برندینگ
قبل از اینکه بهطور کلی به بحث برندیگ بپردازیم، با یک مثال شروع میکنیم. فرض کنید شما صاحب یک کسب و کار کوچک برای مثال شیرینی فروشی هستید و با چرخاندن آن امرار معاش میکنید و در سطح محله از شما شیرینی خریداری میکنند. خب طبیعتا شما مشتریان ثابت خود را دارید که شمارا میشناسند و از شما خریداری میکنند.
ولی شما تصمیم میگیرید که کار خود را گسترش دهید و بتوانید خود را به افراد بیشتری معرفی کنید تا درنهایت بتوانید فروش خود را بیشتر کنید و سود خود را افزایش دهید و به طور کلی برندسازی یا برندینگ انجام دهید.
ممکنه اولین فکری که به ذهن شما خطور کنه این باشه که شیرینی فروشی خود را به شعب مختلفی افزایش دهید اما با کمی فکر میتوان به این نتیجه رسید که این کار مستلزم صرف هزینه ی بالا و زمان طولانی میباشد.
اما یک راه دیگه هم وجود داره این که همین مغازه ای که هست رو به دیگران معرفی کنیم اینطوری نه لازمه هزینه ای اضافی پرداخت کنیم نه زمان زیادی صرف این کار کنیم اما در عوض امروزه می توان با راهکارهای ساده و در عین حال کم هزینه تر، خود را به دیگران معرفی کنیم.
تا چند وقت پیش تمام برندسازیها از طریق تلوزیون و بیلبوردهایی که در سطح شهر مشاهده میکنیم صورت می گرفت درحالی که یک بازوی قدرتمند را همگان نادیده میگرفتند که آن چیزی نیست جز اینترنت!
البته این مسئله نیز حائز اهمیت است که هنوز هم از طریق تلوزیون و بیلوردها تبلیغات صورت میگیرد اما آیا دارای تاثیر بسزایی همانند اینترنت برای مخاطب دارند یا خیر؟!
برای پاسخ به این سوال مهم باید گفت که پرداخت پول برای تبلیغات یک برند، به هیچ عنوان هزینه تلقی نمیشود بلکه یک سرمایه گذاری میباشد که نتیجه آن را در آینده ی نزدیک میتوان مشاهده کرد. اما این نکته را نیز باید درنظر داشته باشیم که در کجا سرمایه گذاری کنیم که بتوانیم حداکثر بهره برداری را از آن داشته باشیم.
امروزه در سراسر دنیا هزینه تبلیغات در تلوزیون و یا حتی بیلبوردها بسیار سنگین میباشد که شرکتها و برندهای معدودی میتوانند با پرداخت هزینه بالا، در آن برند خود را معرفی کنند. اما سوال اینجاست که بیشتر شرکتها و برندهایی که وجود دارند، متوسط و کوچک هستند اما این به آن معناست که برای همیشه قید تبلیغات رو بزنیم یا خیر؟!
نکته ی دیگه هم که مطرحه این است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و عصر ارتباطات اینترنتی، کمتر کسی به تبلیغاتی که در تلوزیون و رسانه های مشابه آن میشود توجه میکند و حتی میتوان این را مطرح کرد که جایگاه این دست از رسانه ها تغییر یافته و اینترنت جای آن را پر کرده است.
برندسازی از طریق اینترنت، خود به دستههای گوناگون و متنوعی تقسیم بندی میشود که به صورت مبسوط به توضیح آن خواهیم پرداخت.
یک کسبوکار برای اینکه بتواند خود را معرفی کند باید مراحلی را پشت سر بگذارد و در صورت انجام این مراحل، طی شش ماه الی دو سال برند خود را معرفی کند. برای اینکه بتوانیم برند خود را معرفی کنیم باید این مسیر را طی کنیم:
معرفی برند
مک دونالد رو به عنوان موفق ترین رستوران زنجیره ای جهان در نظر بگیرید. شعار مک دونالد در ابتدا رساندن غذای ارزان در اسرع وقت بود. به این صورت که در ابتدا فقط چیزبرگر، همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده به همراه نوشابه در سبد فروش این رستوران بود اما با گذشت زمان و جا افتادن برند مک دونالد، توانست لقب موفقترین رستوران زنجیره ای را از آن خود کند.
