اگر مهارتهای رهبری کردن در شما قوی است و دوست دارید هر روز از نزدیک با مردم کار کنید، بهتر است نقش یک مدیر کسب و کار را برای خود در نظر داشته باشید. این متخصصان بر بهره وری کارکنان نظارت می کنند و استراتژی ها و اهداف نوآورانه ای را برای بهبود عملکرد کلی شرکت توسعه می دهند. مهارت ها و توانایی های خاصی وجود دارد که افراد به عنوان مدیران کسب و کار می بایست در این موارد برتری داشته باشند. در این مقاله به بررسی چیستی مدیر کسب و کار، انواع مختلف مدیران کسب و کار، مهارتهایی که مدیران کسب و کار باید داشته باشند و محیطی که معمولاً در آن کار میکنند، میپردازیم.
مدیر کسب و کار چه کسی است؟
مدیر کسب و کار سرپرستی است که رهبری و نظارت بر کارمندان و عملیات یک سازمان یا یک بخش را بر عهده دارد. آنها با اجرای استراتژیهای عملیاتی، انجام بررسیهای عملکرد و نظارت بر تمام فعالیتهای روزانه، در تلاشند تا اطمینان حاصل کنند که شرکت به طور پیوسته و مستمر سازنده، کارآمد و سازماندهی شده باقی میماند. مدیران کسب و کار برای شناسایی هر فرصت جدیدی که به رشد و پیشرفت شرکت در بازار خود کمک کند و همچنین تعیین اهداف و مقاصدی برای دستیابی به این دستاوردها وقت می گذارند.
آنها هر روز از نزدیک با کارمندان همکاری می کنند تا بر تمام پروژه هایی که در دست اجرا است نظارت داشته باشند و هر فرصت و زمینه ای را که در آن بهبود رخ خواهد داد تعیین کنند. اکثر وظایف مدیریتی که آنها انجام می دهند شامل استخدام، آموزش و روی غلتک انداختن کارمندان، میزبانی جلسات منظم انفرادی با کارمندان برای ارائه مشاوره و راهنمایی در مورد چگونگی بهبود نقش خود و اطمینان از داشتن منابع مورد نیاز اعضای تیم برای انجام کارآمد نقش هایشان است.
انواع مدیران کسب و کار
مدیران کسب و کار معمولاً مسئولیت عملیات روزانه چندین بخش یا یک بخش را بر عهده دارند. بخش یا کسب و کاری که آنها مدیریت می کنند ممکن است بر نوع وظایف روزانه ای که انجام می دهند تأثیر بگذارد. انواع مختلف مدیران کسب و کار عبارتند از:
مدیران فروش کسب و کار
یک مدیر فروش با ارائه آموزش، راهنمایی و مشاوره به تیم، بر پیشرفت و عملکرد بخش فروش نظارت می کند. این مدیران ممکن است عملکرد تیم فروش را از نزدیک بررسی کنند و سهمیه های فروش و اهداف فردی ایجاد نمایند که کارمندان را به موفقیت و افزایش سود بخش فروش تشویق می کند. بیشتر مدیران فروش همچنین مسئول هستند تا راهنمایی های کافی را به تیم خود برای پیشرفت ارائه دهند، بنابراین ممکن است لازم باشد برای ایجاد این سرنخ ها با بخش بازاریابی همکاری نزدیکی داشته باشند.
بسیاری از مدیران برای مدیریت فروش سازمانی بخش به مدیران فروش متکی هستند تا بتوانند یک طرح کسب و کار ایجاد کنند که درآمدها، کنترل هزینهها و فروشهایی را که بخش فروش در هر ماه، هر سه ماه یا هر سال به ارمغان میآورد پوشش دهند. مدیران فروش برای ارائه ارزیابی عملکرد، ارائه جلسات آموزشی و اختصاص مناطق فروش بر اساس مهارت ها و علایق هر کارمند، از نزدیک با تیم خود همکاری می کنند.
مدیران اداری کسب و کار
مدیران اداری، مسئولیت تکمیل، کارایی و بهره وری تمام وظایف اداری روزانه را بر عهده دارند. آنها همچنین ممکن است زمان بندی های تولیدی برای یک سازمان ایجاد کنند تا اطمینان حاصل شود که کارکنان همه پروژه ها را به موقع و در چارچوب بودجه مربوطه خود اجرا می نمایند. این متخصصان از مهارت های سازمانی پیشرفته خود برای نظارت بر فرآیندهای تولید پروژه های مختلف استفاده می کنند تا اطمینان حاصل نمایند که کارکنان تمام مواد لازم را برای حفظ عملکرد شرکت خریداری می کنند.
مدیران بازاریابی کسب و کار
مدیران بازاریابی با توسعه استراتژی های بازاریابی و قیمت گذاری، یافتن و ایجاد سرنخ های کسب و کار در بخش فروش، تجزیه و تحلیل روندهای بازار و مدیریت بودجه بازاریابی، بر کارمندان بازاریابی در جهت ترویج نام کسب و کار، نام محصول یا خدمات سازمان نظارت می کنند. آنها معمولاً مسئول کل تیم بازاریابی هستند و از دانش و تجربه بازاریابی گسترده خود برای ایجاد استراتژی ها و اهدافی برای تیم استفاده می کنند تا از نزدیک دنبال شود.
