سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ارزیابی عملکرد کارمندان
زمان مطالعه مطلب: 5 دقیقه

بیشتر کسب و کارها به طور منظم و معمولاً حداقل سالی یک بار ارزیابی کارکنان را انجام می‌دهند. ارزیابی به طور معمول شامل بازبینی چگونگی مقایسه وظایف و عادت‌های مختلف کاری کارمند با انتظارات است. غالباً، نتایج ارزیابی یک ملاحظه اساسی برای ترفیع، پاداش و یا افزایش حقوق است. ارزیابی‌های منظم به کارمندان کمک می‌کند تا آن‌چه را از آن‌ها انتظار می‌رود بهتر درک کنند، ارتباطات بین مدیریت و کارمندان را بهبود می‌بخشند و به کارکنان شناخت مناسب‌تری برای ادامه کار می‌دهد.

ارزیابی عملکرد چیست؟

ارزیابی عملکرد کارمند ارزیابی و بررسی منظم عملکرد کارمند در محل کار است. به طور معمول، مدیران هر ساله با چک‌های منظم در طول سال، ارزیابی عملکرد کاملی را انجام می‌دهند. ارزیابی عملکرد به یک کارفرما امکان می‌دهد انتظارات مشخصی را تعیین کند و موفقیت کارمند را بسنجد. اطلاعات جمع آوری شده به عنوان بخشی از ارزیابی عملکرد می‌تواند به تصمیم گیری در مورد افزایش حقوق، ارتقا شغلی و اخراج افراد منجر شود.

اغلب، بررسی عملکرد شامل ارزیابی مدیر از عملکرد کارمند خود انجام می‌شود. ارزیابی عملکرد باید بر اساس اهداف خاص با استفاده از معیارهای کاملاً مشخص قضاوت شود.

هدف از ارزیابی کارمندان چیست؟

ارزیابی کارمندان برای اهداف مختلفی به منظور بهبود عملکرد فرد و فرهنگ شرکت انجام می‌شود. در اینجا برخی از مزایای ارزیابی کارکنان ذکر شده است:

ارزیابی عملکرد به کارمندان کمک می‌کنند تا درک بهتری از انتظاراتشان داشته باشند.

مدیر فرصتی برای درک بهتر نقاط قوت و انگیزه‌های کارمند دارد.

مدیران درباره این‌که کارمندان چگونه می‌توانند عملکرد خود را در آینده بهبود بخشند، بازخورد مفیدی به کارمندان می‌دهند.

ارزیابی عملکرد می‌تواند به کارمند و مدیر کمک کنند تا برای آینده کارمند برنامه ریزی کنند

مدیران بر اساس معیارهای استاندارد از افراد بازبینی عینی می‌کنند که می‌تواند برای ارزیابی عادلانه آن‌ها همچنین ترفیع، افزایش حقوق و همچنین پاداش مفید باشد.

چگونه یک کارمند را ارزیابی کنیم؟

برای ارزیابی موثر کارمندان، شرکت‌ها باید یک چارچوب ارزیابی استاندارد داشته باشند و هر یک از کارمندان را با توجه به معیارهای استاندارد بررسی کنند. در اینجا یک راهنمای گام به گام برای ارزیابی موثر کارکنان آورده شده است:

  1. تنظیم استانداردهای ارزیابی عملکرد

مهم است که شما استانداردهای عملکرد مشخصی را تعیین کنید که مشخص کند کارمندانی که در یک نقش خاص قرار دارند، کار به چه نحوی باید انجام شود. استانداردهای یکسان باید در مورد هر کارمندی که سمت یکسانی را در اختیار دارد اعمال شود. تمام استانداردهای عملکرد باید قابل دستیابی باشد و باید مستقیماً با شرح وظایف شخص مرتبط باشد.

  1. اهداف ویژه را تنظیم کنید.

همچنین باید اهدافی را تعیین کنید که برخلاف استانداردهای عملکرد، که می‌تواند در مورد چندین کارمند اعمال شود، مختص هر کارمند باشد. اهداف خاص نقاط قوت و ضعف هر کارمند است و می‌تواند به آن‌ها در بهبود مهارت‌های خود یا یادگیری مهارت‌های جدید کمک کند. این اهداف باید منطقی و مرتبط با موقعیت آنها تعیین کنید.

  1. در طول سال یادداشت برداری کنید.

عملکرد کارکنان خود را در طول سال پیگیری کنید. برای هر کارمند یک پرونده عملکرد ایجاد کنید. دستاوردها یا حوادث قابل توجه، مثبت یا منفی را ثبت کنید. به یاد داشته باشید که وقتی موضوعی برجسته شد، می‌توانید فوراً به کارمندان خود بازخورد دهید، برای تحسین یا انتقاد سازنده لازم نیست تا روند بررسی پایان سال صبر کنید.

  1. آماده باشید.

