید، کنار بیایید.

اگر می خواهید آیین خود را ایجاد کنید، این موارد را در نظر بگیرید:

  • آیا می توانید هر بار قبل از شروع یک کار مهم آن را انجام دهید؟
  • آیا 10 دقیقه یا کمتر طول می کشد؟
  • آیا به شما کمک می کند که مغز شما شروع به کار کند؟

2- یک فعالیت را برای انجام دادن انتخاب کنید.

وقتی تصمیم می‌گیرید که می‌خواهید درFlow State باشید، مهم است که یک وظیفه مهم را انتخاب کنید. داشتن کارهای بیش از حد به شما اجازه نمی‌دهد روی آن تمرکز کنید. وقتی بیش از حد برای هر روز «اولویت» داشته باشید، نتیجه خوبی نخواهید گرفت. یکی را انتخاب کنید، روی آن کار کنید، آن را تمام کنید، سپس مورد بعدی را برای کار انتخاب کنید.

بهتر است قورباغه خود را قورت دهید، کار خود را با تمرکز بر روی کاری که مهم‌ترین وظیفه شما برای آن روز است شروع کنید. البته می‌توانید با دانستن این‌که در چه بخشی از روز بیشترین بازده را دارید، کارهایتان را مرتب کنید. برای اکثر مردم، در ساعات اولیه صبح میزان بازدهی بیشتر است. اما این ساعات در افراد مختلف می‌تواند متغیر باشد.

به لیست خود نگاهی بیندازید و مهم‌ترین وظیفه‌ای را که باید در هر روز (یا مجموعه ای از روزها) انجام دهید، انتخاب کنید. با این فکر که می‌توانید همزمان روی سه چیز مهم متمرکز شوید، خود را غرق نکنید. این اتفاق نخواهد افتاد.

به یاد داشته باشید، هنگام انجام کارهای مهم، انجام دادن و فکر کردن به چند کار مهم دیگر یک اشتباه بزرگ است. واقعیت این است که شما فقط در حین تغییر کار هستید. وقتی کار را از یک وظیفه به یک وظیفه دیگر تغییر می دهید، زمان لازم است تا دوباره در جریان امور قرار بگیرید. یا اشتباهات زیادی مرتکب می‌شوید یا در مورد هیچ چیز پیشرفت چشمگیری نمی‌کنید.

3– اطمینان حاصل کنید که فعالیت انتخابی یک کار چالش برانگیز است، اما کار خیلی سختی نیست.

اگر کار خیلی سختی است و از انجام آن وحشت دارید (فقط فکر کردن در مورد آن باعث استرس شما می‌شود)، برای رسیدن به State Flowمشکل خواهید داشت. از طرف دیگر اگر خیلی راحت باشد، خستگی و حواس پرتی زودتر به سراغتان خواهد آمد.

یک کار چالش برانگیز انتخاب کنید که به شما در بهبود مهارت‌هایتان نیز کمک کند. برخی از کارها به کمی تحقیق نیاز دارند، بنابراین مهم است که در مسیر حرکت باشید. وقتی شما در حالت Flow State هستید، باید در مسیر درست خود باشید و زمانی که کارتان تمام شد چندین مورد جدید یاد گرفته باشید.

هنگامی که من در حال کشف یک دستور العمل جدید برای محصولاتم هستم، همیشه در حالت Flow State هستم. من در مورد مواد تشکیل دهنده محصولاتم تحقیق می کنم، اگر ماده‌ای را نداشته باشم به دنبال گزینه های دیگری می‌گردم که در فروشگاه خود دارم (قسمت چالش برانگیزی که از آن لذت می برم)، سپس برای ایجاد آن شروع به کار می‌کنم. من همیشه بعد از ناهار شروع می‌کنم تا بتوانم تا زمان شام به کارم ادامه دهم. با غروب خورشید، من محصول جدیدم را در قفسه خود دارم.

من کاملا متوجه هستم که گاهی اوقات ما انتخاب نمی‌کنیم که وظایفمان چیست. اگر وظایف محوله آسان است سعی کنید راه‌های چالش‌برانگیزی برای اجرای آن‌ها انتخاب کنید. شاید سعی کنید آن را به روشی دیگر انجام دهید یا آن را بازی کنید. اگر کار فوق العاده چالش برانگیزی است، سعی کنید بخشی را که می‌توانید انجام دهید جدا کنید و از آن‌جا شروع کنید. سپس می‌توانید در حین اجرا، وظایفتان را گسترش دهید و کمک بگیرید.

  1. زمان، مکان و موقعیت مناسب برای کار را پیدا کنید.

