ساخت یک مدل اولیه کسب و کار
صاحب هر کسب و کار کوچکی امیدوار است موفق شود. چرا که وقتی خون، عرق و اشک خود را برای راه اندازی یک سرمایه گذاری جدید، میگذارید مطمئنا دوست ندارید به تماشای شکست آن بنشینید. ولی با این حال، شکست برای بسیاری از این کسب و کارها اتفاق میافتد. در این مطلب میخواهیم درباره مدل اولیه کسب و کار و اهمیت آن برای گسترش یک حرفه، صحبت کنیم.
در طول سالها، محققان و کارشناسان در زمینه کسب و کارهای کوچک تحقیق کردهاند و بنا بر این مطالعات، اصولی برای ایجاد یک کسب و کار موفق کوچک وجود دارد و سرمایه گذاری شما نیز باید بر اساس این اصول خاص انجام گیرد.
بر طبق دیکشنری آمریکایی آکسفورد، یک اصل (principle) “حقیقت یا قاعدهای اساسی است که به عنوان پایه ای برای یک سیستم اعتقادی یا رفتاری و یا یک زنجیره استدلالی عمل میکند”.
اصول کسب و کار، نیروهای هدایتگری هستند که باعث موفقیتهای تجاری میشوند. آنها ستون فقرات سازمان هستند. در این مطلب در مورد یکی از آنها صحبت خواهیم کرد. ایدهای که نخستین بار توسط مایکل گربر (Micheal gerber) مطرح شد.
مایکل گربر در کتاب مشهور خود به نام “افسانه کارآفرینی” میگوید که در واقع اکثر کسب و کارهای جدید توسط متخصصان راه اندازی میشوند و نه توسط کارآفرینان. منظور از متخصصان کسانی هستند که به کار خاصی علاقه دارند و کارهای عملی مربوط به آن را خودشان انجام میدهند. تا اینجای کار مشکلی وجود ندارد. ولی وجود همین گرایش طبیعی مانع میشود که آنها مانند کارآفرینان بر روی کسب وکار خود تمرکز نموده و آن را به شکل سیستمی درآورند. بلکه بیشتر زمان خود را صرف انجام کارهای مربوط به کسب وکار خود می کنند.
بنابراین چنانچه متخصصین به این وضعیت آگاه نباشند به جای انجام کارهای مهم اما غیرفوری برای کسب و کار خود، تمام وقت خود را صرف انجام کارهای فوری و روزمره خواهند کرد.
یکی از این امور مهم، سیستم سازی کردن امور جاری و ایجاد مدل اولیه کسب و کار است.
دیدگاه ده هزار برابری
هر فرد متخصص باید برای موفقیت، سعی کند یک مدل اولیه کسب و کار ایجاد نموده و کار خود را مقیاس پذیر نماید. این امر به این معنا است که یک کسب و کار کوچک باید به گونهای ساخته شود که بتواند تا ده هزار برابر حجم فعلی خود رشد کند.
صاحب یک کسب وکار به جای آن که کسب و کارش را مجزا و منحصربه فرد در نظر بگیرد و فقط تمرکز خود را بر روی انجام کارهای فوری و روزانه بگذارد باید به فکر ساختن یک مدل اولیه کسب و کار باشد. مدلی که قرار است چندین کسب وکار دیگر از روی آن ساخته شود. به عبارتی دیگر بتواند مجوز تأسیس چندین شعبه را برای کار خود صادر کند. به طوری که تمام آنها بتوانند با همان کیفیت مدل اولیه کار کنند. با این شیوه نگرش، چنین فردی هم در نقش متخصص و هم در نقش مدیر و هم در نقش کارآفرین ظاهر میشود. احتمال موفقیت کسب و کاری که صاحب آن دارای دیدگاههای متخصص، مدیر و کارآفرین است در آینده بسیار بالاتر از آن کسب وکاری است که صاحبش تنها یکی از این دیدگاه ها را داراست.
ایده های کمکی
حال برای آن که شعبات کسب و کار شما موفق از آب درآیند میبایست قوانین زیر را رعایت کنید:
- مدل اولیه کسب و کار برای مشتریان، کارمندان، تأمین کنندگان و سهام داران شما بسیار دارای ارزش است و بهتر است حتی ساختار یافته تر و قویتر از تصور آنها باشد.
- مدل اولیه کسب و کار باید به گونهای باشد که افراد با کمترین مهارت بتوانند آن را اجرا کنند.
- مدل باید بسیار سیستمی، منظم و مرتب باشد.
- مدل باید دارای یک دفترچه راهنما برای ارجاع باشد. به طوریکه تمام کارهایی که مربوط به مدل اولیه کسب و کار است باید در دفترچه راهنمای طرز کار آن ثبت گردد.
- مدل باید از لحاظ خدمات رسانی به مشتریان همواره به طور یکنواخت و قابل پیش بینی باشد.
- نسخههای بعدی مدل اولیه کسب و کار باید از ظاهر، نحوه پوشش و امکانات یکسان و مشابهی برخوردار باشند.
اندیشیدن به کسب و کار به جای انجام آن
اگر به جای آنکه صرفا به انجام کسب وکار خود و امور روزمره آن بپردازید، در مورد آن فکر کرده و آن را بسازید، می توانید بسیاری از مسائلی را که بیشتر افراد از آن غافل اند کشف کنید. برای این کار همواره سوالات زیر را از خود بپرسید:
- چطور میتوانم کسب وکار خود را اداره کنم بدون آن که خود در آنجا حضورداشته باشم؟
- چطور میتوانم کارمندانم را متقاعد کنم تا کار کنند بدون آن که بخواهم مدام در کارشان دخالت کنم؟
- چطور میتوانم کسب و کار خود را به گونهای سیستمی کنم که موفق شوم از روی آن چندین هزار کسب وکار دیگر بسازم. به طوری که تمام آنها دقیقا مشابه هم و با همان کیفیت کار کنند؟
- چطور میتوانم در حالیکه صاحب کسب وکار خود هستم رها بوده و به آن وابسته نباشم؟
- چطور میتوانم وقت خود را صرف انجام کاری کنم که به آن علاقه مند هستم و نه کاری که مجبورم آن را انجام دهم؟
اگر شما که صاحب کسب و کار کوچکی هستید این سؤالات را از خود بپرسید در نهایت به مسئله اصلی میرسید و آن این است که جواب این سؤالات را نمی دانید. با اندیشیدن به این سوالات میتوانید به تدریج مدل اولیه کسب و کار خود را پیدا کنید.
https://www.inc.com/michael-gerber/10-guiding-principles-for-start-ups.html