جهتگیری مدیران و کارکنان یک سازمان بسیار وابسته به نگرش و باور مدیریت ارشد سازمان است. در صورتیکه مدیر ارشد سازمان موافق با اجرای مدیریت فرایندهای کسب وکار باشد و باور داشته باشد که اجرای این تکنیک نتایج و دستاورهای خوبی برای سازمان دارد، سایر مدیران وکارکنان نیز اجرای این تکنیک را میپذیرند.
بنابراین مقاومتها کمتر شده و اجرای تغییرات در سازمان با سرعت مناسبتری انجام میشود و متقاعباً هزینه اجرای تغییرات کمتر میشود. حمایت مدیریت ارشد لازمه موفقیت هر پروژه در سازمان میباشد اما به تنهایی برای اجرای موفق آن کافی نیست!
کارکنان سازمان بازوهای اجرایی هستند یعنی کارکنان سازمان مجری فعالیتهای اجرایی هستند. وقتی هر کاری در سازمان تعریف میشود مدیر ارشد طبق وظایف اصلی خود (برنامهریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و رهبری، … ) میپردازد و با تقسیم کار وظایف سایرین را مشخص میکند. حال این کارمندان هستند که با اجرای دقیق و درست وظایف محوله، میتوانند عامل موفیت سازمان شوند.
بنابراین حمایت مدیریت ارشد و آمادگی کارکنان برای اجرای فعالیتهای پروژه اساسیترین شرط موفقیت هستند پس باید قبل از هر اقدامی همراهی کارکنان و مدیریت ارشد را جلب نمایید.
در این حوزه با معرفی فرایندها پایهای برای ثبت و رشد، نقش فرایندها در سازمان و شرکت شما را مشخص میشود. هر سازمان و شرکت از فرایندهایی تشکیل شده است که برخی از آنها مواد اولیه و ورودیهای را تبدیل به محصول / خدمت و ارزش برای میکند.
شما مدیران باید بدانید سازمان و شرکت شما از چه فرایندها و رویههای کاری تشکیل شده است، برای ثبیت و بهبود چه تغییراتی را در چه فرایندهای و رویههای باید اعمال کنند، برای رشد و توسعه کسب و کارشان چه فرایندهای و رویههایی را باید اضافه یا حذف کنند.
برای آموزشهای این بخش از الگوی انجمن بهرهوری و کیفیت امریکا استفاده خواهیم کرد. این الگو با مطالعه بر روی صدها شرکت بهدست آمده و به تفکیک صنعتها تمام فرایندهای مورد نیاز سازمانها و شرکتها را معرفی میکند.
برای مثال اگر شما در حوزه مواد غذایی فعالیت از الگوی مخصوص به میتوانید استفاده کنید و وضع موجود خود را با بهترین شرکتهای مواد غذایی مقایسه و با الگو برداری به سمت تعالی و رشد گام بردارید.
ما آموزشهایی را تهیه کردهایم که به کمک آن مدیران با ضمن ترسیم نقشه فرایندهای خود، تمام فرایندهای مورد نیاز برای تثبیت، رشد و توسعه آشنا شده و به کمک کارمندان خود بتوانند سازمان و شرکت خود را از طریق استقرار مدیریت فرایندها، سیستمی و استاندارد کنند.
همانطور که گفته شد کارمندان بازوهای اجرایی هر کسب و کار هستند. هر فعالیت و رویهای که در سازمانها و شرکتها انجام میشود، هر موفقیت و شکستی که رخ میدهد توسط کارمندان، صورت میگیرد.
بعد از اینکه مدیران با نقشه فرایندهای سازمان و شرکت خود آشنا شدند نیاز دارد با استفاده از اهرم کارمندان، فرایندها و رویههای خود را شکل دهند. با شناسایی، طراحی و اجرای این فرایندها و رویهها، میتواند به سیستمیسازی و استانداردسازی سازمان و شرکت خود بپردازند. بنابراین نیاز است تا کارمندان خود را برای استقرار مدیریت فرایندها توانمند کنند.
ما آموزشهایی را تهیه کردهایم که به کمک آنها کارمندان شما توانایی سیستمی و استانداردسازی سازمان و شرکت خود را با استفاده از استقرار مدیریت فرایندها به دست میآورند.
پس از این آموزشها، مدیران و کارمندان توانمندی سیستمیسازی و استانداردسازی را از طریق ترسیم نقشه فرایندها و طراحی و اجرای فرایندهای خود را به دست خواهند آورد.