عوامل زیادی در موفقیت یک کسب و کار موثر میباشد اما یک عامل بسیار مهم وجود دارد که میتواند منجر به شکست آن شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت چه طور از این شکست جلوگیری کنید!
من هم مثل شما وقتی متوجه شدم 96% کسب وکارهای با شکست مواجه میشوند بسیار تعجب کردم و در واقع شودکه شدم! معمولا اغلب مردم فکر می:نند باهوش هستند و کارشنا را شروع میکنند. با خود میگویند اگر با مشکلی مواجه شدند ان را برطرف خواهند کرد و ریسکهای کسب وکار را کمتر جدی میگیرند. آنها تصور میکنند همین که بدانند چه طور تولید را انجام دهند و یا چه طور بازاریابی را به نتیجه و فروش منجر کنند کافیست، اما عامل مهمتری وجود دارد که اگر به آن بیتوجه باشند طول عمر ان کسب وکار بلند مدت نخواهد بودند حتی اگر آنةا برای چند سالی در روند صعودی و فروش قرار بگیرد باز هم در بلند مدت با مشکلاتی مواجه خواهد شد سبب تعطیلی کسب و کارها آنها میشود.
ببینید در واقعیت از هر 100 کسب و کار، تنها 4 تای آنها بقا بلند مدت را تجربه میکنند و خود را رشد و توسعه میدهند. اگر شما کسب و کاری داردی که بیش از 10 سال عمر کرده است به شما تبریک میگویم شما جزو 4%ها هستید اما اگر کسب و کار شما کمتر از ده سال عمر دارد به شدت مراقب باشید در این مقاله نکته خیلی مهمی را به شما میخواهم بگویم.
کنترل کسب و کارتان را به دست بگیرید.
خواه شما در روند افزایش فروش باشید یا اینکه مدتی باشید به فروشی ثابت و نسبتاً مناسب دست پیدا کرده باشید مراقب باشید کنترل کسب وکارتان را از دست ندهید!
احتمالاً از خود میپرسید کنترل کسب یعنی چه و چه طور باید کسب و کار را مهار کرد به گونهای همه چیز تحت کنترل باشد؟مگر میشود؟
اول از همه بهتر است بدانیم کنترل و اداره یکی از وظایف مهم یک مدیر است. یک مدیر علاوه وظایف مختلفی که در کسب و کار به عهده دارد مانند تصمیمگیر، برنامهریزی، بسیج منابع و امکانات و … باید به سرپرستی، کنترل و اداره امور و فعالیتهای کسب و کار بپردازد.
او چه طور باید این کار انجام دهد؟
مدیر برای اینکه بتواند کنترل کسب وکار را دست داشته باشد باید بتواند آن را اندازهگیری کند. “شما چیزی را که نمیتوانید اندازهگیری کنید نمیتوانید مدیریت کنید”. Edwards Deming
اما مگر میشود کسب و کار اندازهگیری کرد؟ چه چیزی را باید اندازهگیری نمود؟
یک کسب وکار وجوه مختلفی دارد مانند محیط کسب و کار، عملکرد کارکنان، رضایت مشتری، وضعیت بازاریابی و فروش، حوزه مالی و تامین اعتبار، عملکرد فرایند خرید و …
چه طور این حوزههای کسب وکار را باید اندازهگیری کرد؟
برای اینکه بتوانید چیزی را اندازهگیری و تحت کنترل خود دربیاورید رویه انجام آن را که به آن فرایند انجام کار میگوید بادی مشخص کرده و آن را مستند کنید. برای این فرایند شاخصهایی باید طراحی کرد تا عمکلرد فرایند را از نظر کارایی (چکونگی انجام) و اثر بخشی (میزان تحقق آن) موزد ارزیابی و پایش قرار دهد.
بنابراین کاری که باید انجام شود مشخص است:
این شاخصها را به طور دورهای پایش کنید و سعی کنید با هدفگذاریای که انجام دادهاید برای بهبود این مقادیر اقدامات بعدی را تعریف کنید
نکته که بد نیست به آن اینجا اشاره اینست که شما با این کارها، شروع به طراحی سیستمهای مورد نیاز کسب و کار خود کردهاید و الگوهایی متخصص به کسب و کار خودتان را طراحی خواهید کرد. در مقالات دیگر درباره این موضوع و مزایان آن صحبت شده است. نگاهی به مقالات صفحه “سیستمسازی کسب و کار” بیاندازید.
با رعایت نکات این مقاله و راهکاری که برای کنترل کسب و بیان شد مطمئن باشید کسب و کاری خواهید داشت که عمر بلندمدت داشته و ضمن بقا با برنامهریزی در راستای رشد وتوسعه آن گام خواهید برداشت.