در کتاب “تمرکز رادیکال”، کریستینا ووتکه رویکرد اهداف و نتایج کلیدی (OKRs) را برای تعیین و دستیابی به هدف توصیف می کند. OKR یک هدف متمرکز است، هم الهامبخش و هم اندازهگیری، که به طور منظم دنبال میشود.
در یک کلام، ووتکه به تجربۀ دره سیلیکون (Silicon Valley) در اینجا تکیه می کند تا عملاً به شما کمک کند تا OKR های خاصی را در کسب و کار خود پیاده سازی کنید.
در یک بخش از تمرکز رادیکال، کریستینا ووتکه چارچوب اطراف OKR ها را ارائه می دهد. او معتقد است پنج دلیل وجود دارد که چرا ما نمی توانیم کارهای اساسی را انجام دهیم:
«اگر همه چیز مهم است، هیچ چیز مهم نیست»، پس بر روی مهمترین هدف خود تمرکز کنید و با تلاش برای انجام همه چیز، از غیرواقع بین بودن خودداری کنید. علاوه بر این، “مفهوم سازی آن هدف را روشن کنید: چگونه به نظر می رسد، چه زمانی محقق می شود، دقیقا چه می خواهید؟”
مدیر عامل لینکدین، جف وینر، گفته است: “وقتی از گفتن آن خسته می شوید، مردم شروع به شنیدن آن می کنند.” بنابراین، «آن هدف مفهومی و واضح را در همه پیامها، بارها و بارها بیان کنید تا زمانی که همه آن را بفهمند و دنبال کنند».
ما اغلب فاقد استراتژی هستیم و برای موفقیت به نادرستی به اراده اعتماد می کنیم. در عوض، “برنامه ای بسازید که شما را به جلو نگه دارد، حتی زمانی که خسته و ناامید هستید.”
رئیس جمهور آیزنهاور گفته است: “آنچه مهم است به ندرت فوری است و آنچه فوری است به ندرت مهم است.” در عوض، ماتریس آیزنهاور را اجرا کنید و «به جای امیدواری بیپایان برای فردای که هرگز نمیآید، زمان خود را برای رسیدن به هدف اختصاص دهید».
بسیاری از افراد در اولین کاشت روش OKR شکست می خورند. «آماده شکست، آماده یادگیری و آماده تلاش مجدد باشید.
کتاب فوق، اولین راهنمای مرجع کامل در مورد اهداف و نتایج کلیدی است، یک چارچوب تفکر انتقادی که برای کمک به سازمان ها در ایجاد ارزش از طریق تمرکز، همسویی و ارتباطات بهتر طراحی شده است. این کتاب که توسط دو مشاور و محقق برجسته OKR نوشته شده است، منبعی یک مرحله ای برای سازمان هایی ارائه می دهد که به دنبال تعیین کمیت اهداف کیفی هستند و اطمینان حاصل می کنند که هر تیم تلاش های خود را برای پیشرفت قابل اندازه گیری در مهمترین اهداف خود متمرکز می کند. شما خواهید آموخت که چگونه OKR ها بوجود آمدند و چگونه شرکت های پیشرو هر روز از آن ها استفاده می کنند تا به تیم ها و کارمندان کمک کنند تا افکار خود را در مورد آنچه ممکن است توسعه دهند، عضلات هدف گذاری خود را بسازند و به نتایجی دست یابند که منعکس کننده پتانسیل کامل آنها باشد. از چارچوب اصلی تا تشریح دقیق بهترین شیوهها، این راهنمای آموزنده شما را از طریق پیادهسازیهای دنیای واقعی راهنمایی میکند تا به شما کمک کند از OKR ها بیشترین بهره را ببرید.
OKR به کارمندان کمک می کند تا با هم کار کنند، تلاش ها را متمرکز کنند و سازمان را به جلو سوق دهند. از نتایج کلیدی برای تعریف معنای دستیابی به اهداف کلی و کیفی استفاده میشود و الزاماتی مانند «آن را بهتر انجام بده» به نشانگرهای واضح و قابل اندازهگیری تبدیل میشوند. از زمان شروع این چارچوب در دهه 1980 تا محبوبیت آن در محیط پررقابت امروزی، OKRها کار را جذابتر میکنند و دارای چرخههای بازخورد مکرر هستند که کارگران را قادر میسازد هر روز پیشرفتی را که در کار انجام میدهند ببینند. این کتاب همه چیزهایی را که برای اجرای موثر OKR ها باید بدانید را به شما نشان می دهد.