وقتی زمان ارزیابی واقعی کارمندان فرا می رسد، بهتر است زودتر از موعد خود را برای جلسه آماده کنید. اسناد خود را برای کارمند قبل از جلسه مرور کنید و آنچه را که می‌خواهید با کارمند در میان بگذارید، یادداشت کنید. بررسی عملکرد باید بیشتر در مورد عناصر مثبت عملکرد کارمند باشدو دارای چند توصیه مفید در مورد چگونگی بهبود در آینده است. علاوه بر این، اگر عملکرد کارمندتان عمدتا منفی بود، احتمالاً تا الان برای شما کار نمی‌کرد.

  1. در انتقاد صادق و صریح باشید.

وقتی در ارزیابی نیاز به انتقاد دارید، در مورد بازخورد خود صادق و صریح باشید. سعی کنید خیلی تند رفتار نکنید یا طوری جلوه ندهید که مسئله برایتان بی اهمیت است، این امر می‌تواند باعث سردرگمی کارمند شود. مثال‌های واضحی بیاورید و سپس در مورد چگونگی رشد و پیشرفت کارمند در آینده مشاوره ویژه و مفیدی ارائه دهید.

  1. کارمندان را مقایسه نکنید.

هدف از ارزیابی کارمندان بررسی عملکرد هر یک از کارکنان در برابر مجموعه‌ای از معیارهای استاندارد عملکرد است. مقایسه عملکرد یک کارمند با کارمند دیگر مفید نیست و انجام این کار می‌تواند منجر به رقابت و کینه‌ای ناسالم شود. همیشه به چارچوب ارزیابی خود برگردید، نه عملکرد سایر کارمندان.

  1. عملکرد را ارزیابی کنید و نه شخصیت افراد !!

ارزیابی شما باید به جای ویژگی های شخصیتی، بر میزان عملکرد خوب کارمند متمرکز باشد. وقتی در مورد شخصیت کارمند قضاوت می کنید ، آنها می توانند احساس حمله کنند و گفتگو خصمانه شود. بنابراین ، به عنوان مثال ، به جای دادن بازخورد در مورد نابالغ یا احساسی بودن یک کارمند ، مثمر ثمرتر است که در عوض مثالهای خاصی از اقدامات کارمند در محل کار ارائه دهید که این خصوصیات را نشان می دهد. انتقاد را شخصی نکنید ، همیشه آن را به کار گره بزنید.

  1. تعامل داشته باشید.

ارزیابی کارمندان نباید یک طرفه باشد که در آن مدیر بازخورد می‌دهد و کارمند به آن بازخورد گوش می‌دهد. درعوض، ارزیابی کارمند در صورتی مثمرثمر است که گفتگویی دو طرفه باشد. به نگرانی‌های کارمند خود و این‌که چگونه دوست دارند کارشان رشد کند گوش دهید. دریابید که شما چگونه می‌توانید به کارمند در رسیدن به اهداف شغلی خود کمک کنند. همچنین ممکن است از یک کارمند بخواهید که نحوه ارزیابی خود را در مورد کار خود در سال را ارائه دهد. بررسی عملکرد باید به کارمند اجازه دهد تا محل کار، مدیران و خود را بررسی کند و همچنین در رشد شغلی خود تأمل کند.

  1. سوالات خاص بپرسید.

برای تقویت گفتگوهای سازنده با کارمندان در حین ارزیابی، سوالات خاصی که می‌خواهید با کارمندان در میان بگذارید می‌تواند کمک کند. در اینجا چند سوال وجود دارد که می‌توانید جهت دریافت بازخورد از کارمندانتان بپرسید.

  • امیدوارید امسال در شرکت به چه نتیجه‌ای برسید؟
  • برای رسیدن به اهداف خود به چه منابع یا پشتیبانی از این بخش نیاز دارید؟
  • بزرگترین چالش‌های شما در تلاش برای دستیابی به اهداف کسب و کاریتان در سال جاری چیست؟
  • دوست دارید چند بار بازخورد دریافت کنید؟
  • چگونه می‌توانم مدیر بهتری برای شما باشم؟
  • اهداف بلند مدت شغلی شما چیست و چگونه سازمان می تواند به شما در دستیابی به آنها کمک کند؟
  • دوست دارید چه مهارت های جدیدی را امسال توسعه دهید؟ آیا آموزش هایی وجود دارد که بتوانیم برای رشد این مهارت ها کمک کنیم؟
  1. به طور مداوم بازخورد بدهید.

در حالت ایده آل، ارزیابی کارکنان یک روند مداوم در طول سال است و کاری نیست که یکبار در سال انجام شود. بازخورد دادن در طول سال و صحبت با یک کارمند برای دیدن نحوه کار او در جهت اهداف سالانه خود می‌تواند به بهبود روحیه کارمند کمک کند و کارمندان را در مسیر کار نگه دارد.

بنابراین می توان گفت یکی از مهمترین اقدامات برای ارزیابی عملکرد کارکنان تدوین دستورالعمل و طراحی شاخص های مناسب است. برای این منظور ما دستورالعمل ارزیابی عملکرد را با شاخص هایی برای ارزیابی هر چه بهتر و دقیق تر کارکنان و مدیران آماده کرده ایم. برای تیه آن می توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.


روی تصویر زیر کلیک کنید

 

ارزیابی عملکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره پیام دهید.