چه زمانی بیشترین انرژی را دارید؟ اگر به نحوه گذران روزهای خود توجه داشته باشید، چه موقع معمولاً کارهای مهمی را که باید روزانه انجام دهید، برنامه ریزی می‌کنید؟ فکر کنید، این بازه زمانی است که یادگیری مغز شما در اوج است. بنابراین چه موقع ذهن شما انرژی می گیرد و می‌توانید تمام حواستان را به کارهای بسیار مهم بدهید.

سپس مکانی را پیدا کنید که بتوانید در آن با آرامش و بدون حواس پرتی کار کنید. حواس پرتی‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید بر روی آن‌ها کنترل کنید مانند اعلان ها، گرسنگی و تشنگی. شما همیشه می‌توانید اعلان های خود را خاموش کنید (من تلفن خود را در حالت پرواز قرار می‌دهم، نزدیکان من می‌دانند برای موارد اضطراری باید با چه کسی تماس بگیرند)، اطمینان حاصل کنید که هر کجا تصمیم به کار دارید آب و غذا به راحتی در دسترس داشته باشید. در پایان، من با معده خالی کار نمی کنم. اما اگر بین وعده های غذایی باشم، همیشه نوشیدنی الکترولیت خود را در دسترس دارم.

سرانجام، خود را در بهترین شرایط قرار دهید تا بتوانید در حالت State Flow کار کنید. این می تواند به معنای قرار دادن موسیقی برای ایجاد تمرکز در شما باشد (موسیقی بدون کلام انتخاب کنید تا ذهن شما درگیر کلمات در متن موسیقی نشوید)، بستن درب اتاق محل و … می‌تواند مواردی از این قبیل باشند.

هدف شما این است که خود را ایزوله کنید تا در حالت State Flowباقی بمانید تا زمانی که کارتان تمام نشده باشد از آن حالت خارج نشوید.

من همیشه احساس می کنم برای انجام کارها بین ساعت 9 شب تا 11 شب بیشترین انرژی را دارم (من شیفت شب کار می کنم) و مکان عالی برای من اتاق کار خانه‌ام است. من می‌توانم محیط و افراد اطرافم را کنترل کنم تا بدون حواس پرتی و بدون وقفه کارم را انجام دهم.

آیا شما نیز می‌توانید برای انجام کارهایتان بدون وقفه، زمان و مکانی در نظر بگیرید؟

5- برای خود ضرب العجل قرار دهید و Pomodoro timer استفاده کنید.

وقتی در حالتFlow State هستید شما نیاز به این دارید که به مغز خود استراحت دهید. همچنین برای خود باید یک ضرب العجلی تعیین کنید تا چه زمانی باید در این وضعیت باقی بمانید.

تعیین یک ضرب الاجل به این معنی است که به خود می‌گویید پس از سپری شدن زمان مشخصی باید کارها را انجام دهم. تکنیک Pomodoro ابزاری عالی برای استفاده در این زمینه است. برای اطلاع از تکنیک Pomodoro به مقالات قبلی که منتشر کرده‌ایم مراجعه کنید.

ما تکنیک Pomodoro به بیش از 13000 مشتری ویژه خود در آسیا معرفی کردیم که بتوانند فعالیت‌ و پروژه‌های خود را به اتمام برسانند.

اگر به این تکنیک آشنایی ندارید خلاصه آن این است که یک تایمر را برای 25 دقیقه تنظیم کنید. زمانی که تایمر شروع شد شما فقط بر روی آن موضوعی که قبلا انتخاب کرده‌اید تمرکز کنید. بعد از این‌که 25 دقیقه تمام شد به خود 5 دقیقه فرصت استراحت بدهید. حالت State Flow شما باید حداقل 4 Pomodoro باشد. بعد از این‌که این فرآیند 4 بار تکرار شد شما باید یک زمان استراحت طولانی‌تری را برای خود اختصاص دهید چیزی بین 15 تا 25 دقیقه.

در زیر ما یک فرآیند 5 مرحله‌ای برای قرار گرفتن در وضعیت State  Flowو ماندن در این وضعیت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مراحل فعالیت:

حالت State Flow خود را پیدا کنید. یادتان باشد که لازم است یادداشت کنید که چه کاری را برای ایجاد تمرکز در خود می‌خواهید انجام دهید. پس از انجام آیین، در مورد یک کار مهم تصمیم‌گیری کنید. به تمام نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد توجه کنید و به تمرین آن ادامه دهید.

اگر در ابتدا موفق نشدید تسلیم نشوید. در حالت Flow State کارهای خود را انجام بدهید تا سرانجام به نتیجه برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما گفتگو کنید