در این مقاله در خصوص یک شرکت کره ای صحبت شده است که سیستم سازی را انجام داده است و داده های حاصل از اجرای ان را در اختیار دارد. در واقع بعد از سیستم سازی شما به سوی کسب و کار هوشمند حرکت خواهید کرد. در این مرجله داده های کسب و کار شما که ثروت اصلی کسب و کار شما محسوب می شود را در اختیار خواهید داشت. یکی از مهمترین موارد استفاده این داده ها انجام تحلیل هایی است که می تواند منجر افزایش سود آوری شما شود. یکی از این تحلیل های ارزشمند بر اساس تجربه مشتری است. ادامه مطلب را به دقت و جندی بار مطالعه کنید.
شرکتهای اینترنتی کرهای دادههای گزارش حجیمی را نگهداری میکنند که رفتار کاربران را حین استفاده از خدماتشان ثبت مینماید. اگر آنها بتوانند به طور موثر ازاین دادهها استفاده کنند، می توانند یک مزیت رقابتی برای به حداکثر رساندن درآمد خود به دست آورند. با این حال، بسیاری از آنها هنوز در مرحله اولیه هستند که در آن با انجام تجزیه و تحلیل های آماری ساده، ویژگی های خاص کاربران را شناسایی می کنند.
LOEN Entertainment شرکتی با نام MELON که بزرگترین سرویس پخش آنلاین موسیقی در کره جنوبی است را ایجاد کرد.. آنها
فرآیند کاوی را با Disco برای تجزیه و تحلیل داده های گزارش برنامه های تلفن همراه اتخاذ کردند. LOEN سفرهای مشتریان(Customer Journey) جدید را در طول روز هنگامی که با یک حساب KakaoTalk ثبت نام کردند، تجزیه و تحلیل کرد. KakaoTalk یک برنامه پیام رسانی فوری تلفن همراه رایگان برای تلفن های هوشمند با ویژگی های متن رایگان و تماس رایگان است. 93 درصد از دارندگان گوشی های هوشمند در کره جنوبی از KakaoTalk استفاده می کنند.
آنها کاربران جدید را بر اساس الگوی رفتاری خود به پنج بخش دسته بندی کردند و به طور مشخص دلیل ثبت نام هر بخش را شناسایی کردند. علاوه بر این، بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل، در حال برنامه ریزی برای اجرای یک کمپین بازاریابی هدفمند برای افزایش CVR (نرخ تبدیل)در هر بخش هستند. این شرکت فکر می کند که تجزیه و تحلیل فرآیند کاوی آنها با استفاده از Disco نقش کلیدی در درک مشتریان جدید ایفا می کند و احتمالاً به حداکثر رساندن درآمد کمک می کند.
شکل1) سمت چپ اپلیکیشن ملون و سمت راست نحوه لوگین کردن در آن
شرکت و خدمات
با گسترش گوشی های هوشمند، بازار موسیقی دیجیتال کره به شدت رشد کرده و اکنون به حدود 900 میلیون دلار رسیده است. سهم بازار ملون بیش از 60 درصد است و بیش از 34 میلیون کاربر و 4.5 میلیون مشتری پرداخت کننده را تضمین کرده است. در سال 2004، زمانی که بازار موسیقی دیجیتال هنوز در مراحل اولیه خود بود، به عنوان سرویس موسیقی SK Telecoms شروع به کار کرد. بعداً، SK Telecom این سرویس را به شرکت تابعه خود، LOEN Entertainment منتقل کرد.
Kakao این شرکت تابعه را در ژانویه 2016 تصاحب کرد. با همکاری Kakao، LOEN اکنون بر تامین امنیت کاربران جدید تمرکز کرده است. کاربر با حساب KakaoTalk می تواند از سرویس ملونز بدون فرآیند ثبت نام جداگانه استفاده کند (شکل 1 را ببینید).
فرآیند
فرآیندی که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، سفر مشتریان (Customer Journey) جدید در برنامه تلفن همراه در طول روز هنگام ثبت نام است. دلایل انتخاب این فرآیند به شرح زیر است:
1.اولاً، این فرآیند ارتباط نزدیکی با جهت گیری استراتژیک شرکت دارد و بر گسترش پایگاه مشتریان خود در هماهنگی با شرکت مادر (یعنی کاکائو) تمرکز دارد.
2.دوم، افزایش CVR کاربران جدید به افزایش سود آن کمک می کند.
3.در نهایت، تقسیم بندی مشترکین جدید بر اساس الگوهای رفتاری آنها و شناسایی هدف ثبت نام آنها به حفظ روابط بلندمدت با آنها کمک می کند.
