مدل کسب و کار
زمان مطالعه مطلب: 5 دقیقه

آیا یک ایده جدید دارید اما نمیدانید چگونه آن را عملی کنید؟ آیا میخواهید مدل کسب و کار فعلی رابهبود ببخشید؟ در این قسمت مدل کسب و کار توضیح داده میشود.

 

بوم مدل کسب و کار چیست؟

مدل کسب و کار طرحی است که چگونگی بدست آوردن پول را توصیف میکند و همچنین چگونگی ارزش دادن را توضیح میدهد. همچنین بوم مدل کسب وکار کمک میکند تا اجزای متفاوت را در یک صفحه توصیف کنید.

بوم مدل کسب و کار ابزار مدیریتی راهبردی است که اجازه میدهد مفهوم کسب و کار را تجسم کنید و یک سند تک صفحه ای اسست که شامل 9 جعبه میباشد که اجزای اصلی کسب و کار را نشان میدهد.

بوم مدل کسب و کار با پیشنهاد راه آسان, مدل قدیمی را رد میکند تا تفاوت عناصر هسته ای کسب و کار را درک کنیم.

قسمت راست بوم, روی مشتری و بازار متمرکز است در حالی که قسمت چپ روی کسب و کار تمرکز میکند. در قسمت میانی,  شما پیشنهاد ارزشی را دریافت میکنید که جابه جایی بین کسب و کار و مشتری را نشان میدهد.

بوم مدل کسب و کار توسط Alex Osterwalder  و Yves Pigneur  توسعه یافته و در کتاب ایجاد مدل کسب و کار به عنوان چارچوب بصری برای برنامه ریزی و توسعه و آزمایش مدل های کسب و کار یک سازمان معرفی شده است.

مدل کسب و کار

چرا شما به بوم مدل کسب و کار نیازمندید؟

  • BMC یک مرور سیع از مدل کسب  کار فراهم میکند و عاری از هر جزئیات غیر ضروری در مقایسه با مدل کسب و کار قدیمی است.
  • طبیعت بصری بوم مدل کسب و کار , درک را برای همه آسان میکند.
  • تصحیح آسان تر است و با کارمندان و ذی نفعان قابل اشتراک گذاری است.
  • بوم مدل کسب و کار توسط چندین کارمند مورد استفاده قرار میگیرد.
  • جنبه های مختلف مربوط به یکدیگر را واضح نشان میدهد.
  • شما میتوانید از BMC برای جلسه طوفان فکری برای تعریف مدل کسب و کار استفاده کنید.

چگونه بوم مدل کسب و کار درست کنید؟

9 اصول در بوم مدل کسب و کار وجود دارند که عبارتند از پیشنهاد ارزش مشتری, طبقه بندی مشتری, کانال ها, روابط مشتری , جریان درآمد , منابع اصلی ,شرکای اصلی , فعالی های اصلی و ساختار هزینه.

زمانی که بوم مدل کسب و کار کامل میشود شما میتوانید تحقیق برای این عناصر انجام دهید. داده هایی که جمع آوری میکنید در بخش مربوطه قرار دهید.

بخش های مربوط به مشتری

افراد و شرکت های زیادی وجود دارند که محصول و خدمات شما را به فروش میرسانند.

بخش بندی مشتریان بر اساس شباهت , سن , رفتار , علایق و غیره فرصت برطرف کردن نیاز را میدهد.

پس از تحلیل کامل این بخش ها میتوانید افرادی را که خدمات رسانی میشوند و یا نادیده گرفته خواهند شد, انتخاب کنید.

مدل کسب و کار

بخش های مختلفی در این بخش وجود دارند:

  • بازار انبوه: مدل کسب و کاری که روی بازار انبوه تمرکز میکند, مشتریان را به گروه تقسیم بندی نمیکند. به جای آن روی جمعیت کلی یا گروه افراد دارای نیازهای مشابه تمرکز میکند. برای مثال محصولی مانند گوشی
  • بازار Niche : تمرکز روی گروه خاص با نیازهای ویژه است. پیشنهاد ارزش , کانال, و روابط مشتری برای رفع نیازها customize میشوند. برای مثال, خریداران کفش ورزشی
  • بخش : بر اساس نیازهای متفاوت , گروه های مختلفی در بخش مشتری وجود دارد. بر این اساس, شما میتوانید ارزش را پیشنهاد دهید. برای مثال, کارت اعتباری به صاحبان کارت و بازرگانان کمک میکند.

