سیستم سازی در کارآفرینی یکی از فرایندهای مهمی است که این روزها بیشتر از همیشه مورد توجه کارآفرینان و صاحبان کسبوکارها قرار گرفته است. بیشتر کارآفرینان، کارهای زیادی برای انجام دادن و زمان کمی برای آن دارند. اینجاست که اهمیت سیستمسازی در کارآفرینی بیش از پیش خودنمایی میکند. با ایجاد سیستمهای کارآمد و اتوماتیک کردن گردش کارها و سیستمها، کارآفرینان، فرصت بیشتری برای تمرکز بر توسعه کسب و کار دارند. به جای پرداختن به مسائل روزمره و وقتگیر، بر اهداف اصلی کسب و کار و کارآفرینی خود تمرکز میکنند. سیستمسازی به کارآفرینان کمک میکند که برای انجام وظایف و فرایندهای مختلف، برنامهریزی کنند و وظایف را با کمترین اشتباه و بدون اتلاف وقت و هزینه به انجام برسانند.
در ابتدا ممکن است سیستمسازی یک فرایند اضافه و وقت گیر به نظر برسد ولی در نهایت متوجه خواهید شد که انجام کارها را سادهتر میکند. هر چقدر سیستمهای بهتر و کارآمدتری بسازید، کسبوکار موفقتری خواهید داشت.
با مشخص کردن فرایندهای هر مرحله، فرصتی برای کارآفرینان فراهم میکند تا از به انجام رسیدن همهی مراحل، اطمینان حاصل کنند. همچنین میتوانند عملکرد خود و اعضای تیم را در هر مرحله به دقت بررسی کنند.
یکی از ویژگیهای سیستمسازی این است که سیستمهای برنامهریزی شده را میتوانید به مرور زمان ارتقاء دهید. میتوانید عملکرد آنها را بررسی کنید و در صورت نیاز، تغییرات لازم را اعمال کنید.
یک سیستم، روشی برای حل مشکلات رایج کسب و کارها یا اجرای وظایف، با روشی برنامهریزی شده و اصولی است. این روش معمولاً شامل فرایند یا روتینی است که غالباً به شکل اتوماتیک انجام میشود و کارآفرینان و اعضای تیم را از انجام کارهای روزمره به شکل دستی بینیاز میکند. از جذب مشتری گرفته تا ارسال ایمیلهای تبلیغاتی و مدیریت شبکههای اجتماعی. سیستمسازی در بخشهای مختلف یک کسب و کار میتواند مورد استفاده قرار بگیرد و در هزینه و زمان صرفهجویی کند. علاوه بر صرفهجویی در زمان، سیستمسازی باعث منظمتر شدن روندهای مختلف کسبوکار میشود و خلاقیت کارآفرینان و کارمندان را افزایش میدهند.
اهمیت سیستمسازی در کارآفرینی زمانی نمود بیشتری پیدا میکند که کسب و کار نوپای شما، روزبه روز رشد میکند. در نتیجه فرایندهایی که باید در روند کسبوکار اجرا شود، بیشتر و پیچیدهتر میشوند.
سیستمسازی در کارآفرینی هزینه نیست بلکه یک سرمایهگذاری ارزشمند است. بسیاری از کارآفرینان به محض استفاده از این روش، رشد خارقالعاده کسبوکار خود را به وضوح مشاهده میکنند.
هر چقدر که یک کسبوکار بیشتر پیشرفت میکند، نیاز آن به منابع، زمان و نیروی انسانی بیشتر میشود. با سیستمسازی میتوانید تک تک مراحل ایجاد یک کسبوکار نو و رشد و گسترش آن را مدیریت و برنامهریزی کنید.
مدلهای موفق سیستم سازی در کارآفرینی
گوگل یکی از موفقترین نمونههایی است که اهمیت و قدرت سیستمسازی در کسبوکار را نشان میدهد. هر بار که شما از موتور جستوجوی گوگل استفاده میکنید، هزاران کامپیوتر به طور اتوماتیک وارد این فرایند میشوند تا نتایج مطلوب را به شما ارائه کنند. الگوریتم موتور جستوجوی گوگل که در واقع نامی است که به سیستم سازی این فرایند اطلاق میشود، مشخص میکند که این کامپیوترها چطور با هم کار میکنند. کارمندان گوگل به طور مداوم در حال تلاش برای بهبود عملکرد این سیستمها هستند. هر سال، مهندسان گوگل بیش از ۵۵۰ تغییر برای بهبود الگوریتم اصلی این موتور جستوجو ایجاد میکنند. همین ویژگیهای ارتقا دهنده باعث میشود که روزبه روز نتایجی که از گوگل دریافت میکنید، دقیقتر و مفیدتر باشد.
