سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

زمان مطالعه مطلب: 3 دقیقه
4.7/5 - (8 امتیاز)

بیاید یک مثال درباره چگونگی افزایش سرعت انجام کارها و اهمیت آن بزنیم. تغییر سریع تکنولوژی و رسیدن از ساخت ماشین‌های قدیمی‌ای که برای روشن کردنشان مجبور به چرخاندن پدال دستی در جلوی ماشین بودیم به ماشین‌های امروزی مثل پورشه و تسلا و…، همین نشانه این بود که افراد چقدر سرعت عمل در کارها برایشان مهم است.

 

همین امر در زمان انقلاب صنعتی هم وجود داشت که افراد با وجود شرایط نامساعد و وجود مشکل اساسی در سرعت انجام کارها، به این نتیجه رسیدند و انقلاب صنعتی به وجود آمد.

 

انقلاب صنعتی و ورود ماشین‌ها به کسب و کار ها باعث افزایش سرعت کار شد. این افزایش سرعت کار خود را در کاهش فعالیت‌های اضافی کارکنان نشان داد. به این صورت که تا قبل از آن، ممکن بود برای ساخت یک محصول از چندین نیروی انسانی استفاده می‌شد و بعد از این اتفاق، دخالت نیروهای انسانی در فعالیت کمرنگ‌تر شد و تا به امروز که شاهد حذف نیروی انسانی در بعضی از کسب و کارها مثل ساخت خودروهای پیشرفته هستیم.

 

یک مثال دیگر هم زمان آن به همین اواخر بر میگردد این است که شرکت KPN هلند یک فرآیندی را داشت به نام فرآیند تغییر سفارشات که با بازنگری و بازطراحی این فرآیند توانست انجام این کار را از 4 تا 6 هفته به 1 هفته کاهش دهد بنابراین سرعت انجام کارهارا توانست به یک پنجم حالت قبلی افزایش دهد. به این وسیله هم توانست کاهش هزینه داشته باشه و هم سرعت انجام کارهارو بالاتر ببرد.

 

افزایش سرعت کارها به واسطه شناسایی فعالیت‌های اضافی‌ای که هم‌اکنون درحال انجام است و حذف آن‌ها باعث می‌شود.

با توجه به مثال بالایی که زده شد متوجه شدیم با افزایش سرعت انجام کار، هزینه‌های ما مثل هزینه‌های سربار کاهش شدید خواهد داشت و در نتیجه سود افزایش پیدا خواهد کرد. پس این معادله را بخاطر بسپارید:

افزایش سرعت انجام کار = افزایش سود خالص

ما برای افزایش سرعت کسب و کارها نیاز داریم که سیستم سازی انجام دهیم. برای انجام این کار باید سیستم‌های مختلفی را راه‌اندازی کنیم در کسب و کارمان. از جمله سیستم‌های ضروری‌ای که باید در کسب و کارمان راه‌اندازی شود شامل موارد زیر می‌باشد:

  • سیستم منابع انسانی
  • سیستم فروش
  • سیستم جذب و استخدام
  • سیستم بازاریابی
  • سیستم مدیریت مالی
  • سیستم فناوری اطلاعات
  • سیستم زنجیره تامین
  • و…

تمام این موارد زیرمجموعه عبارتی به نام مدیریت کسب و کار خلاصه می‌شود.

 

به زبان ساده، مدیریت کسب و کار یعنی اینکه برای توصیف مجموعه‌ای از فعالیت‌ها شامل برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و اداره کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

برای پیشرفت هر شرکتی، مجموعه‎‌ای از شرایط و فرآیندها باید به طور مناسب با یکدیگر همسو شوند که هماهنگی آن‌ها وظیفه مدیریت کسب و کار است. مدیریت کسب و کار اغلب به عنوان فرآیند پیشبرد کسب و کار توصیف می‌شود که اساساً، شرکت‌ها تمایل دارند برای هدایت تیم‌ها و حل مشکلات بین فردی که ممکن است ایجاد شود، به مدیران کل کسب و کار متکی باشند.

 

اگرچه ممکن است بعضی از اشخاص مدیریت کسب و کار را یک صنعت در نظر بگیرند، اما این مسئولیت در واقع یک زمینه متنوع است که بخش‌های زیادی را در بر می‌گیرد. خواه به دنبال راه‌اندازی حرفه‌ای در زمینه مدیریت کسب‌ و کار باشید، و خواه در صدد راه‌اندازی کسب ‌و کار خود و یا به دست آوردن یک مدرک یا گواهی‌نامه پیشرفته باشید، این راهنما به شما کمک میخواهد کرد تا بین شاخه‌های متعدد این بخش بزرگ تمایز قائل شوید و نقشی که هر کدام در یک سازمان ایفا می‌کنند را درک نمایید.

 

حوزه مدیریت کسب و کار شاخه‌های بسیار زیادی دارد که ما در یک مقاله مجزا به 22 شاخه از آن اشاره کردیم (مطالعه مقاله).

 

متاسفانه در ایران ضعف بسیاری از کسب و کارها در این است که کسب و کارشان را نمی‌توانند مدیریت کنند و حتی توهم مدیریت آن را هم دارند. مدیریت کسب و کار یعنی اینکه همه‌ی شاخه‌های مدیریت کسب و کار را یکجا باهم رعایت شود.

 

یک مورد منفی دیگر نیز که وجود دارد آن است که برخی از مدیران کسب و کارها، یک یا دو شاخه از اصول و فنون مدیریت کسب و کار را رعایت می‌کنند و ادعای مدیریت هم می‌کنند اما راه درست آن است که تمام شاخه‌های مدیریت کسب و کار را در کنار هم رعایت کنیم.

 

متاسفانه در کشورمان، هیچ منبع یا حتی یک دوره آموزشی جامع که در آن تمام حوزه‌های کسب و کار را پوشش دهد وجود ندارد. منابعی هم که وجود دارد یا خیلی ناقص هستند یا خیلی تئوریک به مباحث می‌پردازند.

 

آکادمی سیستم سازی با توجه به وجود خلا یک منبع جامع برای یادگیری تمام شاخه‌های مدیریت کسب و کار، برای اولین بار در ایران تصمیم به برگزاری دوره آموزشی جامع یک‌ساله مدیریت کسب و کار با گرایش سیستم سازی گرفته است. این دوره آموزشی متشکل از 22 استاد حرفه‌ای، عملیاتی و مجرب می‌باشد.


برای کسب اطلاعات بیشتر تصویر زیر را کلیک کنید.

دوره جامع مدیریت کسب و کار


نویسنده: محمدرضا آقاسی زینوگرافیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره پیام دهید.