اولین کتاب تالیفی سیستم سازی در کشور منتشر شد.
یکی از مهم ترین دلایل عدم موفقیت کسب و کارها در دنیا قائم به فرد بودن آن کسب و کار است. یعنی آن کسب و کار تا اندازه توانایی و زمانی که صاحب کسب و کار در اختیار آن کسب و کار می گذارد رشد میکند. مثلاً یک رستوران خوب را در نظر بگیرید. تا کنون پیش امده که شنیده باشید آن رستوران صدمین شعبه خود را افتتاح کرده است؟ پاسخ خیر است ولی برخی از کسب و کارها هستند که رشد خود را در مقیاس کشور و حتی جهانی رشد می دهند. تفاوت رستوران بسیار با کیفیتی که نهایتاً دو شعبه دارد با یک رستورانی که چند صد شعبه دارد در چیست؟
آیا در رستورانی که چندصد شعبه دارد، صاحب رستوران به همه این چند صد شعبه سر زده و از نزدیک آنرا مدیریت می کند؟ مشخص است که این اتفاق نمی افتد. پس تفاوت این دو رستوران در چیست؟ پاسخ سیستم سازی است. صاحب آن رستوران چند صد شعبه ای، علاوه بر اینکه شاید توانایی خوبی در طبخ غذا دارد، یک توانایی دیگر نیز دارد و آن سیستم سازی است.
در ادامه به برخی از مشکلاتی که احتمالا در مدیریت کسب و کار با آن مواجه هستید اشاره میکنیم:
- من نمیتوانم کارها را آن گونه که میخواهم پیش ببرم. (تله تصمیم گیری در سازمانها: راهکاری ایجاد سیستمی که در آن اطلاعات لازم خیلی سریع و به موقع در اختیار تصمیم گیران باشد و حتی بسیاری از تصمیمات به صورت خودکار و سیستمی گرفته شود)
- هر زمان من مرخصی میروم برمیگردم با انبوهی از کارهای مواجه میشوم. (با سیستمسازی از غرق شدن شما در شلوغیها و کاهش بهرهوری شما جلوگیری میشود.)
- هر زمان من بر روی یک کار تمرکز میکنم آن کار خوب پیش میرود اما بقیه کارهای کٌند میشود! (در دراز مدت سیستمها به شما اجازه میدهند که یک میراثی را ایجاد کنید که در غیبت شما با موفقیتهای پیشین به کار خود ادامه دهد. بنابراین بدون حضور مستقیم شما و فارغ از فرد محوری کارها پیش میرود)
- کنترل کارهای دستم خارج میشود و نمیدانم کدام کار در چه مرحلهای است. (برای کنترل کارها باید قابلیت اندازهگیری کسب وکار را داشته باشیم. هر کسب و کار از یک سری توالی انجام کار یعنی سیستم و زیرسیستم تشکیل شده که با شناسایی آن میتوان به اندازه گیری و کنترل آن پرداخت.
- هر روز باید کارهای مختلف را از افراد مختلف پیگیری کنم. (اگر ما سیستمها را طراحی کرده باشیم یعنی مستند کرده باشیم چه کاری، توسط چه کسی، در چه زمانی و چگونه باید انجام شود و همین روند را خودکار کرده باشیم همیشه به سادگی بدون پرسشس از افراد میدانیم چه کاری کجاست؟)
- کیفیت خروجی کارها و محصولات متغیر است اما افراد و کارها برنامه ریزی شده ثابت است. (اساسی ترین دلیل این مشکل نبود یک سیستم ردیابی است که مشخص کند ارتباط بین عناصر مختلف کسب وکار چیست و اگر گلوگاه و مشکلی مشخص گردید بدون آسیب رساندن به بقیه عناصر آن را بهبود داد)
- میخواهم کار را توسعه دهم و کمک کنم شرکت این کار را در چندین شعبه انجام دهد اما نمیتوانم. (قبل از توسعه کسب وکار باید آن را قابل کنترل کرد. 96% کسب وکارها به دلیل نداشتن کنترل کمتر از ده سال عمر میکند. حال اگر این کنترل بر مبنای سیستم باشد شما در توسعه کسب وکار می توانید رشد کوانتومی را تجربه کنید)
- ………….
ریشه راهکار این مشکلات تنها یک چیز است:
سیستمسازی کسب و کار !
تمام این موارد بخشی از مطالبی است که در کتاب سیستم سازی کسب و کار به آنها پرداخته شده است.
کتاب سیستم سازی کسب و کار حاصل چند سال تحقیق و همچنین تجربه مشاوره به کسب و کارهای متعددی است از شکست رها شده و به سوی موفقیتهای بزرگ گام برداشتهاند.
در همین راستا و به منظور کمک به کسب و کارهای کشور عزیزمان، اولین کتاب سیستم سازی بصورت تالیفی را به رشته تحریر درآورده ایم. امید است مفید فایده واقع گردد.
در ادامه فهرست مطالب کتاب سیستم سازی کسب و کار را میتوانید مشاهده نمایید.
فصل اول:
چرا سیستمسازی کنیم؟
آیا سیستمسازی کسب و کار، ارزش تلاش کردن را دارد؟
مزایای یک سیستم کسب و کار خوب
چگونه در کسب و کار، کمتر کار کنیم و سودمان را افزایش دهیم؟
سیستمسازی یک کسب و کار، اتلاف وقت است!!
اهمیت سیستمسازی در کارآفرینی
سیستم سازی در کارآفرینی چیست؟
فصل دوم:
جایگاه سیستمسازی در چرخه عمر کسب وکار
مدلهای موفق سیستم سازی در کارآفرینی
فصل سوم:
پیشنیازهای سیستمسازی
تغییر نگرش به سمت تفکر سیستمی
دیدگاه ده هزار برابری
تفکر سیستمی
پیاده سازی تفکر سیستمی در سازمان
از کجا شروع کنیم؟
فرآیند تعریف ارزشهای سازمانی
نحوه تدوین اهداف استراتژیک
چگونه اهداف استراتژیک خود را معین کنیم؟
آنالیز مشتریان و نقش آن در سیستمسازی
فصل چهارم:
الگوریتم سیستمسازی
ضرورت سیستم سازی فرآیندهای انجام کار
گام اول: شناسایی کلان سیستمها و سیستمها
گام دوم: استخراج جزئیات هر سیستم
گام سوم: تحلیل وضعیت سیستم های جاری
تحلیل سیستمهای موجود
استخراج سیستم های مطلوب
تراز سیستمهای موجود با سیستمهای مطلوب
گام چهارم : بهبود فرآیند؛ بهبود سیستم
گامهای اجرایی برای بهبود فرآیند
اصول بهبود فرآیند
بهبود فرآیند مهمترین گام در بهبود سیستم
گامهای کلیدی برای کارآمد بودن پروسه بهبود فرآیند (بهبود سیستم)
گام پنجم: طراحی سیستم های مطلوب
گام ششم: ایجاد سیستم های جدید
فصل پنجم
تکنولوژی های سیستمسازی
تکنولوژیهای نرمافزاری
نرمافزارهای آماده
خودکاری سازی سیستمها
تکنولوژی های سخت افزاری
فصل ششم
مهارتهای سیستمسازی
ایجاد قالب کار روزانه سیستم ساز برای مدیریت و کارکنان
نحوه ایجاد یک قالب کار روزانه سیستم ساز برای کارکنان
۸ گام در جهت تفویض اختیار برای سیستم سازی موفق توسط مدیران و ناظران
واگذاری تصمیمات برای سیستم سازی در محل کار
هدفگرایی برای سیستم سازی در محیط کار
پیوستها