اولین راه برندسازی و به اصطلاح برندینگ، معرفی برند می باشد که بتوانیم برند خود را به دیگران معرفی کنیم. امروزه اولین قدم برای معرفی برند، ایجاد و طراحی یک لوگو برای برند خود می باشد. لوگو یک نشانه گرافیکی برای معرفی به مخاطب است که به صورت نماد، سمبل، نوشتار یا ترکیبی از این موارد می باشد که هدف اصلی از آن ماندگاری برند و نوع خدمات آن در ذهن مخاطب می باشد.
برای مثال، لوگوی رستوران زنجیره ای مک دونالد بسیار ساده و به شکل یک M خالی میباشد اما در هرجای دنیا که این لوگو به نمایش گذاشته می شود، همه را متوجه مک دونالد میکند.
لوگوی رستوران زنجیره ای مک دونالد
طراحی وب سایت
بعد از معرفی و یا ایجاد یک برند، باید دنبال راهی برای معرفی آن در فضای مجازی کرد. امروزه موثرترین راه تبلیغات، تبلیغاتی اینترنتی میباشد.
بهترین راه تبلیغ یک برند از طریق فضای مجازی، می توان گفت ایجاد و طراحی یک وبسایت است. بهترین مزیتی که وبسایت برای معرفی یک برند دارد، در دسترس بودن آن برای همه افراد میباشد درصورتی که ممکن است تاثیر آن را با شبکههای اجتماعی یکی بدانند اما با یک مثال میتوان این قضیه را نقض کرد و آن، فیلتر بودن برخی از شبکههای اجتماعی در کشورهای مختلف میباشد.
از مزیتهای دیگر وجود یک وبسایت برای کسبوکارها را میتوان اینگونه بیان کرد:
کاهش هزینه
بهترین راه برای پیشرفت و بهبود کسب و کارها، کاهش هزینه ها تا حد ممکن است درحالی که این مقوله، اساسیترین راه تمایز میان کسبوکارهاست.
امروزه کسبوکارهایی دارای رشد روزافزون هستند که هزینه های کمتری را درقبال کسبوکار خود پرداخت کنند که این امر به واسطهی ایجاد یک سایت کاملا برطرف خواهد شد.
برای ایجاد یک سایت ممکن است با پرداخت چند میلیون بتوان یک وب سایت طراحی کرد و آن را توسعه داد اما درکنار آن از وبسایت میتوان میلیون ها تومان درامدزایی کرد.
برای مثال وبسایت دیجیکالا را که یک سایت فروشگاهی است درنظر بگیرید.
شکل اولیه سایت دیجیکالا را مشاهده کنید.
این تصویر متعلق به سال 2007 میلادی سایت دیجیکالا میباشد. مشاهده میکنید که دیجیکالا کار خود را با ایجاد یک وب سایت ساده اما کاربردی شروع کرده و به فروش محصولات پرداخته است و با هزینه نسبتا پایینی طراحی شده است و هماکنون دارای سود بسیار بالا بخاطر فروش محصولات مختلف میباشد.
دسترسی آسان
دسترسی آسانی که در قبال یک وبسایت امروزه کاربرد دارد، میتوان به این موارد اشاره داشت که با وجود زندگی پرمشغله ای که امروزه وجود دارد، کاربران به جای داشتن فعالیت های فیزیکی برای انجام یک کار، با استفاده از اینترنت و وبسایت میتوانند به اکثر کارهای خود نظیر خرید و… برسند ولی با داشتن چند کلیک میتوان خرید خود را انجام داد. Z
بروز بودن اطلاعات و مطالب
همیشه خودتون رو بروز نگه دارید. یکی از بسترهای رشد کسبوکار اینترنت یا بهتره بگوییم گوگل است. گوگل از طریق الگوریتم الکسای خود این امکان را به ما میده که همواره بتوانیم سایت خود و حتی سایتهای دیگران را آنلایز کنیم و از اطلاعاتی که بدست میاریم از آنها استفاده کنیم.
میتوان مهمترین بخش بهبود الکسای سایت خود را به بخش محتوا و بروز بودن محتوا اختصاص دهیم که با قراردادن محتواهای جدید و حتی، بروز کردن محتواهای قدیمی، راه بهبود رتبه الکسای سایت خود را هموار کنیم.
این مطلب بروزرسانی خواهد شد