سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

عملکرد کسب و کار
زمان مطالعه مطلب: 4 دقیقه

چگونه می‌توان عملکرد کسب و کار را در سه مرحله اندازه‌گیری کرد.

برای اندازه گیری عملکرد کسب و کار، باید معیارهای مربوط به کسب و کار را که به عنوان شاخص‌های اصلی عملکرد نیز شناخته می‌شوند، ردیابی کنید که مقداری قابل اندازه گیری است و پیشرفت اهداف کسب و کار را نشان می‌دهد.

اندازه گیری عملکرد بخشی حیاتی از نظارت بر رشد و پیشرفت هر کسب و کار است. این مستلزم سنجش عملکرد واقعی یک کسب و کار در برابر اهداف مورد نظر است. بررسی منظم عملکرد کسب و کارتان از کسب و کار شما در برابر هرگونه مشکل مالی و سازمانی محافظت می‌کند. این امر به کسب و کارها کمک می‌کند تا هزینه فرآیند را کاهش دهند و بهره وری و اثربخشی را بهبود بخشند.

عملکرد چگونه اندازه گیری می‌شود؟

تغییرات مداوم در شرایط بازار بدان معنی است که پیگیری و بازنگری مداوم اهداف و عملکرد کسب و کار برای ادامه رقابت ضروری است.

تنظیم اهداف

تلاش شما برای رسیدن به چیست؟ اهداف شما ممکن است جذب مشتری جدید، بهبود رضایت مشتری و ایجاد حجم بالایی از بازدید وب سایت شما باشد. تا زمانی که ندانید چه چیزی می‌خواهید اندازه بگیرید، نمی‌توانید آن‌چه را که دارید اندازه بگیرید.

در زیر نمونه‌هایی از اهداف کسب و کار ذکر شده است:

جذب مشتری جدید

افزایش فروش

خدمات بهتر مشتری

افزایش حاشیه سود

افزایش راندمان تولید

گرفتن سهم بازار بیشتر

از اهداف، عوامل حیاتی موفقیت را تعیین کنید. عوامل کلیدی موفقیت (CSFs) به شرایط خاصی اشاره دارد که فعالیت‌های اصلی یک کسب و کار را برای موفقیت باید متمرکز کند.

توسعه شاخص‌های کلیدی عملکرد

KPIها نسبت‌های استانداردی هستند که بینش عملکرد کسب و کار شما را فراهم می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به درآمد حاصل از هر کارمند یا صورت‌های مالی اشاره کرد. این شاخص‌های عملکردی به شما کمک می‌کنند تا عملکرد را در راستای اهدافی که مشخص کرده‌اید اندازه گیری کنید.

تنظیم KPI در مشاغل مختلف متفاوت خواهد بود. انتخاب KPIهایی که برای کسب و کار شما معنایی دارند، قابل اندازه‌گیری و ارائه نتایج برای دستیابی به اهداف شما است.

معیارهای مناسب را تعریف کنید.

معیارهای کسب و کار اقدامات کمی قابل اندازه گیری هستند که وضعیت یک فرآیند کسب و کار خاص را ردیابی و ارزیابی می‌کنند. بسته به شغل و اهداف خود، ممکن است بخواهید روی معیارهای خاصی تمرکز کنید که می‌تواند شامل معیارهای بازاریابی، معیارهای فروش، معیارهای حسابداری و مالی و … است.

این معیارها صاحبان کسب و کارها، کارمندان، سرمایه‌گذاران و مشتریان را از عملکرد شرکت مطلع و آگاه می‌کند.

پیگیری و اندازه‌گیری

اطلاعاتی را که فکر می‌کنید برای ردیابی بسیار مهم است به طور روشن مشخص کنید. چند هدف عمده کسب و کار را انتخاب کنید، KPIهای مربوطه را توسعه دهید و بر ردیابی و جمع آوری داده‌های مربوطه تمرکز کنید.

چگونه KPI بدست آورید؟

اندازه‌گیری عملکرد کسب و کار در واقع یافتن KPI مناسب و استفاده از آن‌ها برای بهبود عملکرد سازمانی یا کسب و کار است.