آنها برای ارائه راهنمایی، مشاوره و شفافیت در مورد پروژه های خاص از نزدیک با تیم بازاریابی همکاری می کنند. مدیر بازاریابی همچنین هر گونه محتوای بازاریابی تهیه شده توسط کارمندان را بررسی میکند تا اطمینان حاصل نماید که این محتواها از دستورالعملهای متناسب با برند پیروی میکنند، عاری از هر گونه اشتباه املایی یا دستوری می باشند و اهداف استراتژیکی را که برای کمپین تعیین کردهاند برآورده می نمایند. مدیران بازاریابی پس از راه اندازی هر کمپین، گزارش های فصلی، ماهانه و سالانه خود و همچنین به روز رسانی مربوط به پیشرفت پروژه ها را برای بررسی و بازخورد مدیران ارائه می کنند.
مدیران عملیاتی کسب و کار
مدیران عملیاتی مسئولیت منابع انسانی در سطوح بالا را بر عهده میگیرند، مانند چیدمان افراد و تعیین محل نامزدهای جدید، ایجاد استانداردها و دستورالعملهای آموزشی و بهبود کلی محیط کار برای کارکنان. آنها معمولاً برای یافتن راههای مختلف جهت بهبود فرآیندهای سازمانی شرکت تلاش میکنند تا سطح بالاتری از کارایی، کیفیت و بهرهوری کارکنان را در سراسر سازمان ایجاد کنند.
مدیران عملیاتی کسب و کار، رهبری و حمایت را به شیوه ای الهام بخش و انگیزشی به کارمندان ارائه می دهند و با آنها همکاری نزدیک دارند تا اطمینان حاصل نمایند که همگی از محیط و وظایف محل کار خود راضی هستند. اگر مدیران عملیاتی متوجه هر گونه مشکلی در رویههای کسبوکار شوند، ممکن است آنها را بر همین اساس بهروزرسانی نموده و یا سیاستهای جدیدی را برای ترویج فرهنگ مثبت در شرکت و اطمینان از عملکرد روانتر کسب و کار ایجاد کنند.
مدیر آموزشی کسب و کار
این مدیران معمولاً اعضای ارشد تیم کارکنان اجرایی یا غیر آموزشی هستند. آنها طیف گسترده ای از تخصص و پیشینه مالی، اداری و کسب و کار خود را برای جلوگیری از تخصیص بودجه اضافی برای آموزش و فعالیت های مربوط به آن ارائه می دهند. از طرفی مدیران کسب و کار آموزشی بر کارمندان، افراد تحت آموزش و تمام فعالیتهای آموزشی نظارت میکنند تا مطمئن شوند که همه در امان هستند و از پروتکلهای ایمنی تعیینشده پیروی می نمایند.
مهارت لازم برای یک مدیر کسب و کار
مجموعه وسیعی از مهارتها وجود دارند که مدیران کسب و کار بسته به بخش، صنعت و زمینهای که در آن کار میکنند، می بایست آنها را دارا باشند. مدیران کسبوکار می بایست در سطح پیشرفته دانش کسب و کار داشته باشند و از آن برای ایجاد استراتژیهایی استفاده کنند که بخش تحت مدیریت خودشان آنا یا کل شرکت را تقویت نماید. مهارت های مشترکی که برای اکثر مدیران کسب و کار ضروری است عبارتند از:
- مدیریت مالی
- مهارت هایی در زمینه خدمات به مشتری
- توانایی های رهبری
- مهارت های مذاکره
- ارتباط کلامی و نوشتاری
- توانایی های بین فردی و شنیداری
- توجه به جزئیات
- مهارت های همکاری و تیم سازی
- مدیریت زمان و توانایی های سازمانی
- مهارت های حل مسئله و تفکر انتقادی
محیط کار برای یک مدیر کسب و کار
اکثر مدیران کسب و کار عمدتاً در یک محیط اداری کار می کنند و پشت میز می نشینند و وظایف اداری را انجام می دهند. آنها همچنین ممکن است در اطراف دفتر خود قدم بزنند و از بخش های دیگر بازدید کنند تا درباره استراتژی ها، بودجه ها و عملکردها بحث نمایند. همچنین برخی از آنها به طور منظم در جلسات شرکت می کنند تا با استفاده از طوفان فکری استراتژی های جدید ایجاد کنند یا گزارش ها و به روز رسانی هایی را در مورد عملکرد و سطوح پیشرفت بخش خود ارائه دهند.
مدیران کسب و کار ممکن است به بازدید دفاتر خارج از محل در مکان های مختلف بروند تا جلساتی برگزار کنند و یا ممکن است مشتریان را در دفاتر مربوطه مورد بررسی قرار دهند. برخی دیگر نیز ممکن است سفرهایی برای شرکت در کنفرانس ها، سمینارها یا همایش های مختلف داشته باشند تا در این همایش ها سخنرانی داشته باشند و یا با مشتریان بالقوه و دیگر متخصصان کسب و کار صحبت نموده و با آنها ارتباط برقرار کنند.
منبع:
https://www.indeed.com/career-advice/finding-a-job/what-is-a-business-manager
این فرصت را از دست ندهید!