در این قسمت میخواهیم یک خاطره جالب درباره سیستم سازی کسب و کار بیان کنیم. مدیرعامل یکی از شرکتها با ما تماس گرفت و درخواست مشاوره برای سیستمی کردن کسب و کارش داشت. میگفت که میخواهم کارم را توسعه بدهم برای همین به سیستم سازی نیاز دارم. ما انتظار داریم که از بینظمی رهایی پیدا کنیم و …
اجتناب از مشکلات سیستم سازی
در این قسمت میخواهیم درباره 5 تا از مشکلاتی که باید در سیستم سازی برای کسب و کارمان از آن اجتناب کنیم، صحبت کنیم. شما به عنوان یک کارآفرین موفق بعد از مدتی به این نتیجه خواهید رسید که نمیتوانید تمام کارهای شرکتتون رو خودتان شخصا رسیدگی کنید و …
تفویض اختیار
در این قسمت میخواهیم درباره تفویض اختیار صحبت کنیم. تفویض اختیار یعنی اینکه فعالیتها را تقسیمبندی کنیم، 20% آنها را خودمان انجام دهیم، 20% را حذف میکنیم و 60% را واگذار میکنیم یا اینکه فعالیتها را به 4 دسته تقسیم بندی میکردیم که…
تفکر سیستمی چیست؟
در این قسمت میخواهیم درباره تفکر سیستمی صحبت کنیم. این تفکر از سال 1956 توسط پروفسور جی فارستر مطرح شد. تفکر سیستمی یک رویکرد جامع برای تجزیه و تحلیل است که…
مهمترین قدم سیستم سازی
در این قسمت میخواهیم درباره یکی از قدمهای خیلی مهم سیستم سازی صحبت کنیم. آن، نقش افراد و الگوی فکری آن افراد است. برای همین یکی از کارهایی که باید انجام بشه اینه که یک مدل اولیه کسب و کار داشته باشیم. مدل اولیه کسب و کار این است که…
دستهبندی کارها
در این قسمت میخواهیم درباره دسته بندی کارها صحبت کنیم و بگوییم که کسی که یک مدیر سیستمی است، چه کارهایی را باید انجام بده و آنها را چطور دستهبندی انجام دهیم…
فرایند ایده تا کارآفرینی هوشمند
در این قسمت میخواهیم درباره فرایند ایده تا کارآفرینی هوشمند صحبت کنیم که مسیری رو که یک کارآفرین هوشمند باید طی کنه و قوائد و اصولی که باید در مسیر کارآفرینی بهش توجه کنه تا از شکستهایی که ممکنه رخ بده جلوگیری کنه…
ساختار سازمانی
در این قسمت میخواهیم درباره ساختار سازمانی، ویژگیها و اهمیتهای آن صحبت کنیم که اگر ساختار نداشته باشیم و خیلی دوستانه داریم کار میکنیم و این نمیتواند مختص به یک کسب و کار قدرتمند باشد نه ابعاد و اندازه آن…
ارزشهای سازمانی
در این قسمت میخواهیم درباره ارزشهای سازمانی صحبت کنیم که یکی از قدمهایی که در سیستم سازی کسب و کار برمیداریم این است که قوائد و اصول کسب و کارمان را مشخص کنیم و سعی میکنیم اصول کسب و کارمان را …
بهبود سیستم و فرایندها
در این قسمت میخواهیم درباره بهبود سیستم و فرایندها صحبت کنیم. ما قبلا درباره اینکه چطور فرایندها را طراحی کنیم صحبت کردیم. پس از اندازهگیری فرایندها ما به سراغ بهبود آنها میرویم و این فرایند را ادامه میدهیم.
یک خاطره!
در این قسمت میخواهیم یک خاطره از یکی از شرکتها بیان کنیم. یک روز یکی از دوستان ما تماس گرفتند و یک جلسه مشاوره هماهنگ کردیم. موضوع جلسه این بود که میگفتند میخواهیم کسب و کارم را سیستمی کنم و یک حرف جالبی زد که…
اجزا و ابعاد سیستم سازی
در این قسمت میخواهیم درباره اجزا و ابعاد سیستم سازی صحبت کنیم. اگه قراره سیستم سازی در کسب و کار انجام بدیم کجاها بهتره انجام بدیم و چه تغییراتی داشته باشیم. در وهله اول باید مشخص کنیم کجای چرخه سیستم سازی هستیم و…
قالب کار روزانه سیستم ساز
در این قسمت میخواهیم درباره قالب کار روزانه سیستم ساز صحبت کنیم. یه قالب کار روزانه برای مدیران و یک قالب کار روزانه برای کارمندان. این قالب کار در واقع یک برنامه زمان بندیه و یک ابزار برای مدیریت زمان شماست و …
یکی از قدمهای خیلی مهم سیستم سازی
در این قسمت میخواهیم درباره یکی از قدمهای خیلی مهم سیستم سازی صحبت کنیم و آن درخصوص نقش افراد و الگوی فکری افراد است. باید یک مدل اولیه کسب و کار در رابطه با این مسئله داشته باشیم حالا این مدل کسب و کار چیه؟…
مدل اولیه کسب و کار - بخش اول
در این قسمت میخواهیم درباره مدل اولیه کسب و کار صحبت کنیم و میخواهیم بگوییم که کسی که مدیر و صاحب کسب و کاری است که میخواهد سیستم جلو برود بادی چه کارهایی را انجام دهد چه کارهایی انجام ندهد…
مدل اولیه کسب و کار - بخش دوم
در این قسمت میخواهیم ادامه مدل اولیه کسب و کار را بیان کنیم و ادامه پادکست قبلی است. اول از همه لیست کارها را تعیین کنید و فعالیت های خود را در باطه زمانی 7 الی 10 روزه را مشخص کنیم و پس از آن لیست کارهارا براساس ضروریت و اهمیت آن دسته بندی میکنیم.
هدفگرایی
در این قسمت میخواهیم درباره هدفگرایی صحبت کنیم. یکی از عواملی که باعث میشه بهتر سیستم سازی کنیم هدفگرایی است و همین باعث میشه کارمندان هم به سوی اهداف خودمان سوق پیدا کنند و همین یک سبک مدیریتی هم هست و…
واگذاری تصمیمات
در این قسمت میخواهیم درباره واگذاری تصمیمات صحبت کنیم. در سیستم سازی یکسری فعالیتها مثل تفویض اختیار انجام میدهیم که در واقع سر مدیر کسب و کار خلوتتر بشود که زمان بیشتری به مدیر بدهد تا بتواند تصمیمهای بهتری انجام دهد و …