  1. یک استراتژی یک صفحه‌ای روشن به عنوان نقطه شروع تعیین اهداف شما و طراحی KPI مناسب عمل می‌کند.
  2. سوالاتی را که باید به آن‌ها پاسخ دهید مشخص کنید. با وصل کردن KPIها به استراتژی‌ها خود، می‌توانید تمرکز خود را تقویت کرده و KPIهای مربوطه را واضح‌تر کنید.
  3. برای تعیین این‌که چه معیارها یا داده‌هایی را برای پاسخگویی به این سوالات نیاز دارید، باید اطلاعات مورد نیاز خود را مشخص کنید.
  4. هنگامی که دانستید چه اطلاعاتی را باید جمع آوری کنید، باید روش اندازه‌گیری صحیح را برای به دست آوردن آن پیدا کنید.
  5. شما باید مالک KPIها را برای تفسیر معنای آن، نظارت بر تغییر آن تعیین کنید و تصمیم بگیرید که معنای آن برای کسب و کار چیست.
  6. KPIهای خود را برقرار کنید تا توسط کارمندان، سرمایه‌گذاران و سایر سهامداران کسب و کار قابل درک باشند.
  7. برای تصمیم‌گیری بهتر در زمینه کسب و کار و کسب مزیت رقابتی، KPI ها را بصورت دوره‌ای بازنگری کنید.

 KPI چه چیزی را اندازه گیری می‌کنند؟

کسب و کارها KPI را تعیین می‌کنند تا موفقیت خود را در رسیدن به اهداف اندازه گیری کنند. آن‌ها نشان می‌دهند که یک کسب و کار در رسیدن به اهداف اصلی خود به چه میزان موثر است. KPIها می‌توانند در سراسر صنایع، ادارات یا تکالیف فردی قرار گیرند.

وقتی KPI خود را تعیین کردید، می‌توانید اهداف مناسب تعیین کنید، استراتژی‌هایی برای دستیابی به آن‌ها و ارزیابی پیشرفت خود بسازید و در نهایت سابقه عملکرد کسب و کار خود را داشته باشید. کسب و کارها هر دو KPI مالی و غیر مالی را اندازه می‌گیرند.

سنجش عملکرد مالی

بررسی عملکرد مالی شما می‌تواند به شما کمک کند اهداف کسب و کار خود را بررسی کنید و برای بهبود کسب و کار به طور موثر برنامه‌ریزی کنید.

هنگام انجام بازنگری مالی در کسب و کار خود، ممکن است بخواهید جریان نقدی، سرمایه در گردش، پایه هزینه و رشد کسب و کار خود را ارزیابی کنید. دیگر نسبت‌های کلیدی مالی، نسبت‌های کارایی، رشد فروش، نسبت‌های نقدینگی و اهرم مالی است.

اندازه گیری سودآوری

هدف بیشتر مشاغل افزایش سود است. معیارهای اصلی برای ارزیابی سودآوری عبارتند از:

حاشیه عملکرد

حاشیه سود ناخالص

حاشیه سود خالص

بازگشت سرمایه

اندازه گیری وفاداری و نگهداری مشتری

هرچه بیشتر در مورد نیازهای مشتریان خود بدانید، مسئولیت رسیدگی به تعداد بیشتر مشتریان آسان‌تر خواهد بود. برای گرفتن بازخورد مشتری، می‌توانید از داده‌های فروش، فرم‌های شکایت، پرسش‌نامه و شبکه‌هاای اجتماعی استفاده کنید.

جمع آوری بازخورد از مشتریان کمک می‌کند تا مشخص کنید که در چه مواردی می‌توان محصولات یا خدمات شما را بهبود بخشید.

اندازه گیری عملکرد کارمندان

ارزیابی عملکرد کارکنان از دیدگاه مالی می‌تواند یک ابزار مدیریتی بسیار ارزشمند باشد. معیارهای متداول برای ارزیابی عملکرد کارکنان، فروش به ازای هر کارمند، سهم به ازای هر کارمند و سود به ازای هر کارمند است.

Benchmarking

معیارگذاری (Benchmarking) یک روش مفید برای مقایسه خودتان با کسب و کارهایی در حوزه کاری خودتان است. توجه به این نکته مهم است که اهداف نهایی و موقعیت بازار شما در مقایسه‌های خاصی که می‌خواهید انجام دهید تأثیر می‌گذارد.

تجزیه و تحلیل رقبا

اطلاعات رقیبی که برای کسب و کار شما مفید است به نوع کسب و کار و بازاری که در آن فعالیت می‌کنید بستگی دارد. سوالات کلیدی که باید بپرسید این است که رقبای شما چه کسانی هستند، چه چیزی ارائه می‌دهند، چگونه قیمت محصولات و خدمات خود را تعیین می‌کنند. این‌ها مزایای رقابتی هستند.

انجام SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها) مفید است و می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد صحبت‌های رقبا در مورد خود و دیگران در مورد آن‌ها کسب کنید. S

وجود فرآیندی برای نظارت و اندازه گیری منظم عملکرد کسب و کار می‌تواند به صاحبان مشاغل کمک کند تا بهترین روش‌ها را شناسایی کرده و راهکارهایی برای رشد کسب و کار ایجاد کنند.


جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در وبینار کاربردی تدوین استراتژی شرکت کنید

روی تصویر زیر کلیک کنید.

دوره برنامه ریزی استراتژیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره پیام دهید.