اهداف و نتایج کلیدی منبع کلیدی شما برای طراحی، برنامه ریزی، پیاده سازی و حفظ برنامه OKRs شما برای موفقیت پایدار در سراسر شرکت است.
Measure What Matters نحوه پیاده سازی سیستم OKR- اهداف و نتایج کلیدی- را برای هر تیم یا سازمانی نشان می دهد. هدف امری ملموس و کنش محور است که باید به آن دست یافت. نتایج کلیدی، مراحل مشخص، قابل اندازهگیری و تأییدی هستند که هدف را برآورده میکنند. سیستم OKRs بر روی چهار ابرقدرت ساخته شده است. اولین مورد تمرکز بر تعداد انگشت شماری از ابتکارات است که می تواند تفاوت واقعی ایجاد کند و موارد کم اهمیت را به تعویق می اندازد. این به رهبران اجازه می دهد تا به آن انتخاب ها متعهد شوند و یک سازمان موفق را رقم بزنند. دومی توانایی تراز و اتصال است. شفافیت OKR به این معنی است که نه تنها اهداف همه آشکارا به اشتراک گذاشته می شود، بلکه افراد نیز اهداف خود را به برنامه بازی کلی شرکت مرتبط می کنند و با سایر تیم ها هماهنگ می کنند. سومین ابرقدرت OKR این است که می توان آنها را ردیابی کرد. آنها بر اساس داده ها، با بررسی های دوره ای، درجه بندی هدف، و ارزیابی مجدد مستمر هدایت می شوند. آخرین ابرقدرت OKR، توانایی سیستم برای برانگیختن افراد برای برتری با انجام کارهایی بیش از آنچه که فکر میکردند، است. تعیین اهداف محافظه کارانه مانع از نوآوری می شود. تعیین اهداف بلندپروازانه “کشش” افراد را تشویق می کند تا به خارج از مناطق راحتی خود بروند.
کتاب چهارم) کتاب OKRs Field نویسنده Ben Lamorte
اگر خدمات کوچینگ OKRs را به مشتریان خود ارائه می دهید، یک مربی خارجی OKRs هستید. این کتاب مستقیماً با شما صحبت می کند. این شما را قادر میسازد تا از مشتریان خود در هنگام راهاندازی OKR یا بهبود برنامه OKR موجود خود، بهتر حمایت کنید.
اگر در سازمانی کار می کنید که از OKR ها استفاده می کند (یا در شرف استفاده است) و وظیفه دارید به سازمان خود کمک کنید تا OKR ها را به طور مؤثر مستقر کند، شما یک مربی داخلی OKR هستید. اگرچه این کتاب به مربیان خارجی می پردازد، مربیان داخلی نیز می توانند از آنها بهره مند شوند.
3 کتاب قبلی مقدمه ای عالی برای OKR ها ارائه می دهند. آنها اولین لایه اطلاعات، مانند تاریخچه و مزایای اجرای OKR ها، داستان های موفقیت، و تمایز بین یک هدف و یک نتیجه کلیدی را پوشش می دهند. با این حال، مربیان OKRs میخواهند عمیقتر بروند. در این کتاب، به پرسش های زیر پاسخ داده می شود:
اگرچه هیچ پاسخ جادویی برای این سؤالات وجود ندارد که برای هر سازمانی کارساز باشد، این کتاب ابزارهایی را در اختیار شما میگذارد تا به این سؤالات و سؤالات دیگر در زمینه موقعیت مشتری خود پاسخ دهید. این کتاب میدانی نامیده میشود، زیرا بر توصیهها، نکات و ابزارهایی تمرکز دارد که به شما کمک میکند OKRها را در این زمینه با اطمینان اعمال کنید. به عنوان مثال، این کتاب شامل یک جزوۀ نمونه است که می توانید برای پیش نویس OKR ها، کاربرگ های نمونه که سازمان ها برای ردیابی OKR های خود استفاده می کنند، و نمونه دستور کار با نکاتی برای تسهیل کارگاه های OKR استفاده کنید.