در نتیجه این سیستمسازی و برنامهریزی مدون، شما در محدوده زمانی کمتر از دو دهم ثانیه، به نتیجه مطلوب خود از طریق موتور جستوجوی گوگل دست پیدا میکنید. در این فرایند، هیچ نوع مداخله انسانی وجود ندارد. اگر این کسب و کار، سالها زمان و انرژی برای بهبود سیستمها صرف نمیکرد، به این نتیجه خیرهکننده دست نمییافت و امروز، موفقترین کسب و کار دنیا نبود.
یکی دیگر از موفقترین نمونههای سیستم سازی در کسبوکار، مجموعه فروشگاههای زنجیرهای مک دونالد است.
این مجموعه بزرگ شامل بیش از ۳۶ هزار شعبه در ۱۱۹ کشور دنیا است. هر شعبه از این رستوران، توانایی این را دارد که یک محصول یکسان را مطابق با استانداردهای تعیین شده و خدمات یکسان در سراسر دنیا عرضه کند. فرقی نمیکند که این شعبه در کجای دنیا قرار داشته باشد یا چه کسی مدیریت آن را بر عهده داشته باشد، در تمامی شعبهها استانداردهای یکسانی رعایت میشود و محصولات و خدمات، کاملاً یکسان است. این سطح از استاندارد بودن محصولات و خدمات چیزی نیست که صرفاً با آموزش به دست آمده باشد بلکه سیستمها هستند که در مک دونالند نتایج یکسانی را ایجاد میکنند.
مک دونالد و سایر رستورانهای زنجیرهای مشابه، مدلی برای کسبوکارهای موفق عرضه کردهاند که مبتنی بر شیوهی خاصی از سیستمسازی است. این سیستمها به نحوی طراحی شده است که احتمال هر گونه تغییر و مغایرت در محصولات و خدمات را به صفر میرساند. زمانی که تصمیم میگیرید یک شعبه از رستوران مک دونالد را تاسیس کنید باید در کلاسها و دورههای آموزشی مخصوص این کسب و کار حضور پیدا کنید تا استفاده از این سیستمها را یاد بگیرید و نحوه مدیریت یک رستوران مک دنالد را بیاموزید.
شما به عنوان کارآفرین موفق باید چنین مدلهای موفقی را در ابعاد کسبوکار خود پیادهسازی کنید. با سیستمسازی، میتوانید یک سیستم دقیق و برنامهریزی شده را جایگزین خودتان کنید و اشتباهات انسانی را به صفر برسانید. وقتی بخشی از وظایف شما بر عهدهی سیستم باشد، زمان کافی برای توسعه برند و حتی ایجاد شعبههای دوم و چندم در اختیار دارید.
حتی اگر به تازگی کسبوکاری را راهاندازی کردهاید، در راهاندازی و استفاده از سیستمها تعلل نکنید.
راز موفقیت مک دونالد این بود که سیستمی ساخت که بتواند کارمندان را با کمترین مهارت ممکن در جایگاهها و رتبههای خود به کار بگیرد. به کلمه کمترین مهارت ممکن دقت کنید. زیرا اگر کسب و کار شما وابسته به افراد با تخصص بالا باشد، دیگر تکثیر آن غیرممکن است. چون افراد متخصص معمولاً در بازار کم هستند و همان تعداد نه چندان زیاد هم دستمزد بالایی خواهند گرفت. بنابراین مجبور هستید برای محصول یا خدمتی که ارائه میکنید هزینه بالاتری از مشتریان طلب کرده و نسبت به رقبای خود مزیت رقابتی را از دست بدهید.
در سیستمسازی خواهید آموخت چگونه به جای اینکه از افراد حرفهای استفاده کنید یک سیستم حرفهای طراحی کنید تا افراد معمولی هم بتوانند بر اساس سیستم عملکرد بالایی داشته باشند. کسب و کارهای بزرگ توسط افراد استثنایی ساخته نمیشوند بلکه توسط افراد معمولی که کارهای استثنایی میکنند ساخته میشوند.
برای اینکه افراد معمولی قادر باشند کارهای استثنایی انجام دهند، سیستمی که بتواند شکاف بین تخصص افراد و سطح تخصص مورد نیاز کسب و کار شما را پر کند کاملاً ضروری است.