سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

زمان مطالعه مطلب: 5 دقیقه
Rate this post

آیا به فکر شروع یک کسب و کار جدید هستید؟ بسیار عالی! در این مطلب برای کمک به شما، همه چیز را در مورد مدیریت و نحوه تبدیل شدن به یک مدیر حرفه ای توضیح خواهیم داد.  بنابراین نخست خواهیم گفت که  مدیریت کسب و کار چیست!

مدیریت کسب و کار چیست؟

به زبان ساده، اصطلاحی است که برای توصیف مجموعه‌ای از فعالیت‌ها شامل برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و اداره واحدهای کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد. برای رشد هر شرکتی، مجموعه ای از عملیات باید به طور مناسب با یکدیگر همسو شوند و هماهنگی آنها وظیفه مدیریت کسب و کار است.

اما این تنها پاسخ صحیح نیست. مدیریت کسب و کار اغلب به عنوان فرآیند رهبری و پیشبرد کسب و کار توصیف می شود.

اساساً، شرکت‌ها تمایل دارند برای هدایت تیم‌ها و حل مشکلات بین فردی که ممکن است ایجاد شود، به مدیران کل کسب و کار

متکی باشند. ماهیت انسانی خدمات مدیریت کسب و کار معمولاً برای بسیاری از افرادی که در برقراری ارتباط چهره به چهره مهارت دارند جذاب است. احتمالاً دیپلماسی و مهارت های کاهش تعارض جزء ضروری مدیریت کسب و کار موفق را تشکیل می دهند.

مسئولیت‌های مدیریت کسب ‌و کار جنبه‌های بسیار بیشتری را در بر می‌گیرند – از برنامه‌ریزی مالی و رهبری منابع انسانی گرفته تا هدایت همه فرآیندها.  اما قبل از توضیح بیشتر، باید یک چیز را مشخص کنیم – مدیر کسب و کار چه کسی است؟

 

مدیر کسب و کار چه کسی است؟

آیا می دانستید 90 درصد استارت آپ های جدید شکست می خورند؟ متاسفانه، این در درجه اول به دلیل عدم مدیریت حرفه ای کسب و کار است.  پس راز کسانی که آن را برپا می کنند چیست؟ جواب نسبتا ساده است.

هدف نهایی هر شرکتی این است که مانند یک ماشین روغن کاری شده عمل کند. و فردی که مسئولیت تحقق آن را بر عهده دارد، مدیر کسب و کار نامیده می شود. آنها تمام منابع مورد نیاز برای انجام کارهای روزانه را به کارکنان خود می دهند. بنابراین، وقتی یک شرکت رئیس خوبی دارد، یعنی کسی وجود دارد که ماشین را در حال حرکت نگه می دارد.

برای روشن شدن مطلب، در شرکت های کوچکتر، وظایف مدیر بازرگانی همه بخش ها را پوشش می دهد. از سوی دیگر، در سازمان‌های برجسته‌تر و بزرگتر، ممکن است این مسئولیت بر عهده یک فرد در یک بخش جداگانه باشد. اما در هر دو مورد، مسئولیت هدایت عملیات روزانه، نظارت بر کار و دستیابی به اهداف مالی و عملیاتی را بر عهده دارند.  حال با توجه به چیزهایی که گفته شد، چگونه می توانید یک مدیر کسب و کار شوید؟ برای روشن شدن موضوع، در ادامه برخی از الزامات اساسی مدیریت کسب و کار را بیان می کنیم:

تحصیلات

هر چند که روند رو به رشدی در مورد صرف نظر کردن شرکت ها از این الزام به وجود آمده است، اما هنوز هم اکثر شرکت ها برای چنین نقشی به آموزش رسمی نیاز دارند. مدرک دانشگاهی اولین شرط است. اما برخی از سازمان ها مدرک کارشناسی ارشد مدیریت را  به عنوان حداقل مدرکی مدنظر قرار می دهند که بتوانند شما را برای این پست در نظر بگیرند.

مهارت ها

دارا بودن مهارت های مدیریت کسب و کار، صرف نظر از نوع سازمان، ضروری است. به این ترتیب، شما باید در مهارت های زیر عالی باشید:

  • ارتباطات بین فردی و تجاری
  • سازماندهی و هماهنگی
  • تفکر و برنامه ریزی استراتژیک
  • تصمیم گیری
  • حل مشکل و کاهش تعارض

شایستگی های اضافی

شایستگی های اضافی مواردی هستند که همیشه به شما کمک می کنند که از دیگران متمایز شوید. به عنوان مثال، استفاده از نرم افزار مدیریت کسب و کار مرتبط، بلافاصله شما را متمایز خواهد کرد. اول از همه، گزینه هایی را در نظر بگیرید که با حوزه مورد علاقه شما مرتبط هستند، مانند پروژه، وظایف، یا نرم افزار مدیریت زمان.

چند نوع مدیریت کسب و کار وجود دارد؟

با این حال، مدیریت کسب و کار یک صنعت یا عملکرد واحد نیست. حوزه وسیعی است که خود حوزه های مختلفی را در بر می گیرد. بنابراین مروری بر انواع آن ضروری به نظر می رسد:

مدیریت مالی

مدیریت مالی به معنی هر چیزی در رابطه با نظارت بر منابع پولی یک کسب و کار است. این امر شامل برنامه ریزی، هدایت و هماهنگی کلیه فرآیندهای مربوط به مدیریت سرمایه های مالی شرکت می باشد.

