ارزش سازمانی
زمان مطالعه مطلب: 4 دقیقه

ارزش‌ سازمانی این است که سازمان‌ها چگونه ارکان اصلی هویت و اصول خود را تعریف می‌کنند که این امر بر نحوه انجام کار آن‌ها تأثیر می‌گذارد. هر شرکت مجموعه ای منحصر به فرد از ارزش‌های اصلی دارد که آن‌ها از چشم انداز و فرایندهای تصمیم گیری در سازمان پشتیبانی می‌کنند.

ارزش سازمانی یا ارزش‌های شرکت فقط کلمات نیستند، بلکه راهنمای نحوه عملکرد افراد و انتظارات از آن‌ها هستند. ارزش‌ها باید رفتارهای مثبت را تقویت کنند و از هر آن‌چه که به محیط کار آسیب می رساند دور کنند.

متأسفانه، اکثر شرکت‌ها مطابق ارزش‌های خود عمل نمی‌کنند. همانطور که ارزش در  بوئینگ ارتقا ایمنی است، اما زندگی افراد را در معرض خطر قرار می دهد. یا اگر به مورد دیگر بخواهیم اشاره کنیم مانند انرون، که در مورد اهمیت صداقت صحبت می‌کند، اما سپس به یک نمونه کاملاً کلاهبردار تبدیل می‌شود.

در این مقاله، من فقط جنبه‌های خوشایند ارزش ها را به اشتراک نمی گذارم، بلکه آن‌چه را که باید مراقب آن باشید نیز به اشتراک می گذارم. این مقاله جامع شامل همه مواردی است که شما باید در مورد ارزش‌های شرکت بدانید، از نحوه تعریف آن‌ها، چگونگی برقراری ارتباط با آن‌ها و همچنین نمونه هایی از ارزش‌های اصلی و نکات عملی.

ارزش‌های سازمان چیست؟

ارزش‌های سازمان، که به عنوان ارزش‌های اصلی نیز شناخته می‌شوند، مجموعه باورهای هدایت کننده‌ای هستند که یک کسب و کار بر اساس آن‌ها بنا شده است. ارزش‌های سازمان‌ها به افراد کمک می‌کنند تا در کنار هم عملکردی واحد داشته باشند و نحوه رفتار کارمندان را شکل دهند.

ارزش‌های اصلی یک سازمان بر امور داخلی و خارجی تأثیر می‌گذارد. آن‌ها نه تنها نحوه برخورد کارکنان با یکدیگر، بلکه رفتاری را که در مورد مشتریان، شرکا و جامعه انتظار می‌رود، تعریف می‌کنند.

ارزش‌های سازمان در خدمت اهداف سازمانی شما هستند. آن‌ها رفتار مطلوب را برای انجام “چرایی” شرکت تعریف می‌کنند. پس از تعیین، آن‌ها باید بر همه جنبه‌های کسب و کار تأثیر بگذارند، از مدل‌های پاداش، غرامت و سیاست‌ها، تا تصمیمات استراتژیک و امور عمومی.

ارزش‌های شرکت فقط در صورت منطقی بودن عملی می‌شوند. متأسفانه، اکثر شرکت‌ها بین ارزش‌های “اعلام شده” و ارزش‌های “رفتاری” ارتباطی ندارند.

ارزش‌ در صورتی که در رفتار روزمره بیان شوند می‌توانند مفید باشند.

 چرا ارزش سازمانی مهم است؟

ارزش‌های اصلی کاملاً مشخص، برای عملی شدن از اهمیت بالایی برخوردار است. آن‌ها یکی از ده بلوک سازنده بوم طراحی فرهنگ هستند.

در اینجا مزایای اصلی تعریف ارزش در سازمان‌ها آورده شده است.

ارزش‌ها جامعه را به حرکت در می‌آورند: اگر می‌خواهید کارمندان شما به صورت واحد رفتار کنند، به یک کد رفتاری مشترک نیاز دارید. ارزش‌های شما باورهای شرکت شما را تعریف می‌کند و مردم را گرد هم می‌آورد و یک جامعه ایجاد می کند.

ارزشها افراد مناسب را جذب می‌کنند: افراد سازمان‌ها را ترک نمی‌کنند. آنها فرهنگ های سمی محل کار را ترک می‌کنند. ارزش‌های اصلی شما آن‌چه که شما در آن  قرار دارید تعریف می‌کند و به جذب استعدادی که برای سازمان شما مناسب است کمک می‌کند.

کارمندان مایلند درآمد کمتری برای کار در سازمانی مطابق با ارزش‌های شخصی خود بدست آورند.

ارزش‌های سازمان تصمیم‌گیری را ساده می‌کند: وقتی همه بدانند چه چیزهایی برای سازمان مهم است یا نه، انتخاب راحت‌تر است. ارزش‌ها به تعیین اولویت‌های روشن کمک می‌کنند.

ارزشهای اصلی به مشتریان درمورد اینکه شما کی هستید می‌آموزد: وقتی شرکتی اعتقادات خود را زنده می‌کند، شرکا و مشتریان آ‌ن‌ها می‌دانند هنگام تجارت با آن سازمان چه انتظاری دارند.

