اهداف کلان و اهداف خرد، یک کسب و کار را در مسیر درست قرار میدهد. تصور کنید سازمانها بدون هدف و برنامه چگونه مسیر رشد خود را طی میکنند؟!
برای کمک به شما در درک بهتر چگونگی تعیین اهداف کلان و اهداف خرد، ابتدا به تعریف مناسبی برای این دو نیاز دارید.
اهداف کلان تعیین میکنند که قصد رسیدن به چه نقاطی در کسب و کارتان را دارید. اهداف به بهبود و اثربخشی کلی شما در کسب و کارتان کمک میکنند – مثلاً میخواهید سهم خود را از بازار افزایش و یا خدمات مشتری خود را ارتقا دهید. هرچه اهداف کلان خود را با دقت بیشتری تعریف کنید، احتمال انجام کارهای صحیح و رسیدن به آنچه در ابتدا میخواستید، بیشتر است.
اهداف خرد گامهای خاصی است که شما و شرکت شما برای رسیدن به هر یک از اهداف کلان(Goals) خود باید بردارید. آنها مشخص میکنند که شما چه کاری را چه زمانی باید انجام دهید.
از این طریق به اهداف و مقاصد فکر کنید:
مقاصد (یا همان اهداف کلانGoals) به شما میگویند که کجا میخواهید بروید. اهداف(Objectives یا اهداف خرد) دقیقاً نحوه رسیدن به آنجا را به شما میگویند.
اهداف کلان میتوانند اثربخشی شما را افزایش دهند. اهداف خرد از اهداف کلان شما پشتیبانی میکنند و باعث کارآیی شما می شوند.
اهداف کلان معمولاً با کلمات توصیف میشوند. اهداف خرد غالباً همراه با اعداد و تاریخ های خاص است.
فرض کنید هدف کلان شما دو برابر کردن تعداد افرادی است که از خدمات کنفرانس وب شما استفاده میکنند. اهداف خرد شما ممکن است به شرح زیر باشد:
با قرار دادن تبلیغات چاپی در چهار بازار منطقه ای و با پخش تبلیغات رادیویی در دو بازار بزرگ، خدمات خود را معرفی کنید.
با ارائه هدایای آنلاین مشتریان را برای بار اول جذب کنید.
اهداف خرد و کلان با هم نقشه راه آینده شرکت شما را تشکیل میدهند. بدون آنها ، شما چرخشهای اشتباه انجام خواهید داد و انرژی و هزینههای زیادی را تلف میکنید.
رویکرد شماره 1: اهداف خود را با مأموریت خود گره بزنید.
اولین رویکرد برای تعیین اهداف کلان و اهداف خرد با مرور بیانیه ماموریت شرکت شما آغاز میشود. استفاده از عبارات کلیدی در بیانیه ماموریت خود برای تعیین اهداف اصلی، منجر به یک سری اهداف خاص تجاری می شود. در صورت استفاده از نمودار جریان ، ارتباط بین اهداف و ماموریت شما آسان است. عبارات کلیدی در بیانیه ماموریت منجر به تعیین اهداف کلان میشود، که اهداف کلان منجر به اهداف خرد در کسب و کار میشود.
فلوچارت اهداف کلان (GOAL) و اهداف خرد(Objectives) | ||
بیانیه ماموریت
کلمه به کلمه یک شرکت خدمات سری است که خدمات پردازش کلمات و گرافیک رایانه ای را در سان فرانسیسکو بر اساس مناطق ارائه میدهد. ماموریت آنها ایجاد اعتبار در میان کسب و کارهای محلی به عنوان آگاه ترین، معتبرترین و دوستانهترین منبع پردازش کلمه در سراسر آمریکا است. |
||
GOAL
بهبود خدمات مشتریان |
GOAL
افزایش سطح آگاهی از برند |
GOAL
افزایش مهارت کارمندان
|
Objectives
1- استخدام دو کارمند جدید |
Objectives
1- چاپ خبرنامه ماهیانه 2- تخصیص جایزه به ازای معرفی مشتری جدید به سیستم |
Objectives
1- برنامه سمینارهای آموزشی منظم 2- همهی کارمندان دارای گواهینامه باشند. |
اگر بیانیه مأموریت شما لیستی از اهداف کلان را پیشنهاد نمیکند، ممکن است بخواهید آن را مورد ارزیابی مجدد قرار دهید تا ببینید آیا واقعاً آنچه را که مربوط به کسب و کار شما است، به دست می آورد.Z
رویکرد شماره 2: از ACES برای تعیین اهداف کلان استفاده کنید.