مدیریت منابع انسانی

به طور خلاصه، مدیریت منابع انسانی شامل تمام فعالیت های مربوط به استخدام، آموزش و حفظ سرمایه انسانی در یک کسب و کار است.

مدیریت عملیاتی

این نوع از مدیریت کسب و کار اغلب به عنوان مدیریت تولید نیز شناخته می شود. این نوع از مدیریت به تمام عملیات های مربوط به ایجاد بالاترین کارایی در یک شرکت اشاره دارد. همچنین، کسی که مسئول تبدیل منابع خام به کالا و خدمات نیز هست.

مدیریت فناوری اطلاعات

مدیران فناوری اطلاعات از فناوری یک کسب و کار مراقبت می کنند. مسئولیت اصلی آنها اجرا و همچنین ایجاد یک زیرساخت فناوری است که با اهداف شرکت همسو باشد.

مدیریت فروش و بازاریابی

اغلب، این دو نوع مدیریت زیر یک سقف قرار می گیرند. بازاریابی در درجه اول کالاها و خدمات کسب و کار را ترویج می کند. در مقابل، توابع فروش بر فروش محصولات و خدمات تمرکز دارند. این دو بخش معمولاً در یک واحد ادغام می شوند، حتی در سازمان های بزرگتر.

مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک بر تصویر بزرگی از شرکت تمرکز دارد. استراتژی شامل هر چیزی در مورد جایی است که می خواهید باشید و اینکه چگونه برنامه ریزی کنید تا به آنجا برسید. این فرآیند شامل تدوین اهداف و مقاصد شرکت ها می باشد.

مدیریت کسب و کار در مقایسه با مدیریت اجرایی

تنها تعداد کمی از مردم تفاوت واقعی بین مدیریت کسب و کار و مدیریت اجرایی را می دانند.  بنابراین در این قسمت می پرسیم مدیریت کسب و کار چیست و چه تفاوتی با مدیریت اجرایی دارد؟ خوب، مدیریت کسب و کار بر فعالیت های روزمره تمرکز دارد. افراد نقش های دقیقی را در زمینه های خاصی مانند حسابداری، مالی، بازاریابی، عملیات و غیره ایفا می کنند.

حال آنکه تجربه عملی به ‌دست ‌آمده در ارتباط با مدیریت اجرایی می‌تواند به شما کمک کند که نقش رهبری را برای یک بخش خاص به دست آورید. از سوی دیگر، تمرکز اصلی مدیریت کسب و کار، رهبری کلی سازمان یا کل یک بخش است. یک مدیر ارشد کسب و کار نیازهای کارکنان خود را پیش بینی می کند و همچنین به آنها انگیزه می دهد که به شیوه ای موثر عمل کنند.

حتماً از خود می پرسید که آیا الزامات و مهارت ها برای این دو موقعیت متفاوت خواهند بود؟ بله، متفاوند. با این که برخی از مهارت‌های مورد نیاز برای مدیریت کسب‌ و کار با مهارت‌های مورد نیاز برای یک مدیر اجرایی همپوشانی دارند، اما هرکدام به موارد خاص خود نیز نیاز خواهند داشت. به عنوان مثال، مدیران کسب و کار عموماً رؤسای چند بخش هستند، بنابراین به مهارت‌های ارتباطی بدون نقصی نیاز دارند. همچنین، آنها باید دائماً در مورد عملیات اجرایی، استراتژی های رشد و بازاریابی و غیره نیز مطالب جدیدی بیاموزند. در نهایت، به عنوان یک مدیر کسب و کار باید همه وظایف کارکنان خود را بدانید، نظارت کنید، راهنمایی کنید و آنها را تشویق نمایید تا به پتانسیل کامل خود دست یابند.

از طرف دیگر سمت های مدیریت اجرایی بر اجرای فنی کارها تمرکز دارند. شما به عنوان یک مدیر اجرایی به دانش تخصصی در زمینه های خاصی مانند حسابداری، امور مالی، بازاریابی و غیره نیاز دارید.

جمع بندی

به طور خلاصه، هنگام مدیریت یک کسب و کار، مجموعه ای از فعالیت ها باید به طور مناسب برای موفقیت شرکت هماهنگ شوند. هماهنگی و برنامه ریزی از وظایف مدیریت کسب و کار است.

برای موفقیت در این زمینه مدرک دانشگاهی، مهارت های خاص ارتباطی و تعاملی و دانش اضافی برای مرتبط ماندن مورد نیاز است.

اما نکته دیگری نیز وجود دارد. باید تفاوت بین مدیریت کسب و کار و مدیریت اجرایی را نیز درک کنید. به طور خلاصه، هنگام مدیریت یک شرکت، مدیریت کسب و کار بیشتر بر استراتژی و رهبری متمرکز است.  در حالی که مدیریت اجرایی حول محور فعالیت های روزانه، انجام و اجرای طرح ها و اهداف کسب و کار حرکت می کند. به این ترتیب تمام دانش اولیه مورد نیاز برای شروع سفر مدیریت کسب و کار خود را دارید. منتظر نمانید و شروع کنید!

منبع:

https://techjury.net/blog/what-is-business-management/#gref

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره پیام دهید.