روابط مشتری

در این بخش شما به استقرار نوعی از روابط  نیاز دارید. چند نوع روابط وجود دارد:

  • کمک شخصی: شما با مشتری از طریق ایمیل , تلفن و دیگر وسایل ارتباط برقرار میکنید.
  • کمک شخصی اهدا شده: شما یک نماینده مشتری را به مشتری نسبت میدهید.
  • سلف سرویس: در اینجا هیچ رابطه ای با مشتری نیست اما نیازها را فراهم میکند.
  • سرویس خودکار: شامل فرایند اتوماتیک و ماشینی است که به مشتریان در اجرای خدمات کمک میکند.
  • جوامع: شامل جوامعی است که مشتری به یکدیگر کمک میکنند تا مشکلات هم را حل کنند.
  • همکاری: شرکت به مشتریان اجازه شرکت در طراحی یا توسعه محصول را میدهد. برای مثال یوتیوب فرصت ایجاد محتوا میدهد.

شما میتوانید نوع رابطه را با شرکت از طریق نقشه راه مشتری بیابید که به شما کمک میکند مراحلی که مشتری طی میکند شناسایی میکند.

 

کانال ها

این قسمت برای توصیف این است که چگونه شرکت شما با مشتریان در ارتباط است. کانال ها به مشتریان شما اجازه میدهند که با شرکت در ارتباط باشند.

کانال ها نقش مهمی در آگاهی مشتریان دارند. کانال ها برای پشتیبانی پس از فروش ضروری هستند.

دو نوع کانال وجود دارد:

کانال صاحب: وب سایت شرکت , سایت , شبکه اجتماعی و فروش خانگی

کانال شریک:  وب سایت شریک , عمده و خرده فروشی

جریان درآمد

جریان درآمد منابعی است که بوسیله آن شرکت پول ایجاد میکند. جریان درآمد به یکی از این مدل ها وابسته است.

  • درآمد معامله- محور: از مشتریانی تشکیل شده که درآمد ایجاد میکند.
  • درآمد مکرر: از درآمد برای خدمات پس از فروش تشکیل شده است.

چندین راه برای ایجاد درآمد وجود دارد.

  • فروش دارائی : با فروش حقوق صاحب به خریدار
  • هزینه استفاده: با هزینه ی مشتری برای استفاده از خدمات
  • هزینه اشتراک: با هزینه مشتری برای استفاده مرتب از محصولات
  • قرض دادن و اجاره کردن: مشتری برای حقوق انحصاری پرداخت میکند.
  • اعطای گواهینامه: مشتری برای اجازه استفاده از دارایی شرکت پول پرداخت میکند.
  • هزینه کارگزاری: درامد ایجاد شده با عملکرد طرفین
  • تبلیغات: با هزینه مشتری برای تبلیغ محصول و خدمات

فعالیت های کلیدی: سه نوع فعالیت اصلی وجود دارند:

تولید: طراحی, تولید و تحویل محصول با کیفیت

حل مشکل: یافتن راه حل جدید برای مشکلات

پلتفرم/ شبکه: ایجاد پلتفرم. برای مثال مایکروسافت با ایجاد سیستم از محصولات شخص ثالث پشتیبانی میکند

منابع اصلی

چندین منابع اصلی وجود دارند که عبارتند از:

  • انسان(کارمندان)
  • مالی (نقدینگی و کارت های اعتباری)
  • عقلانی (برند, پتنت, IP وحق کپی)
  • فیزیکی (تجهیزات, ساختمان)

شرکای اصلی

انواع شراکت عبارتند از:

  • اتحاد راهبردی: شراکت بین کسانی که رقابت نمیکنند
  • هم رقابتی: شراکت راهبردی
  • ریسک های مشترک: شرکای توسعه کسب و کار جدید
  • روابط خریدار و عرضه کننده: تضمین عرضه مطمئن

شما باید به ارزیابی هزینه ایجاد و توسعه پیشنهاد ارزش, ایجاد جریان درامد, و حفظ روابط مشتری بپردازید و زمانی که منابع و فعالیت های اصلی را تعریف کنید آسانتر خواهد بود. بنابراین کسب و کارها یا هزینه محور هستند یا ارزش محور.

پیشنهاد ارزش باید منحصر به فرد باشد و یا باید از پیشنهاد رقبا بهتر باشد. اگر شما محصول جدیدی را ارائه میدهید, باید نوآوری داشته باشد. پیشنهاد ارزش یا کمی (قیمت و سرعت خدمات) است یا کیفی (تجربه یا طراحی).

مدل کسب و کار

نظر شما در مورد بوم مدل کسب و کار چیست؟

زمانی که بوم مدل کسب  کار را تکمیل کردید میتوانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. بوم مدل کسب و کار سندی زنده است بنابراین بعد از تکمیل باید مرتبط بودن و صحت آن را تایید کنید.

منبع


روی تصویر زیر کلیک کنید

دوره بلندمدت سیستم سازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره پیام دهید.