سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

زمان مطالعه مطلب: 6 دقیقه
4.2/5 - (4 امتیاز)

مزیت رقابتی کسب و کار شما چیست؟ یک پیشنهاد ارزشی به کسب و کارها کمک می کند تا تشخیص دهند که چه چیزی آنها را از رقبا متمایز می کند  .اما چگونه می توانید تشخیص دهید که فعالیت های تجاری شما بیشترین ارزش را برای مشتریان شما ایجاد می کند و در نتیجه حاشیه سود زیادی به همراه دارد؟  یکی از راه‌های رسیدن به آن، انجام تحلیل زنجیره ارزش است.

زنجیره ارزش چیست؟

یک زنجیره ارزش برای توصیف تمام فعالیت های تجاری مورد نیاز برای ایجاد یک محصول از ابتدا تا انتها (مانند طراحی، تولید، توزیع و غیره) استفاده می شود. تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش به کسب و کارها یک مدل بصری از این فعالیت ها می دهد و به آنها اجازه می دهد تعیین کنند که کجا می توانند هزینه ها را کاهش دهند. بر خلاف پنچ نیروی رقابتی پورتر که به بررسی بیرون از مرزهای کسب و کار می پردازد، زنجیره ارزش به بررسی مرزهای درونی کسب و کار می پردازد. بسیاری از سازمانها از ساختار پورتر استفاده می کنند و حتی در کسب و کارهای متفاوت مثلا پلتفرم دیجیتال، می توانند از نوع نگاه پورتر الهام بگیرند. زنجیره ارزش معمولاً ابزار قدرتمندی برای شناسایی اقدامات استراتژیک برای اطمینان از مزیت های رقابتی شرکت ها است. زنجیره ارزش ، زنجیره ای از فعالیت های تولیدی در یک شرکت است که از ورودی ها تا تحویل نهایی به مشتری شروع می شود. محصولات یا خدمات به ترتیب از تمام فعالیت های زنجیره عبور می کنند و در هر فعالیت، محصول یا خدمات مقداری ارزش پیدا می کند. با تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش می توانید برای ایجاد مزیت رقابتی، بهبود کارایی و افزایش حاشیه سود گام بردارید.

تحلیل زنجیره ارزش چیست؟

تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش یک فرآیند استراتژیک است که در آن یک شرکت فعالیت های داخلی خود را ارزیابی می کند تا مشخص کند که هر کدام چگونه به مزیت رقابتی شرکت کمک می کنند. هدف نهایی تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش، مشخص کردن شیوه ها و فرآیندهایی است که یک شرکت را از رقبای خود متمایز می کند – چه خوب یا چه بد.

سازمانها از تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش جهت تجزیه و تحلیل فعالیت هایی استفاده می نمایند که برای ایجاد یک محصول انجام   می دهند. هنگامی که فعالیت ها تجزیه و تحلیل شدند، یک کسب و کار می تواند از نتایج برای ارزیابی راه های بهبود مزیت رقابتی خود استفاده کند. در حالی که یکی از اهداف تحلیل زنجیره ارزش بهبود کارایی عملیاتی است، هدف نهایی و مهم آن ایجاد مزیت نسبت به رقبا است. همانطور که تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش خود را تکمیل می کنید، مزیتی را که می خواهید نسبت به رقبا به دست آورید، شناسایی خواهید کرد.  دو رویکرد برای تحلیل زنجیره ارزش وجود دارد: مزیت هزینه و مزیت تمایز. اینها لنزهایی هستند که از طریق آنها باید کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل کنید.

زنجیره ارزش پورتر چیست؟

مایکل پورتر، استاد مدرسه بازرگانی هاروارد، در کتاب خود به نام Competitive Advantage یک مدل زنجیره ارزش ساده را معرفی کرد. او مراحل انجام تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش را توسعه داد و فعالیت های تجاری را به دو دسته اصلی و پشتیبانی تقسیم کرد.

فعالیت های اصلی در زنجیره ارزش پورتر

لجستیک ورودی

کسب و کارهای موجود در صنعت باید تصمیم بگیرند که چگونه می‌توانند خرید و سایر فعالیت‌های ورودی را بهبود بخشند. لجستیک ورودی شامل دریافت، کنترل موجودی، ذخیره سازی و برنامه ریزی مربوط به حمل و نقل است.

