استخدام کارمند مناسب فرایند چالش برانگیزی است. استخدام یک کارمند اشتباه گرانی است، هزینه آن برای محیط کار شما زیاد و وقت گیر است. از طرف دیگر استخدام یک کارمند مناسب ، رابطه شغلی موفق و تأثیر مثبت بر کل محیط کار شما را ارتقا میدهد.
استخدام یک کارمند مناسب فرهنگ کار شما را ارتقا میبخشد و با روحیه بالای کارمند، برنامهریزی، مثبت اندیشی و تحقق اهداف چالش برانگیز بیشتر میشود. همچنین این اطمینان را به شما میدهد که شما بیشترین استفاده را از وقت و انرژی خود کردهاید.
در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد استخدام موثر کارمندان و نکاتی پیرامون آن مطالبی را ارائه دهیم.
قبل از استخدام کارمند، شغل دقیق را مشخص کنید.
استخدام کارمند مناسب با تجزیه و تحلیل شغل آغاز میشود. تجزیه و تحلیل شغل شما را قادر میسازد اطلاعات مربوط به وظایف، مسئولیتها، مهارتهای لازم، نتایج و محیط کار یک شغل خاص را جمع آوری کنید. اطلاعات حاصل از تجزیه و تحلیل شغل برای توسعه شرح کار برای کارمند جدید بسیار اساسی است. شرح شغل به شما کمک میکند تا استراتژی جذب خود را برای استخدام درست برنامه ریزی کنید.
استراتژی استخدام کارمندان خود را برنامه ریزی کنید.
با در دست داشتن شرح وظایف، یک جلسه برنامهریزی استخدام تنظیم کنید که شامل کارمندانی باشند که در فرآیند استخدام دخیل باشند. شخصی استخدام کننده برای برنامهریزی بسیار مهم است. در این جلسه، استراتژی جذب شما برنامهریزی شده و اجرای آن آغاز میشود.
برای استخدام کارمند از چک لیست استفاده کنید
این چک لیست برای استخدام کارمند به شما کمک میکند روند استخدام کارمند را مرتب کنید. حتی اگر برای اولین کارمند شما باشد یا یکی از کارمندان جدیدی که میخواهید استخدام کنید، این چک لیست برای استخدام یک کارمند به شما کمک میکند تا از مراحل استخدام مطلع شوید.
هنگام استخدام کارمند، از کاندیداهای واجد شرایط بیشتری را بررسی کنید.
هرچه کاندیداهای واجد شرایط بیشتری بتوانید هنگام استخدام را بررسی کنید، احتمال یافتن کارمند بالقوه واجد شرایط بیشتر است. بنابراین صرف زمان کافی برای بررسی نفرات بیشتر که واجد شرایط هستند میتواند در انتخاب مناسبترین کارمند موثر باشد.
مدارک و رزومهها را با دقت بررسی کنید.
کار بررسی رزومه، برنامههای شغلی و نامههای درخواست کار با شرح وظایفی که به خوبی نوشته شده آغاز میشود. بنابراین رزومهها را با شرح وظایفی که از قبل برای پوزیشن مورد نظر نوشتهاید را بررسی کنید. همه متقاضیان را در برابر این لیست صلاحیتها، مهارتها، تجربه و ویژگیها غربال کنید. هنگام استخدام کارمند وقت خود را با واجد شرایط ترین کاندیداهای خود سپری خواهید کرد و این استفاده خوبی از وقت شماست.
با کاندیداهای واجد شرایط ابتدا مصاحبه تلفنی یا آنلاین انجام دهید.
مهمترین دلیل این کار صرفه جویی در زمان مصاحبهشونده و کمیته انتخاب است. اگرچه یک داوطلب ممکن است روی کاغذ خوب به نظر برسد، اما مصاحبه تلفنی در مرحله قبل از مصاحبه حضوری به شما میگوید که آن شخص برای شغل شما مناسب است یا خیر. علاوه بر این، در این نوع مصاحبه میتوانید تعیین کنید که آیا انتظارات حقوق آنها با شغل شما مطابقت دارد یا خیر. یک مصاحبهگر تلفنی ماهر همچنین شواهدی در مورد اینکه آیا این داوطلب با فرهنگ سازمانی شما متناسب است یا نه، بدست خواهد آورد. system
سوالات صحیح را مصاحبه شغلی بپرسید.