داده ها
تیم پروژه داده های گزارش را از یک سیستم Hadoop استخراج کرد که رفتار کاربراندر استفاده از خدمات برنامه های تلفن همراه را ثبت می کند. سپس، تیم دادهها را از قبل پردازش کرده و آنها را به Disco وارد کردند. شماره توالی کاربر و نام منو به ترتیب به عنوان شناسه مورد و فعالیت پیکربندی شدند.
به دلیل پشتیبانی کامل از Unicode Discos، تیم به راحتی میتواند نقشه فرآیند کشفشده را با نامهای فعالیت به زبان کرهای درک کند. علاوه بر این، با کمک فیلترهای قدرتمند Discos، بسیاری از پیش پردازش ها را می توان در خود ابزار فرآیندکاوی انجام داد، که باعث کاهش زمان و تلاش برای تجزیه و تحلیل کل فرآیند کاوی می شود.
نتایج
هنگامی که تیم تجزیه و تحلیل داده ها از یک تحلیلگر کلی گزارش وب استفاده می کند، می تواند صفحه خاصی را که کاربر از آن بازدید کرده و صفحات قبلی و بعدی آن را شناسایی کند. در مقابل، فرآیند کاوی یک نقشه فرآیند سربه سر، الگوهای تکرار و مدت زمان بین صفحات (منوها) را ارائه می دهد. بنابراین، تیم میتواند دقیقاً نحوه استفاده کاربران از سرویس برنامه تلفن همراه را شناسایی کند.
این تیم با استفاده از قابلیتهای فرآیندکاوی Disco، سفرهای مشتریان کاربران جدید را تجزیه و تحلیل کرد و آنها را بر اساس الگوی
این تیم با استفاده از قابلیتهای فرآیندکاوی Disco، سفرهای مشتریان کاربران جدید را تجزیه و تحلیل کرد و آنها را بر اساس الگوی استفاده از آنها به پنج بخش مشتری دستهبندی کرد.
بخش 1 گروهی از مشتریان است که برای خدمات موسیقی هزینه پرداخت کرده اند. نقشه فرآیند این بخش در شکل 2 نشان داده شده است (صفحه بعدی را ببینید). مستطیل ها نشان دهنده فعالیت ها (در اینجا، نام منوها) و فلش های بین آنها ترتیب بازدید از صفحات توسط مشتریان را نشان می دهد. هرچه فعالیتها تیرهتر و فلشها ضخیمتر باشند، این بخشهای فرآیند بیشتر دنبال میشوند
بخش 2 تا 5 گروه های مشتریانی هستند که برای خدمات موسیقی پولی پرداخت نکرده اند. این تیم نقشه های فرآیند خود را کشف کردند و توانستند به وضوح قصد ثبت نام مشتریان را از طریق نقشه ها شناسایی کنند. بر اساس این بینش از تجزیه و تحلیل فرآیند کاوی، استراتژی هایی برای افزایش CVR ایجاد شده است.
شکل 2: نقشه فرآیند ساده شده جریان صفحه برای اولین بخش مشتری (توجه داشته باشید که نام صفحات انگلیسی برای وضوح روی هم گذاشته شده است؛ علاوه بر این، برخی از نامهای فعالیت و همچنین معیارهای فراوانی و عملکرد به دلایل محرمانه ویرایش شدهاند).
تأثیر
این تیم تصور میکند که در پروژه فرآیندکاوی به موفقیت کامل دست یافته است. کاربران جدید را به پنج بخش مشتری (که قبلاً نامشخص بود) تقسیم کرد. برای هر بخش، آنها می توانند به وضوح هدف ثبت نام و صفحات کلیدی بازدید شده را شناسایی کنند.
اکنون، تیم در حال برنامهریزی برای اجرای یک کمپین بازاریابی هدفمند، سفارشیسازی شده برای هر بخش، در این صفحات کلیدی است که هر بخش مکرراً از آن بازدید میکند. پس از اجرای کمپین، تیم تشخیص خواهد داد که CVR هر بخش چقدر بهبود یافته است. برای اهدافی CVR که به دست نمیآیند، تیم تجزیه و تحلیل فرآیند کاوی را برای تجزیه و تحلیل رفتار مشتری و پیدا کردن دلایل ریشهای عدم دستیابی به CVR هدف انجام میدهد. پس از این پروژه اولیه، تجزیه و تحلیل فرآِندکاوی ملونز با استفاده از Disco اکنون به یک فعالیت بهبود روزانه تبدیل شده است.