عملیات

گام بعدی در زنجیره ارزش، تجزیه و تحلیل عملیات شرکت است. باید بدانید که واقعاً چگونه دراین صنعت کار می شود. باید درمورد فعالیت های خود مانند، پردازش سفارشات مشتریان و سرعت انجام آن  تصمیم بگیرید.

لجستیک خروجی

گام بعدی در تحلیل زنجیره ارزش، لجستیک خروجی است که باید از آن مراقبت نمود. این قسمت شامل حمل و نقل و تحویل واقعی محصولات و خدمات به مشتریان است ، نگهداری کالا نیزدراین قسمت انجام می گردد.

بازاریابی و فروش

بخش بعدی تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش، توجه به بخش بازاریابی و فروش سازمان است. شیوه های مناسب برای بازاریابی شما چیست؟ چه طور اهداف فروش را تعیین کنید؟ قیمت گذاری را چگونه انجام دهید؟ کنترل بازاریابی و فروش خود را چکونه انجام می دهید؟ و ….

خدمات

بخش آخر شامل مهمترین بخش زنجیره ارزش است، زیرا این قسمت بسیار در ارتباط با مشتری می باشد. این بخش شامل فناوری است که مشتریان می توانند در اسرع وقت به وضعیت سفارشات خود دسترسی پیدا کنند، یعنی تا حد امکان شفاف سازی سیستم تحویل صورت می پذیرد و بدین صورت برای مشتریان این امکان  مهیا می شود تا درک روشنی از موقعیت محموله های خود داشته باشند. بنابراین این گام مهمی برای سازمان ها خواهد بود.

فعالیت های پشتیبانی در زنجیره ارزش پورتر چیست؟

زیرساخت شرکت: این شامل تمام سیستم های مدیریتی، مالی و حقوقی یک کسب و کار برای تصمیم گیری های تجاری و مدیریت موثر منابع است.

مدیریت منابع انسانی: مدیریت منابع انسانی شامل کلیه فرآیندها و سیستم های مربوط به مدیریت کارکنان و استخدام کارکنان جدید است. این امر به ویژه برای شرکت هایی که خدمات حضوری ارائه می دهند بسیار مهم است و پرسنل آموزش دیده و مجرب می توانند یک مزیت رقابتی باشند. نیروی کار متعهد یک ویژگی کلیدی در موفقیت و رشد شرکت در طول سالیان در نظر گرفته شده است.

 توسعه فناوری: توسعه فناوری به کسب و کار کمک می کند تا نوآوری کند.  فناوری را می توان در مراحل مختلف زنجیره ارزش برای کسب مزیت نسبت به رقبا با افزایش کارایی یا کاهش هزینه های تولید مورد استفاده قرار داد.

 تدارکات: به این صورت است که منابع و مواد یک محصول تامین می شود و تامین کنندگان تعیین می گردند. هدف در این مقوله یافتن موارد با کیفیت و متناسب با بودجه کسب و کار است.

مراحل تحلیل زنجیره ارزش

  • فعالیت های اصلی و پشتیبانی کسب و کار را تعیین کنید.
  • ارزش و هزینه فعالیت ها را تجزیه و تحلیل کنید.
  • به زنجیره ارزش رقبای خود مراجعه کنید.
  • نسبت به درک گروه مشتریان از ارزش آگاه باشید.
  • شناسایی فرصت ها برای به دست آوردن یک مزیت رقابتی.

درتجزیه و تحلیل زنجیره ارزش نیاز به تحقیق می باشد و توسعه آن زمان می برد. در زیر مراحل کلی برای ایجاد تحلیل زنجیره ارزش آورده شده است.

مرحله 1:  فعالیت های اصلی و پشتیبانی کسب و کار را تعیین کنید

فعالیت های اولیه و پشتیبانی با هم زنجیره ارزش را تشکیل می دهند. آنها شامل هر اقدام مورد نیاز در توسعه یک محصول یا خدمات، از مواد خام تا محصول نهایی هستند.