ارزش‌های سازمانی تمایز ایجاد می‌کنند: ارزش‌ها فقط نمایانگر آن‌چه شما اعتقاد دارید نیستید بلکه رفتار منحصر به فرد شما هستند.

5 عاملی که ارزش‌های موثر شرکت را تعریف می‌کند؟

  1. با بیان هدف خود پیشرو باشید.

هدف شرکت شما دلیل وجود سازمان شما را مشخص می‌کند. این نشان دهنده تأثیری است که می‌خواهید در جامعه ایجاد کنید، نه فقط در کسب و کارتان.

ارزش‌های شرکت شما اصولی است که هدف سازمانی شما را پشتیبانی می‌کند. هنگام طراحی فرهنگ محل کار خود، باید قبل از تعریف ارزش‌های خود، هدف قانع‌کننده‌ای بیان کنید.

2.ارزش های خود را منحصر به فرد نگه دارید.

در انتهای این مقاله، من ارزش های سازمان های مختلف را به اشتراک می گذارم. بد نیست چگونگی تعریف ارزش سایر شرکت‌ها تحلیل کنیم. حتی ممکن است برخی از آن‌ها به شما انگیزه دهند تا شما را تغییر دهند. هر فرهنگ محیط کار منحصر به فرد است. به همین دلیل این تنها مزیت رقابتی واقعی است. شما می‌توانید کاری را که دیگران انجام می‌دهند کپی کنید، اما نمی‌توانید مانند شرکتی رفتار کنید که نیستید.

ارزش‌هایی را تعریف کنید که نه تنها منحصر به فرد بلکه دارای معنی هم باشند. ارزش‌هایی را انتخاب کنید که به بهترین وجه نحوه رفتار شما باکارمندانتان را توصیف کند.

آنچه که هستید در آغوش بگیرید و بگذارید ارزش‌های شما بیانگر خود شما باشد.

  1. درک و به خاطر سپردن ارزش‌ها را آسان کنید.

اگر مردم نتوانند درک کنند که شما برای چه چیزی ایستاده‌اید، زنده کردن این باورها برای آن‌ها سخت خواهد بود.

برای مثال، Southwest Airlines محتوای ارزش خود را کوتاه نگه می دارد اما سپس توصیفی را اضافه می‌کند که مردم همیشه می‌توانند به آن بازگردند. اسلاک از ایموجی استفاده می‌کند تا ارزش‌های اصلی آن انسانی‌تر و به یادماندنی‌تر شود.

برخی از شرکت ها مانند Netflix و Zappos دارای ده ارزش هستند، اما  این میزان ارزش لازم نیست.

  1. ارزش‌های شما باید برای شما هزینه داشته باشد.

هدفی که هزینه‌ای نداشته باشد، ارزش پیگیری ندارد.

ارزش‌های سازمانی باید شما را مجبور به انتخاب کنند. رفتارهایی که سازمان شما در برابر آن “نه” می‌گوید به همان اندازه رفتارهایی که “بله” می‌گویید مهم است.

  1. به مرور ارزش‌های خود را به روز کنید.

همزمان با رشد شرکت، ارزش های شما نیز باید متحول شوند. شاید برخی از ارزش‌هایی که در اوایل تعریف کردید، نحوه رفتار مردم امروز را مشخص نکند. یا شاید، جامعه تغییر کرده و برای انعکاس این تغییرات، کلمات یا اعتقادات باید به روز شوند.

اگرچه ارزش‌ها در مورد تأثیر طولانی مدت تعریف شده‌اند، اما باید هر از چندگاهی آن‌ها را مرور کنید. صدمه‌ای نمی‌بیند که هر شش ماه دوباره سازماندهی کنید و ببینید آیا ارزش‌های شرکت به بروزرسانی نیاز دارد.

مهمتر از همه، ارزش‌های شما باید معنی داشته باشد – آن‌ها باید برای مردم الهام بخش باشند.

نمونه هایی از ارزش‌های سازمان‌ها

مثال‌های زیر نشان می‌دهد که چگونه سازمان‌ها ارزش‌های اصلی خود را تعریف می‌کنند. لیست را مرور کنید و ببینید آیا ارزش‌ها برای شما منطقی است.

Facebook

روی تأثیر تمرکز کنید.

سریع حرکت کنید.

جسور باشید.

پذیرا باشید.

ارزش اجتماعی بسازید.

IKEA

با هم بودن

مراقبت از مردم و سیاره

آگاهی از هزینه

سادگی

تجدید و بهبود

متفاوت با یک معنی

Apple

دسترسی

تحصیلات

محیط

شمول و تنوع

حریم خصوصی

مسئولیت تأمین کننده

Wholesale Food

ما غذاهای طبیعی و ارگانیک با بالاترین کیفیت را می فروشیم.

ما مشتریان خود را راضی و خوشحال می‌کنیم.

ما رشد و رضایت اعضای تیم را ارتقا می‌دهیم.

ما مشارکت برد-برد با تامین‌کنندگان خود را تمرین می‌کنیم.

ما سود و رونق ایجاد می‌کنیم.

ما به انجمن‌ها و محیط زیست خود اهمیت می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره پیام دهید.