سیستم سازی در یک شرکت بین المللی و معتبر بازرگانی
توجه: بنا به درخواست شرکت از ذکر نام آن شرکت خودداری شده است.
شرکت بین المللی A در سال 1378 فعالیت خود را در زمینه واردات خشکبار و مواد اولیه غذایی از بازار تهران آغاز نموده است و در حال حاضر با ورود به عرصه صادرات به یکی از شرکتهای پیشرو در این زمینه تبدیل شده است. هم اکنون این شرکت یکی از تامین کنندههای شرکتهای بزرگ محصولات غذایی بوده و بیش از 1000 مشتری در سراسر کشور به صورت مستمر با آن همکاری میکنند. در چند سال اخیر این شرکت شروع به صادرات محصولات خود کرده و این محصولات را به بیش از 10 کشور در دنیا ارسال میکند.
در این شرکت بسیاری از فرایندها و سیستمهای این کسب و کار در راستای استراتژیهای کسب و کار نبوده و صرفا به مرور زمان و بر اساس نیازهای موجود طراحی گردیده بودند که بعضی از آنان فاقد ارزش افزوده یا فرم متناسب با نیاز فرآیند بود. علاوه بر آن واحدهای این شرکت بازرگانی با رویکرد عملکردی اقدام به انجام وظایف خود میکردند و رویکردی فرآیندی نسبت به اقدامات خود نداشتند. از این رو با بهرهگیری از BPMدر هم راستا سازی فرآیندهای کسب و کار با اهداف کسب و کار، بهبود فرآیندهای وضع موجود، تعیین معیارهای سنجش و اندازه گیری و پایش و اندازهگیری کسب و کار با استفاده از سنجههای تعریف شده، کسب و کار را در جهت رسیدن به اهداف کنترل کردیم. از آنجا که فرآیندها یکی از اساسیترین و مهمترین مولفههای سازمانی به شمار میروند بنابراین استفاده از فرآیندهای اثربخش و کارا میتوانند در رسیدن به موفقیت و همچنین ایجاد جریان ارزش و توسعه و خلق مزیت رقابتی را فراهم سازد.سیستم سازی در یک شرکت بین المللی
در همین راستا شرکت بین المللی A برای افزایش عملکرد خود و با استفاده از تخصص تحلیلگران ما اقدام به شناسایی فرآیندهای خود با استفاده از استاندارد BPMN 2.0 کرد. فرآیندهای تمامی حوزههای این شرکت از جمله فرآیندهای مورد نیاز صادرات، واردات، منابع انسانی، خرید و فروش داخلی، منابع مالی، انبار و منابع اداری طی جلساتی متعدد با صاحبین فرآیند استخراج و مدلسازی گردید. پس از مدلسازی و با خبرگی تحلیلگر و دانش و خبرگی صاحب فرآیند و استفاده از مرجع APQC و رویکرد تحلیلی ارزش افزوده اقدام به مدلسازی وضع مطلوب فرآیندها شد. همانطور که میدانیم بیشتر فعالیتهایی که در یک فرآیند جاری هستند توسط اطلاعاتی هستند که با استفاده از فرمها و گزارشها جابجا میشوند. بنابراین بسیار اهمیت دارد که از فرمهای استاندارد و با نیاز فرآیند استفاده گردد. تمام فرمهای موجود در این شرکت مورد بازنگری قرار گرفته و فیلدهای ضروری که اطلاعاتی مهمی در آنها نهفته است در فرمها قرار گرفت. تمام فرمهای موجود اصلاح گردید و یک تمپلیت یکسان برای تمام فرمها ارائه گردید که علاوه بر زیبایی ظاهری تمام اطلاعات مهم را دربرگیرد. در زیر نام بعضی از فرمهایی که برای این شرکت ایجاد و یا اصلاح گردید آورده شده است.