مرحله 2:  ارزش و هزینه فعالیت ها را تجزیه و تحلیل کنید. تیمی که وظیفه ایجاد تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش را بر عهده دارد، باید  از طریق روش‌های طوفان فکری هر فعالیتی که در کل برای مشتریان و کسب‌وکار خلق ارزش می‌کند، تعیین شود.  فعالیت را با مزیت رقابتی که می‌خواهید به آن دست یابید (رهبری هزینه یا تمایز) مقایسه کنید و ببینید آیا هدف را پشتیبانی می‌کند یا خیر.  پس از تکمیل تجزیه و تحلیل ارزش، نگاهی به هزینه فعالیت ها بیندازید. آیا فعالیت بصورت فشرده است؟ هزینه مواد اولیه X چقدر است؟ پرسیدن سوالاتی مشابه اینها به تشخیص اینکه کدام فعالیت ها مقرون به صرفه هستند و کدام غیر مقرون به صرفه هستند کمک می کند. اینجاست که می توان زمینه های بهبود را شناسایی کرد.

مرحله 3:  به زنجیره ارزش رقبای خود مراجعه کنید.  به احتمال زیاد، شما با یک تصویر دقیق و عمیق از فعالیت های اصلی و پشتیبانی رقبای خود مواجه نخواهید شد. تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش وسیله ای برای بهبود مزیت رقابتی شماست، اما شما می توانید از طریق بنچ مارک رقابتی ،  با استفاده از معیارهای مرتبط برای مقایسه شرکت خود با رقبا، مفهومی از زنجیره ارزش همتایان خود در صنعت خود به دست آورید. این عمل چند وجهی است و برای سه عملکرد اصلی استفاده می شود.

بنچ مارک استراتژیک: مقایسه مدل ها و استراتژی های کسب و کار

بنچ مارک فرآیند: مقایسه فرآیندهای تجاری و عملیاتی

بنچ مارک اجرا: مقایسه نتایج کسب و کار بر اساس مجموعه ای از معیارها

هنگامی که دسته بندی معیارها را که می خواهید دنبال کنید، شناسایی کردید، می توانید رقبای مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس، معیارهایی را انتخاب می‌کنید که می‌توانید به طور واقع بینانه داده‌ها را برای آن جمع‌آوری کنید و از منابعی استفاده کنید که تحقیقات مربوطه را امکانپذیر می‌کند.

مرحله 4: نسبت به درک مشتری از ارزش آگاه باشید. حق با مشتری است یعنی، هر چقدر مشتریان شما محصول یا خدمات شما را ارزشمند بدانند، دقیقاً به همان میزان ارزش دارد. ادراک مشتری ممکن است مهم‌ترین عامل در چارچوب‌بندی مزیت رقابتی شما باشد، بنابراین باید روی آن تمرکز داشته باشید.  گام‌هایی مانند انجام نظرسنجی‌های مشتریان، کاوش در هر داده کیفی یا کمی که می‌توانید با هم جمع کنید ویا انجام هر کار دیگری که نمایش دهنده بازار هدفتان به منظور انجام موفقیت‌آمیز تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش کاملاً تحقق یافته، شما را راهنمایی می‌کند.

مرحله 5: فرصت‌ها را برای به دست آوردن مزیت رقابتی شناسایی کنید. هنگامی که تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش کامل شد، ذینفعان اصلی در کسب و کار می توانند یک نمای کلی از جایی که کسب و کار برتر است و درک می کنند در کدام قسمت می توان به صورت عملیاتی بهبودها را انجام داد.  با پیشرفت هایی شروع کنید که تغییرات جزئی را به همراه دارند و نتایج تاثیرگذار بالایی ارائه می دهند.  پس از شناسایی و انجام بردهای آسان، شما و تیمتان می‌توانید با چالش‌های بزرگ‌تری که ممکن است مانع کارآمدی شوند، مقابله کنید.  تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش به کسب و کارها ایده روشنی درباره نحوه تنظیم اقدامات و فرآیندهای خود برای ارائه بیشترین ارزش به بازار هدف و افزایش حاشیه سود می دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره پیام دهید.