مصاحبه شغلی عامل قدرتمندی در استخدام کارمند است. مصاحبه شغلی ابزاری کلیدی است که کارفرمایان در استخدام از آن استفاده میکنند. سوالات مصاحبه شغلی مطرح شده در بزرگنمایی قدرت مصاحبه شغلی برای کمک به شما در استخدام کارمند مناسب بسیار مهم است.
سوالات مصاحبه به شما کمک میکند نامزدهای مطلوب را از داوطلبان متوسط جدا کنید، که هنگام استخدام کارمند کاری اساسی است. سوالات مصاحبه شغلی برای کارفرمایان مهم است.
هنگام استخدام کارمند، سوابق و منابع را بررسی کنید.
بررسی موثر پیشینه یکی از مهمترین مراحل هنگام استخدام کارمند است. شما باید تأیید کنید که تمام گواهینامهها، مهارتها و تجربیات ارائه شده توسط کاندیدا مورد تایید است.
بررسی سابقه باید شامل بررسی منابع کاری توسط سرپرستان سابق، مدارک تحصیلی، سابقه بیمه و سابقه کیفری باشد.
پیشنهاد کاری را به صورت رسمی ارائه دهید.
نامه پیشنهاد شغلی به نامزدی که برای موقعیت انتخاب کردهاید ارائه می شود. بیشتر اوقات، داوطلب و سازمان در مورد شرایط استخدام خود به صورت شفاهی مذاکره کردهاند و نامه پیشنهاد کار موافقت نامههای شفاهی در مورد حقوق و مزایا را تأیید میکند.
در ادامه ویژگیهایی که یک کارمند واجد شرایط در یک پوزیشن شغلی میتواند داشته باشد آورده شده است.
- شایستگی: اولین عاملی است که باید مورد توجه قرار گیرد. آیا کارمند بالقوه مهارتها، تجربیات و تحصیلات لازم را برای انجام موفقیت آمیز وظایف مورد نیاز شما دارد؟
- توانمندی: آیا این فرد نه تنها کارهای آسان را میتواند انجام دهد، بلکه آیا روشهایی را برای انجام کارهایی که به تلاش و خلاقیت بیشتری نیاز دارند، پیدا میکند؟ توانمند بودن به معنای این است که کارمند توانایی بالقوه رشد و توانایی و تمایل به پذیرش مسئولیت بیشتر را دارد.
- سازگاری: آیا این فرد میتواند با همکاران خود کنار بیاید و مهمتر از آن، آیا میتواند با مشتریان و شرکای موجود و بالقوه کنار بیاید؟
- تعهد: آیا داوطلب در کار طولانی مدت جدی است؟ یا اینکه او فقط مدتی در آنجا میخواهد مشغول به کار باشد و درصدد پیدا کردن موقعیت شغلی دیگری است؟ سابقه مشاغل گذشته و زمان سپری شده در هر یک دید واضح در مورد موضوع را فراهم میکند.
- شخصیت: آیا فرد ارزشهایی دارد که با ارزش شما همسو باشد؟ آیا آنها صادق هستند؛ آیا آنها حقیقت را میگویند و به قولهای خود عمل میکنند؟
- فرهنگ: هر مشاغل دارای یک فرهنگ یا روشی است که کارمندان با یکدیگر رفتار و تعامل دارند. فرهنگ مبتنی بر ارزشها، انتظارات، سیاستها و رویههای خاصی است که بر رفتار یک رهبر و کارمندان تأثیر میگذارد. کارمندانی که فرهنگ یک شرکت را منعکس نمیکنند معمولاً مختل کننده هستند.