نام فرم | |
فرم مجوز ماموریت | فرم رسید کالا به انبار |
فرم درخواست مرخصی | فرم خروج کالا از انبار |
فرم درخواست وام و مساعده | فرم تنخواه گردانی |
فرم دستور پرداخت | فرم درخواست ملزومات اداری |
فرم پیش خرید(داخلی- خارجی) | فرم حمل و نقل |
فرم خرید(داخلی- خارجی) | فرم لیبل و الزامات بسته بندی |
فرم پیش فروش(داخلی- خارجی) | فرم ابطال خرید/ پیش خرید |
فرم فروش(داخلی- خارجی) | فرم ابطال فروش/ پیش فروش |
فرم درخواست مجوز ارسال مدارک | فرم دستور تولید |
علاوه بر بازنگری و مدلسازی فرآیندهای کسب و کار یکی دیگر از کارهایی که برای سیستمسازی برای آنان در این شرکت و در راستای استراتژی افزایش صادرات به کشورهای اروپایی و الزام این کشورها به داشتن استانداردهایی نظیر ISO 9001، شرکت بین المللی A درصدد اخذ استاندارد ISO 9001 شد. در همین راستا کارشناسان ما اقدام به تدوین مستندات و دستورالعملها و فرمهای نیازمند استاندارد ISO 9001 کردند که در ادامه به برخی از دستورالعملها و مستندات تهیه شده برای ISO 9001 در شرکت بین المللی A اشاره خواهیم کرد. kiسیستم سازی در یک شرکت بین المللی
نام دستورالعمل | فرم ها و گزارشهای مورد نیاز |
تولید | برنامه ریزی تولید هفتگی |
دستور تولید | |
نگهداری و تعمیرات | شناسنامه ماشین آلات |
درخواست انجام تعمیرات | |
فهرست ماشین الات | |
کارت سرویس و نگهداری | |
اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه | گزارش اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه |
جدول عدم انطباقهای حین تولید | |
جدول عدم انطباقهای محصولات ورودی | |
بهبود مستمر | فرم تشکیل گروه کاری |
فرم بهبود مستمر | |
بازنگری مدیریت | فرم دعوت به جلسه بازنگري مديريت |
فرم برنامه ریزی و هدف گذاری | |
گزارش صورتجلسه بازنگری مدیریت | |
مدیریت استراتژیک | فرم شناسایی ذینفعان سازمان |
فرم تحلیل مسائل داخلی و خارجی | |
مدیریت دانش | فرم ثبت تجارب |
روش اجرایی مدیریت ریسکها و فرصتها | فرم شناسایی و ارزیابی ریسکها و فرصتها |
جدول ضمیمه ارزیابی ریسک | |
آموزش | فرم سوابق آموزشی و تخصصی |
فرم مشخصات دوره آمورشی | |
فرم درخواست دوره آموزشی | |
فرم برنامه آموزشی سالیانه | |
گواهی شرکت در دوره آموزشی | |
فرم ارزیابی اثربخشی دوره آموزشی | |
فرم تحلیل دوره آموزشی | |
فرم نظرخواهی استاد دوره آموزشی | |
فرم نظرخواهی از فراگیر | |
فرم حضور غیاب شرکت کنندگان دوره آموزشی | |
فرم نیازهای آموزشی | |
روش اجرایی کنترل مستندات و سوابق کیفیت
کدگذاری مدارک کیفیت |
لیست اصلی مدارک کیفیت |
لیست اصلی مدارک ارسال شده | |
روش اجرایی کالیبراسیون
دستورالعمل ارزیابی شرکتهای کالیبراسیون کد گذاری تجهیزات پایش و اندازه گیری |
فرم ارزیابی شرکت های کالیبراسیون |
فرم درخواست کالیبراسیون | |
فرم سوابق کالیبراسیون | |
فرم تجهیزات پایش و اندازهگیری | |
کنترل کیفیت | فرم بازرسی اقلام ورودی |
فرم کنترل کیفیت حین تولید | |
فرم کنترل کیفیت نهایی | |
کنترل محصول نامنطبق | فرم عدم انطباق |
بازنگری قرارداد | فرم بازنگری قرارداد |
رسیدگی به نظرات مشتریان | فرم شکایات |
فرم نظرسنجی از مشتریان | |
تجزیه و تحلیل رضایت مشتری | |
دستورالعمل ارزیابی تامین کنندگان | فرم ارزیابی تامین کنندگان |
انبار | جدول شرایط چیدمان |
حواله خروج انبار | |
خروج کالا(ابزار آلات) | |
درخواست کالا | |
رسید ورود | |
قبض خروج |
علاوه بر دستورالعملهای ایجاد شده برای ISO 9001، در برخی حوزهها مانند خرید و فروش دستورالعملهای تخصصی به همراه فرمهای مورد نیاز آن ایجاد گردید.سیستم سازی در یک شرکت بین المللی
یکی دیگر از کارهایی که برای سیستمسازی در این مجموعه انجام گردید تدوین استراتژیهای کسب و کار بود که نقشهی مسیری ترسیم شد و در آن مشخص گردید برای رسیدن به اهداف استراتژیک در حوزهای خاص نیاز به چه منابع انسانی، منابع مالی و … داریم. در واقع در این سازمان اهداف به صورتی ترسیم گردید که بتواند نیازهای این شرکت در ابعاد مختلف را پوشش دهد.
اگر کسب و کار شما نیاز به مشاوره در حوزه سیستمسازی دارد، میتوانید با تکمیل فرم چکاپ کسب و کار با ما در ارتباط باشید.