بیشتر اهداف کلان نتایج مثبتی را تعریف میکنند که شما میخواهید کسب و کارتان به آنها برسد، اما گاهی اوقات میخواهید برای جلوگیری از مشکلات و رفع چند نقطه ضعف، اهدافی را تعیین کنید. برای کمک به توسعه اهدافی که همه زمینهها را پوشش می دهد، از کلمات اختصاری ACES استفاده کنید در حالی که سوالات اصلی زیر را باید پاسخ دهید:
دستیابی(Achieve): در آینده میخواهید به چه چیزی برسید؟
محافظت کردن(Conserve): میخواهید از چه چیزی محافظت کنید؟
حذف کردن(Eliminate): میخواهید از چه چیزی خلاص شوید؟
دوری کردن (Steer clear): از چه چیزی میخواهید اجتناب کنید؟
اهداف بر اساس ACES | |
دستیابی
دستیابی به سایتی با 25 ویترین مختلف فروشگاهی |
محافظت
احساس و روحیه قوی و اشتیاق کارمندان |
حذف کردن
موازی کاری/دوباره کردن |
دوری کردن
بحران مالی |
رویکرد شماره 3: تمام زمینهها را پوشش دهد.
یک راه دیگر برای فکر کردن در مورد اهداف کلان در کسب و کار، در نظر گرفتن هر یک از چهار مقوله ای است که بیشتر اهداف در آن قرار میگیرند:
اهداف روزمره کار در جهت افزایش کارایی روزمره شرکت شما است. این موارد ممکن است شامل مواردی مانند ردیابی سفارش، مدیریت دفتر یا پیگیری مشتری باشد. به عنوان شروع، حداقل یک تغییر را که میتوانید در عملیات روزمره خود ایجاد کنید و در اثربخشی کلی شما تغییر ایجاد کند، نام ببرید. آن را در قالب یک هدف برای کسب و کارتان بنویسید.
اهداف حل مسئله چالشهایی که کسب و کارتان با آن روبرو میشود، مانند روحیه پایین کارمندان یا کیفیت خدمات، برطرف میکنند. دو مورد از بزرگترین مشكلاتی كه شركت شما با آن روبرو است لیست كرده و سپس اهدافی را بنویسید كه بتواند آنها را حل كند.
اهداف توسعه، کسب مهارت و تخصص جدید را پشتیبانی میکند، چه برای کارمندانتان و چه برای خود شما، و اینکه آیا شما یک شرکت بزرگ را اداره میکنید یا به عنوان یک فریلنسر یا یک پیمانکار مستقل فعالیت میکنید. بنابراین، چطور میتوانید حداقل یک هدف توسعه را برای خود یا شرکت خود تنظیم کنید؟
اهداف نوآوری به شما کمک میکند تا روشهای جدیدی برای بهبود موارد زیر پیدا کنید: محصولات یا خدماتی که شرکت شما ارائه میدهد، نحوه بازاریابی شرکت شما و نحوه توزیع و تحویل آنچه که شرکت شما میفروشد. آیا میتوانید رویکردهای نوآورانه ای را که میتواند در آینده کار شما را موثرتر کند، شناسایی کنید؟ اگر چنین است، یک هدف مناسب تنظیم کنید.
اهداف سودآوری دیدگاه شما را در جایی که میخواهید مبنای اصلی شما باشد تنظیم میکند. وقتی همه کارها گفته شد، کسب سود هدف شماره 1 شرکت ها است. نحوه کسب سود برای کسب و کارهای مختلف متفاوت است.
چک لیستی از اهداف رایج در کسب و کارها |
بهبود رضایت مشتری |
پایه ریزی یا افزایش سطح آگاهی از برند |
پیدا کردن بازارهای جدید برای محصولات یا خدمات |
توسعه دادن خط تولید محصولات و یا خدمات |
کاهش زمان بازاریابی |
افزایش رضایت کارمندان |
افزایش ارتباطات مدیریتی |
کاهش هزینههای عملیاتی |
انتخاب های نهایی را انجام دهید.
سه روش تعیین هدف منجر به لیستی قابل تامل از اهداف میشود – شاید اهداف بیشتر از آنچه برای یک طرح تجاری عملی است. پنج هدفی را که فکر میکنید برای موفقیت در کسب و کار شما کاملاً ضروری است، انتخاب کنید.
پس از تصمیم گیری در مورد لیست خود، با استفاده از این دستورالعملها هر هدف را به طور دقیق تنظیم کنید: